שתף קטע נבחר

שכר הלימוד הוחזר בגלל "חוסר התאמה למקצוע"

סטודנטית שנרשמה לקורס עיצוב אופנה, טענה כי לאחר תחילת הלימודים חשה חוסר התאמה למקצוע, וביקשה לקבל חזרה את כספה, אך נענתה בסירוב. ביהמ"ש: "לא סביר שסטודנט ירשם לקורס מבלי לבדוק את התאמתו"

21,600 שקל שילמה סטודנטית, שנרשמה לקורס ערב לעיצוב אופנה במכללת קונספט, הנמשך 17 חודשים. הסטודנטית חתמה עם המכללה על הסכם בו נאמר כי החל מהשיעור הראשון, אין השבת כספים במקרה של ביטול.

 

 

לטענתה, כבר מתחילת הלימודים חשה אי נוחות וחוסר התאמה למקצוע, ובתום החודש הראשון אף העלתה בפני מנהלת המכללה את תחושותיה, אך שוכנעה להמשיך. למרות זאת, לאחר שהשתתפה ב-17 שיעורים במשך יותר מארבעה חודשים, ביקשה הסטודנטית להפסיק לימודיה, אך המכללה סירבה להשיב לה את כספה, והציעה לה לבחור קורס אחר על בסיס מקום פנוי.

 

הסטודנטית הגישה תביעה לבית-המשפט לתביעות קטנות בת"א, במסגרתה טענה כי לא התקיימו מבחני התאמה בטרם הרישום ולא היה גילוי נאות מצד המכללה. משכך, דרשה החזר של 15,000 שקל עבור יתרת חודשי הלימוד.

 

המכללה טענה, כי בחוזה עליו חתמה התובעת נכתב באופן ברור כי אין השבת כספים לאחר תחילת הלימודים, וכי מדובר בקורס בו יש מספר מצומצם של ציוד מקצועי, ולכן כל ביטול גורר אחריו הפסד כספי. עוד טענה, כי חוסר יכולתה של התובעת לעמוד ברמת הקורס ובמטלותיו אינו מצדיק החזר כלשהו, וכי לפני ההרשמה לא מתקיימים מבדקי התאמה במכללה, אלא רק ראיון אישי.

 

אי השבת כספים - תנאי מקפח

השופטת נאווה ברוורמן קיבלה את התביעה, אחרי שקבעה כי התנאי בחוזה לפיו הסכום ששולם מראש לא יוחזר, הוא תנאי מקפח ודינו להתבטל. נפסק, כי לא ראוי כי בחוזה עם מוסד לימוד שהינו לתקופה לא קצרה ובסכומים לא מבוטלים, לא ניתן יהיה להשתחרר מהחוזה.

 

עוד קבעה, כי אמנם נקודת המוצא בחוזה היא מילותיו, אך ההלכה היא כי אין לפרש טקסט משפטי באופן העלול להביא לתוצאה אבסורדית.

 

"לא סביר בעיני שסטודנט ירשם לקורס מבלי שבודקים את התאמתו לקורס, מחתימים אותו על חוזה אחיד ולא מאפשרים לו להשתחרר". כתבה השופטת. לפיכך, חויבה המכללה לשלם לתובעת 15,000 שקל וכן הוצאות משפט של אלף שקל.

 

לעיון בפסק הדין

 

לאתר המשפט הישראלי פסק דין


פורסם לראשונה 05/08/2010 17:04

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
למה לא עשו מבחני התאמה?
צילום: איי פי
מומלצים