קונגו: הצעת חוק לפסילת המועמד לנשיאות ממוצא יהודי הוגשה לפרלמנט

בן בריתו של הנשיא המכהן מאחורי מאמץ החקיקה ששואף להגביל מועמדים לנשיאות רק למי ששני הוריו הינם קונגולזים • ההצעה זוכה לגינוי רב בישראל ובעולם

נשיא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו פליקס צ'יסקדי, צילום: Jacques Witt/AFP

הצעת חוק חדשה שהוגשה בשבוע שעבר לפרלמנט של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו מבקשת לפסול מועמד לנשיאות בשל שורשיו היהודים.

ההצעה, שזכתה לכינוי "חוק צ'יאני", על שם יוזמה – נואל צ'יאני, נתפסת בידי האופוזיציה כאמצעי לחסימת דרכו של מואיז קטומבי, המועמד המוביל בבחירות 2023 לנשיאות ומי שנחשב למועמד המוביל המתמודד נגד הנשיא המכהן פליקס צ'יסקדי.

צ'יאני, בן בריתו של הנשיא, מבקש לקבוע כי רק מועמד ששני הוריו הינם קונגולזים זכאי להתמודד לנשיאות.

הצעת חוק דומה נדחתה לפני כשנתיים אחרי שעוררה ביקורת רבה במדינה וגם בעולם אך כעת מבקשים אנשי הנשיא לעלות אותה שוב לדיון לקראת הבחירות לנשיאות בדצמבר הקרוב.

מואיז קטומבי הוא המועמד היחיד שאינו עומד בקריטריונים הקבועים בחוק, אביו – ניסים סוריאנו – היה יהודי ממוצא יווני שהתיישב במחוז קטנגה והתחתן עם הנכדה של המלך המקומי, מסירי.

מדובר באיש עסקים קונגולזי ומנהיג פוליטי בעל סיכויים טובים לנצח בבחירות לנשיאות. סבו וסבתו נרצחו באושוויץ. בשנותיו האחרונות אביו, ניסים סוריאנו, עלה לארץ והתגורר כאן עד מותו. קטומבי מרבה לבקר בישראל ואף נפגש עם ראש הממשלה נתניהו כחלק ממשלחת של מושלים קונגולזים. שמו הוזכר גם בתור רוכש הפוטנציאלי לקבוצת הכדורגל מכבי נתניה.

ההצעה זוכה לגינוי רב בישראל ובעולם. "אני מזועזע מהצעת החקיקה אשר מבקשת לפסול מועמד מוביל אך ורק על סמך שורשיו היהודים", אמר הרב מנחם מרגולין, יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה. "זוהי הפרה בוטה של זכויות אדם וצעד מסוכן אחורנית בשביל הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. אני בטוח כי אזרחי המדינה יאבקו כנגד החוק הלא מוסרי הזה ויוודאו שכל אדם יוכל לקחת חלק בתהליך הבחירות בלי קשר למוצאו. אני קורא לכל מי שמאמין בשוויון ובצדק להתאחד במאבק המכריע הזה על עתידה של קונגו ושל יבשת אפריקה כולה".

ג'ק רוזן, נשיא הקונגרס היהודי האמריקני אמר בהצהרה שפרסם: "הניסיון של ממשלת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו לפסול את מואיז קטומבי מלהתמודד על הנשיאות מטריד במיוחד, לא רק עבור תומכי הדמוקרטיה בכל ברחבי העולם, אלא גם עבור העם היהודי. הנשיא פליקס צ'יסקדי מבקש למנוע מקטומבי, פוליטיקאי, איש עסקים ופילנתרופ בולט ומצליח לאתגר אותו על ידי העברת 'חוק צ‘יאני', אשר יפסול כל מועמד ששני הוריו אינם קונגולזים. מכיוון שקטומבי נולד לאם קונגולזית ואביו - פליט יהודי, ברור שמדובר בניסיון להרחיק את היריב הפופולרי מהזירה הפוליטית.״

החוק גם זכה לביקורת מצד הארגון הקונגולזי IRDH (המכון לחקר זכויות אדם) על כך שהוא "מנוגד להוראות חוקתיות". הארגון קרא לאסיפה הלאומית לדחות על הסף את ההצעה. לטענת IRDH, אין מקום לדון בהצעת החוק הפגומה מיסודה ואינה חוקתית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר