בלי אמא ואבא: מה יעלה בגורל חמשת גוזלי הירגזי המצוי היתומים?

צוות מרכז האקלום לחיות בר באגמון החולה, לשם הועברו הקטנטנים, נאלץ להאכיל אותם כל 20 דקות במשך 12 שעות ביממה • ומה צופן להם העתיד? הכל טמון במבחן שיקבע אם הם כשירים לשוב לטבע

חמישה גוזלי ירגזי מצוי נמצאו ללא הוריהם // צילום: צוות מרכז האקלום באגמון החולה

חמישה גוזלים קטנטנים של ירגזי מצוי, שנמצאו בחודש שעבר כשהם פזורים בגן שעשועים במושב כחל שבצפון הארץ ללא קן או הורים בסביבתם, הועברו לקבלת טיפול במרכז האקלום לחיות בר באגמון החולה.

לאחר הגעתם, צוות המקום ניסה לשקם את הגוזלים בכך שהם הושמו במיקום שנראה בטוח ובקרבת לקן המקורי, במטרה לראות אם הוריהם מגיעים לטפל בהם. לאחר שאלה לא הגיעו, הצוות קבע כי אין אפשרות להשיבם להוריהם, ולכן הם הועברו לגוזליה במרכז האקלום – ובכך פתחו את עונת הגוזלים לשנת 2023.

התחילו להיות פעילים. חמשת הגוזלים, צילום: צוות מרכז האקלום באגמון החולה


הגוזלים היו כה קטנים, שהם עדיין לא פקחו אז את עיניהם והיו כמעט חסרי נוצות. בהתאם, הם דרשו טיפול מאומץ במשך כל שעות היממה, חימום, בקרת טמפרטורה ולחות גם במהלך הלילה. צוות המרכז, בעזרתם של מתנדבים מסורים, עמל במשך 12 שעות ביום כדי להאכיל את הגוזלים כל 20 דקות בחרקים, המועשרים בוויטמינים ובמינרלים הדרושים כדי שהגוזלים יתפתחו בצורה תקינה.

כל העבודה הזו נעשית בזמן שהצוות עטה כובע ומסיכה, כדי למנוע החתמה על הגוזלים. כמו כן, הוצבה תמונה של ירגזי בוגר בכלב ועוד כלים נוספים, כדי שכשאלה יושבו לטבע – הם יהיו עם מירב הכלים על מנת לשרוד. 12 ימים אחר כך, הם עזבו את הקן והחלו להיות פעילים בחיפוש אחר המזון שהצוות משאיר להם. כעת, הצוות עומל על חיפש חרקים נוספים המתאימים למזון עבורם בכדי ללמד את הגוזלים מה עליהם לחפש במרחב.

ד"ר רונה נדלר ולנסי, מנהלת מרכז השיקום והאקלום באגמון החולה, מסרה: "לאחר שהגוזלים יאכלו עצמאית, נוכל להעביר אותם לשלב האחרון לפני השחרור, שהוא כלוב אקלום לציפורי שיר בשטח האגמון. בכלוב זה יתאפשר להם לתרגל תעופה ושיחור מזון עם התערבות אנושית מינימלית תוך ניטור מרחוק. כאשר הם יעברו את המבחן, הם ישוחררו בחזרה לטבע".

ישוחררו לטבע? הגוזלים, צילום: צוות מרכז האקלום באגמון החולה
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר