קשר שתיקה: האם עבירות מין בעולם הכדורגל מטופלות כראוי?

דני אלבס, מייסון גרינווד, כריסטיאנו רונאלדו ואשרף חכימי הם רק חלק מרשימה ארוכה שקושרת בין כדורגלנים והטרדות מיניות • הגיע הזמן שהגופים המארגנים יתחילו להתייחס ולהוקיע את התופעה

גרינווד. יצליח לשקם את הקריירה? , צילום: איי.פי

בחודש האחרון התקשורת בכל רחבי העולם מתעסקת במעצרו של דני אלבס, המואשם באונס של בחורה במועדון לילה. משטרת ברצלונה הצליחה לשים את ידה על השחקן המעוטר בהיסטוריה, דיווחים על מצבו הנפשי פותחות מדי כמה ימים מהדורות חדשות, וללא מעט מעריצים של המגן האגדי כואב הלב לראות איך הגיבור שלהם הפך לנבל.

הסיפור של אלבס הוא קצה הקרחון בשנה האחרונה בכל הקשור למערכת היחסים בין כדורגלנים, הטרדות מיניות ונשים. אלבס מצטרף למייסון גרינווד, לאשרף חכימי, ולעוד כמה שחקנים שהואשמו בביצוע מעשים מגונים, וגם בישראל בימים האחרונים יש פרשייה סביב שחקן המואשם באונס של צעירה בת 18.

האם מדובר בתופעה או בצירוף מקרים? קשה לדעת. למרות שיש הרבה שיח על הצדדים הרעים בכדורגל, נראה שיש שקט בכל הנוגע להוקעת כדורגלנים ולקשר של הספורטאים לאלימות מינית נגד נשים. למרות היותו הספורט הפופולרי ביותר בעולם, יש הרבה דברים שקורים מחוץ למגרש.

עם השכר האסטרונומי ששחקנים מקבלים, הרבה פעמים כבר בגיל צעיר מאוד חלק מהציבור מרגיש שגברים יוצאים בשלום ממעשים אלימים בשל עושרם ותהילתם; שסולחים לכדורגלנים בקלות. שחקן כדורגל עלול להימצא אשם בהתעללות נגד אישה, וזה יישכח במהירות.

עם זאת, אם בנקאי, איש תקשורת או שחקן קולנוע הטריד בחורה, כנראה שהאנשים יחשבו טוב אם הם רוצים להיות קשורים אליו, גם אם מדובר רק בשלב ההאשמות.

כשהארייט רובסון האשימה את גרינווד, ילד פלא של מנצ'סטר יונייטד, בהתעללות ב־2022, ואחרי ששחררה לאוויר הקלטות שבהן הוא איים עליה ותקף אותה מינית, האירוע טלטל את הכדורגל הבריטי. חבריו לקבוצה הורידו ממנו עוקב ברשתות החברתיות, המועדון מיהר להשעות אותו עד להודעה חדשה וגם נייקי, שבה היה חתום, הודיעה כי ביטלה את החוזה עימו. כמה חודשים לאחר מכן, אחרי חקירות מרובות, יצאה הודעה שהוא זוכה, אך לפי דיווח ב"טיימס" עדים מרכזיים פחדו להעיד נגדו, ודיווחים נוספים טענו כי המתלוננת קיבלה מאחורי הקלעים כמה מיליוני פאונד כדי לסגור את התיק.

חכימי. בנתיים הוא נקי, צילום: גטי אימג'ס

עניין שבשגרה

סיום דומה היה למה שקרה לפרשת כריסטיאנו רונאלדו וקתרין מאיורגה בלאס וגאס ב־2009. גם בנג'מין מנדי אלוף העולם עם צרפת ב־2018, שהגיע למנצ'סטר סיטי והואשם בתקיפת שש נשים שונות, נוקה משש עבירות של אונס, אבל עדיין ממתין למשפט בגין שני סעיפים שקשורים להטרדה מינית. טאטוא מתחת לשטיח? כנראה שכן, ולצערנו כנראה שלא בפעם האחרונה.

ג'ייני סטארלינג, חברה בארגון ההסברה הפמיניסטי Level Up, הפועל למיגור אלימות על רקע מגדרי, נשאלה על הקשר בין הכדורגל לאלימות נגד נשים ולא הסתירה את טענותיה. "אנחנו צריכים לראות את המועדונים לוקחים אחריות על שחקנים ולא רק משאירים את הבעיה למערכת המשפט הפלילי הכושלת. בבתי ספר, במקומות עבודה יש קוד אתי שקשור בהטרדות, אז למה שכדורגל יהיה שונה? אנחנו יודעים שאלימות מינית היא מעשה של כוח ושליטה. זה משהו שאנחנו רואים הרבה בתעשיות כמו קולנוע ובממשלה. בכל מקום שיש כוח ושליטה בחברה, תהיה אלימות מינית אבל נראה שבכדורגל עדיין הדברים לא מטופלים כראוי".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

בשורה התחתונה, האומץ לנהל את הדיון הזה הוא משהו שהכדורגל צריך. יש מחסור רציני ברצון להתמודד עם העובדה הקשה שכדורגלנים עשויים להיות ספורטאים מוכשרים להפליא, ובמקביל גם כאלה שפוגעים בנשים. היכולת המקצועית שלהם לא צריכה להגן עליהם מעונש אם הם פוגעים במישהו, בדיוק כמו כל אדם אחר בחברה. למרות שזה מסובך, הארגונים האחראים, כמו פיפ"א, אופ"א וההתאחדויות השונות, ינקטו פעולה רק אם אנשים ידברו על זה. אם נדבר על הבעיות, אז בשנת 2023 אולי ספורט וכדורגל יהיו באמת נגישים לכולם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר