חוסר אמון, משחקי האשמות ומריחת זמן: היום - המו"מ על הרפורמה המשפטית מתחדש בבית הנשיא

שבוע לעצירת החקיקה, נציגי האופוזיציה והקואליציה ייפגשו היום • בזמן שהשחקנים מחכים להרצוג שיקבע כיצד ינוהל המו"מ, הליך ההידברות עדיין נמצא בחיתוליו וטרם דובר על מהות מתווי הפשרה • בנתיים, שני הצדדים משוכנעים שכוונות הצד השני אינן כנות והחשדנות בין השחקנים גוברת

ישיבת הידברות בבית הנשיא (ארכיון), צילום: קובי גדעון לע"מ

שבוע לעצירת החקיקה של הרפורמה המשפטית ויום אחד לתוך פגרת הפסח של הכנסת, הרושם הנוצר אצל כלל השחקנים הוא שהליך ההידברות הוא יותר משחק האשמות ומריחת זמן מאשר מו"מ, או כמו שזה מכונה במערכת הפוליטית - "בליים גיים".

היום ייפתח בפגישה שנקבעה בין נציגי יש עתיד מחנה ממלכתי וליכוד. עד כה התקיימה רק פגישת הכרות אחת בין שלושת הצוותים ופגישת עדכון של הנשיא עם צוות יש עתיד והמחנה הממלכתי, בה עדכן אותם על הליך המו"מ הקודם שנעשה מול הליכוד בחודשים האחרונים.

הצדדים מחכים לקביעת כללי ההידברות, נתניהו והרצוג (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

נכון לעכשיו, הליך ההידברות עדיין בהתחלה וטרם דובר על מהות מתווי הפשרה. השחקנים מחכים בעיקר להרצוג שיקבע מנגנון לשיחות וכיצד שיטת ההידברות תעבוד, אך בבית הנשיא לא רוצים לקבוע לפוליטיקאים כיצד הדברים יפעלו אלא בעיקר לבנות ביניהם אמון ומעטפת כדי שהם ידברו ויגיעו להסכמות רחבות.

באופוזיציה חוששים כי נתניהו מנסה למרוח זמן במצג שווא של הידברות כדי שיהיה לו שקט להעברת התקציב בסוף מאי, אך עדיין נותנים צ'אנס למו"מ. גם בליכוד מרגישים כי לפיד וגנץ לא באמת רוצים הסכמות שכן מראש הם מכריזים כי לא יסכימו לכך שהממשלה תמנה שופטים מטעמה בלבד לבית המשפט העליון. כלומר לא תהיה פוליטיזציה בוועדה מבחינת גנץ ולפיד כך ששוב סלע המחלוקת הוא בחירת השופטים שם הקואליציה רוצה למנות לבדה חלק מהשופטים בעליון.

האמון בין הצדדים הולך ופוחת, בני גנץ, בנימין נתניהו, יאיר לפיד (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ, אורן בן חקון

מלבד הוועדה לבחירת שופטים נראה שכבר אפשר לסמן מחלוקת נוספת על פי חלק מהשיחות המקדימות בין הצדדים. בצד של האופוזיציה, רוצים פסילת חוקים ברוב של שני שליש כלומר 10 מתוך 15, בקואליציה כידוע מתעקשים על רוב של 12,11.

"לפרוק את האקדח שעל השולחן"

חוסר האמון בעניין ההידברות עלה אתמול בעקבות דבריה של מירי רגב שאמרה למגזין של מתפקדי הליכוד: ״הרפורמה רק הושהתה, ויש תאריך מאוד ברור למושב הבא. מיד אחרי יום העצמאות נמשיך בחקיקה. צריך להביא את עניין משרות אמון של יועצים משפטיים ופיצול תפקיד היועמ"ש כבר בקיץ״.

במחנה הממלכתי ראו בזה איום על שיחות המו"מ ומיהרו להגיב: "מציעים למירי רגב לפרוק את האקדח שעל השולחן ולא לחבל במשא ומתן למען הסכמות רחבות בעם".

חידדה את חוסר האמון בעניין ההידברות,שרת התחבורה מירי רגב (ארכיון), צילום: הדס פרוש/פלאש 90

ליברמן אמר על דבריה של רגב: "אני קורא לחברי לאופוזיציה שוב, מספיק לשחק בכאילו. תפסיקו למכור אשליות ולנהל מו״מ בכאילו, כאשר ידוע לכולם שבסוף תהליך ״ההידברות״ נתניהו כהרגלו יסית ויאשים את האופוזיציה ואת כל שאר העולם בכך שלא הגיעו להסכמות. יש לו תוכנית ברורה למסמס את המחאה ולהעביר את החקיקה, אל תתנו לזה יד"

בשבוע שעבר, היה זה הליכוד שכעס על דבריו של טרופר וטען כי הוא מחבל בשיחות לאחר שהאחרון אמר: יש עקרון מאוד ברור. לא יהיה מצב שהקואליציה או הממשלה ממנה לבדה שופטים. זה לא יקרה, אנחנו לא ניתן לזה יד".

"נתניהו כהרגלו יסית ויאשים את האופוזיציה", ליברמן נגד המשא ומתן עם הקואליציה (ארכיון), צילום: ללא

תגובה שר המשפטים לוין תקף: "הדברים של ח״כ חילי טרופר הבוקר ראויים לכל גינוי. מתברר שמאחורי החזות הממלכתית כביכול, מסתתר דבר אחר לחלוטין.
ח״כ טרופר, בשפה בוטה, מודיע מראש שמבחינת המחנה הממלכתי לא מדובר במשא ומתן ענייני אלא בהצגת תכתיב שמטרתו לפוצץ את השיחות ולהבעיר את המדינה.

אני קורא לכל נציגי האופוזיציה לבוא לשולחן המשא ומתן מתוך אחריות ורצון אמיתי להגיע להסכמה שתכבד את הציבור העצום שמייחל לרפורמה של ממש במערכת המשפט"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר