ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם התחייב בפני השר לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר, להקים את "המשמר הלאומי", במסגרות הפשרות שעשה עם הקואליציה על השהיית חקיקת המהפכה המשפטית, אבל לא ברור מהיכן יגיע התקציב לכך.
בכירים במשרד האוצר הבהירו בימים האחרונים לשר בצלאל סמוטריץ', וגם לגורמים במשרד ראש הממשלה, כי אין בתקציב לשנה הנוכחית הקצאה של כ-1.5 מיליארד שקל להקמת המשמר הלאומי, ואם בסופו של דבר כן יוחלט להקימו, יהיה צורך לבצע קיצוץ רוחבי נוסף בתקציבי כל משרדי הממשלה, כולל הרווחה, הבריאות, החינוך, הביטחון והמשטרה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
(צילום:רויטרס, רפי קוץ )
כבר עתה חסרים בתקציב המדינה המעודכן כ-2 מיליארד שקלים בשל ביטול המס על המשקאות הממותקים והכלים החד פעמיים, הוצאת הטלת מע"מ על התיירים מחוק ההסדרים והבטחת כספים נוספים למפלגות החרדיות, תמורת תמיכתן בתקציב. נזכיר כי כבר עם אישור התקציב בממשלה הוחלט לבצע קיצוץ רוחבי כללי בגובה 3% בשנת 2023, ב-3% נוספים בשנת 2024, ובשיעור של 1.5% נוספים בשנת 2025".
החוסר הנוכחי צפוי לחייב כבר, בצמוד לאישור הסופי של תקציב המדינה בסוף חודש מאי, קיצוץ תקציבי נוסף שינוע כנראה בין אחוז אחד לאחוז וחצי בתקציב הקניות של כל משרדי הממשלה. "אין יש מאין. אם יוקם משמר לאומי זה יעלה כסף רב לא רק בהקמתו אלא גם בהקצאת מבנים ותחנות למשמר החדש, ובתשלום חודשי קבוע של עוד כ-2,000 משכורות. כאשר מקבלים החלטות כאלה צריך לחשב כמה זה יעלה ומה יהיו מקורות המימון", אמר גורם בכיר במשרד האוצר.

המשמר הלאומי יהיה בסוף תחת המפכ"ל?

כזכור, מאז היוודע ההסכם בין נתניהו לבן גביר על הקמת המשמר הלאומי, נשמעה ביקורת חריפה במשטרה ומחוצה לה על המהלך, בעיקר נוכח העובדה שעל פניו המשמר הלאומי אמור להיות תחת פיקודו של בן גביר. עם זאת, בסביבת השר מנסים להרגיע: "זה לא משמר בן גביר ולא מיליציית בן גביר. אין למשרד לביטחון לאומי כל בעיה שהמשמר יפעל תחת המפכ"ל קובי שבתאי".
בן גביר רואה בהקמת המשמר הלאומי, שלו מיועדים כ-2,000 לוחמים, כזרוע מרכזית להחזיר המשילות והביטחון האישי, ומימוש הבטחת הבחירות שלו. כרגע קיים משמר לאומי, אולם לשיטתו של בן גביר מדובר בעוד כוח שיטור של מג"ב תחת פיקוד המפכ"ל, שמשתמש בהם למשימות כמו הפגנות, שלדבריו "זה לא תפקידם".
מלשכת השר לביטחון לאומי נמסר בתגובה: "לידיעת הגורמים באוצר, שכבר חצי שנה יושבים איתנו בישיבות, יש כסף. ראש הממשלה הודיע להם בנוכחות השר כי זה מה שיהיה, 1.4 מיליארד שקל ו-1,800 תקנים וזה כבר הוכנס לתקציב. מקווה שבדברים אחרים הם לא מתנהגים גם באותה רשלנות בה הם מתנהגים כאן, כי קשה להבין איך הדברים סוכמו בידיעתם ועל דעתם ופתאום הם נזכרים שאין כסף".