פיטורי גלנט: זעזוע לביטחון המדינה

ראשי המנגנונים ימשיכו לומר את דעתם ללא מורא או משוא פנים, ודעתם היא שישראל נמצאת בסחרור שאם לא ייעצר הוא עלול לסכן את עוצמתה ואף את קיומה

השר המפוטר יואב גלנט, צילום: אורן בן חקון

פיטורי שר הביטחון יואב גלנט הם לא רק זעזוע פוליטי רב עוצמה. הם גם, ואולי בעיקר, זעזוע מסוכן לביטחון המדינה ולצה"ל.

בימים כתיקונם אפשר היה לקבל פיטורים של שר שאינו מתיישר עם עמדת ראש הממשלה והקואליציה. אבל אלה אינם ימים רגילים, וגם הנושא אינו רגיל.

גלנט התריע בשבועות האחרונים על כך שהרפורמה המשפטית והשלכותיה מערערים את המצב הביטחוני, פוגעים בהרתעה, מסכנים את היחסים עם מדינות המערב וערב, וגרוע מכל – מערערים את היסודות שעליהם בנוי צה"ל, ומעמידים בסימן שאלה את כשירותו לבצע את משימותיו.

גלנט ונתניהו, צילום: אורן בן חקון

גלנט לא ביטא את דעתו האישית. הוא ייצג את כל הצמרת הביטחונית: הרמטכ"ל, ראשי אמ"ן, המוסד והשב"כ, מפקד חיל האוויר – כולם, ללא יוצא מן הכלל, הזהירו בשבועות האחרונים כי ישראל מידרדרת למחוזות מסוכנים.

נתניהו שמע, אבל סירב להקשיב. הוא דחה גם את בקשתו של גלנט לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני כדי לעדכן את השרים, כמתחייב בחוק. בכך קבע נתניהו תקדים מסוכן כפול: הוא מיצב את עצמו כיחיד שמקבל החלטות מבלי להיוועץ עם איש, והוא שם את עצמו ואת ענייניו לפני ביטחון המדינה.

נתניהו שוגה אם הוא חושב שפיטורי גלנט ישנו את עמדת מערכת הביטחון, או יגרמו לבכיריה להרכין ראש מחשש שיפוטרו גם הם. ראשי המנגנונים הם אנשים ישרים והגונים, שמחויבותם היחידה היא לביטחון המדינה. הם ימשיכו לומר את דעתם בכל פורום, ללא מורא וללא משוא פנים. ודעתם, נכון לעכשיו, היא שישראל נמצאת בסחרור מסוכן, בטירוף מערכות של ממש, שאם לא ייעצר הוא עלול לסכן את עוצמתה ואף את קיומה.

מפגינים חוסמים את איילון דרום במחאה על פיטורי גלנט, צילום: אבי כהן

את הביטוי המיידי לנזק הזה קיבל נתניהו כבר אמש. מאות אנשי מילואים נוספים, חלקם ממערכים קריטיים, הודיעו אף הם שלא יתנדבו לשירות. אפשר לאיים עד מחר בהדחתם, אבל התוצאה תהיה החרפת המגמה.

ולא מדובר רק בצבא המילואים - גם קצינים בצבא קבע (ובכירים במוסד ובשב"כ) צפויים לפרוש, ומשבר צפוי גם בגיוס לסדיר. אם ראש הממשלה נתניהו קיווה לייצב את ממשלתו באמצעות פיטורי שר הביטחון, הוא (ושר הביטחון שימנה) יגלה כעת שרק החריף את המצב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר