ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
אמריקה כמרקחת

טראמפ עדיין יכול להיות נשיא אם הוא יורשע

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ יועמד לדין והסיכוי להרשעה מעלה שאלה מסקרנת לגבי נסיונו להיבחר לנשיאות. האם הוא עדיין יכול להפוך לנשיא אם יורשע? התשובה הקצרה, מנקודת מבט משפטית, היא כן

הדמיית טראמפ בכלא
הדמיית טראמפ בכלא צילום: באדיבות המצלם

בעוד שהאשמות נגד נשיא לשעבר ומתמודד מוביל על מועמדות לנשיאות של מפלגה גדולה הן חסרות תקדים, אין שום דבר בחוקה שמונע ממי שהואשם או הורשע להיכנס לתפקיד. האישום או האישומים הספציפיים לא פורסמו בפומבי, האישומים יפורסמו ביום שלישי הקרוב אחרי שטראמפ יעמוד לדין בניו יורק.

חבר מושבעים גדול בניו יורק התכנס על ידי התובע המחוזי של מנהטן, אלווין בראג, שחקר עניינים הקשורים לתשלום של 130,000 דולר ששולם על ידי טראמפ באופן לא חוקי זמן קצר לפני הבחירות לנשיאות ב-2016. מייקל כהן, עורך דינו דאז של טראמפ, שילם את התשלום ולאחר שהואשם וישב בכלא, הוא פתח את הפה על מעסיקו לשעבר.

ההחלטה להאשים את טראמפ צפויה לשלוח גלי הלם ברחבי העולם הפוליטי האמריקאי ולהכניס מימד חדש בלתי צפוי למירוץ 2024 למועמדות המפלגה הרפובליקנית. עם זאת, מבחינה משפטית, החוקה קובעת רק שלוש דרישות כדי להיות נשיא: האדם חייב להיות אזרח יליד ארצות הברית, בן 35 ומעלה ותושב ארה"ב לפחות 14 שנים.

ואכן, מועמדים עם הרשעות פליליות התמודדו בעבר לנשיאות. יש אפילו תקדים לריצה לנשיאות מהכלא. יוג'ין דבס, שהתמודד לנשיאות כשהיה מאחורי סורג ובריח בכלא פדרלי באטלנטה כמועמד המפלגה הסוציאליסטית ב-1920. דבס הורשע בהפרת חוק הריגול על נאום נגד מלחמת העולם הראשונה. הוא זכה ביותר מ-3% מהקולות במדינה.

לינדון לרוש, מועמד קיקיוני שדגל בתיאוריות קונספירציה על אפוקליפסה כלכלית, התמודד לנשיאות בכל בחירות בין 1976 ל-2004. הוא הורשע בהונאת מס ודואר ב-1988, אבל זה לא מנע ממנו לנהל את הקמפיין שלו מהכלא בשנת 1992.

דרק מולר, פרופסור למשפטים בארה"ב אמר לרשת CBS "זה משהו שממש לא משפיע על היכולת שלך להתמודד כמועמד, להופיע בקלפי או אפילו לנצח בבחירות". "אם אתה מורשע בעבירה פלילית ונכלא, אתה לא יכול להצביע, אבל אתה יכול לנצח בבחירות", אמר מולר.

דונלד טראמפ בחירות בארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד