ועדת הבריאות אישרה היום (א') את רפורמת התמרוקים, שתיכנס לתוקף ב-1 לאפריל, ומטרתה להפחית את הרגולציה ובכך להוזיל את התמרוקים בישראל. בעקבות הדיונים בוועדה ובין המשרדים, הסכים משרד הבריאות להסיר ארבע החמרות מתוך שבע ביחס לרשימת החומרים האסורים והמוגבלים האירופית, בהם מגבלה על ריכוז של אלכוהול בתמרוקים. בנוגע לסימון מוצרים הסכים משרד הבריאות לוותר על הדרישה לציין על גבי המוצר את מדינת הייצור הספציפית באיחוד האירופאי ויסתפק בציון ייצור באיחוד האירופי (EU) בלבד.
לאחר התיקונים, מספר החומרים המוגבלים שבנוגע להם יהיה הבדל בין התקינה האירופית לתקנות בישראל יעמוד על שלושה בלבד, מתוך כ-2,500 חומרים. סעיף זה וסעיף נוסף שנותר במחלוקת, העוסק בסימון אזהרות מיוחדות על גבי תמרוקים להגנה מהשמש, תמרוקים שמכילים רכיבי ננו ותמרוקים לשימוש נשים מניקות - אושרו כהוראת שעה עד יוני 2024.
עו"ד רחל גור, מנהלת תחום ממשלה בלובי 99, הלובי הציבורי, שהשתתפה בדיוני הוועדה, הסבירה ב"כסף חדש" ב-ynet radio כי "מדובר בפרק האחרון של הרפורמה הגדולה בתחום הייבוא שעברה בחוק ההסדרים הקודם. תמרוקים אלה רוב המוצרים שאנחנו קונים בסופר-פארם או כל חנות פארם אחרת. מדובר במוצרי איפור אבל לא רק, משחות שיניים, סכיני גילוח, סבון, שמפו וכו'". לריאיון המלא קפצו לסימנייה הרלוונטית בנגן שבראש הכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
סופר-פארם
סופר-פארם
סופר-פארם
(צילום: מירב קריסטל)
"הסמכות של מה מותר לייבא וכל פרטי הפרטים של יבוא תמרוקים נמצא בסמכות משרד הבריאות, בשונה מנושאים אחרים שרובם באחריות משרד הכלכלה", הסבירה גור. לדבריה, "מנכ"ל משרד הכלכלה אמנון מרחב ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ישבו שעות בדיונים וניהלו דיון ארוך ומעמיק בנוגע לרפורמה, ומי שמכיר את הכנסת יודע שזה מאוד יוצא דופן".
למה משרד הבריאות הקשה כל כך על השוואת התקינה בארץ לזו האירופית? "כל הרפורמה אומרת שבמקום שנבדוק את המוצרים כשהם מגיעים לשערי המדינה, נייבא על סמך תצהירים, כמו שמקובל בארה"ב ובאירופה, ונעשה בדיקה מקדמית באכיפה בשווקים, אחרי שהמוצר כבר נגיש. לחסוך את התקינה הכפולה. אנחנו אומרים שמה שטוב לאירופה טוב לנו וזה מספיק בטוח, וננהל פה מערכת ניהול סיכונים.
"האם יהיו פאקים? כן. אבל גם במערכת הנוכחית יש", אומרת גור. "אף אחד לא מזלזל בבריאות הציבור, אנחנו רוצים שקלול בהתחשבות בבריאות הציבור ליוקר המחייה. בגלל שמדובר בשוק קטן וכלכלת אי כמו שכולם תמיד נהנים להגיד, אנחנו דורשים פה דרישות מיוחדות".
תוך כמה זמן נרגיש את הירידות במחירים, אם יהיו כאלה? "קשה לדעת, כי בישראל השוק מאוד-מאוד ריכוזי וזה חלק מהבעיה. כלומר יש מעט שחקנים ומעט תחרות, ולכן הרשתות יכולות להעלות את המחירים בהתאם. רוב המוצרים שאנחנו קונים בסופר מגיעים בייבוא, מוצרים של שסטולביץ', יונילבר, קינדליקלארק, אבל בסופו של דבר מדובר ב-3-4 חברות ענק שמוכרים את רוב מה שיש לנו. עכשיו אנחנו מקווים שייכנסו שחקנים חדשים בזכות ההקלות בייבוא, שיאתגרו את המחירים של החברות הגדולות, אבל זה יקח קצת זמן. בנוסף, תמרוקים זה מוצר עם חיי מדף ארוכים אז יקח זמן עד שייסימו למכור את המלאי שייצרו".
עם זאת, טוענת גור, כי "צריך להבין שהשתנה פה משהו מהותי. לראשונה אחרי עשר שנים של ויכוחים ודיונים ומאבקים, לראשונה משרד הבריאות הסכים לשחרר, לא באופן מלא אבל ברובו, את כל ההתניות הייחודיות שהם הכניסו לשוק התמרוקים, ולאפשר לנו להתאים את עצמנו לאירופה - בתקווה שזה ישחרר אותנו מהחנק של החברות הגדולות והמחירים הגבוהים".
בהתאחדות התעשיינים בירכו על אישור תקנות רפורמת התמרוקים, וציינו גם הם שמדובר בצעד משמעותי, אבל הדגישו שהרפורמה לבדה לא תוביל לירידת מחירי הקוסמטיקה בישראל בגלל אותה ריכוזיות בשוק הקמעונאות, שהזכירה גם גור. ליאור לוי, יו"ר פורום התמרוקים בהתאחדות התעשיינים, מסר כי "תעשיית הייצור המקומית מודה למשרד הבריאות וליו״ר ועדת הבריאות, ח״כ אוריאל בוסו, על שהיו קשובים לתעשייה לאורך תהליך החקיקה, כדי להבטיח תנאי תחרות הוגנים בין יצרני הקוסמטיקה בישראל למקביליהם באירופה. עם כניסת החוק, התעשייה המקומית תוכל זו הפעם הראשונה להימנע מהליכי בירוקרטיה מסורבלים וממושכים בעת הליך הייצור, שתתורגם לידי הגברת היצע הייצור של התעשייה המקומית.
"יחד עם זאת, הקלות הרגולציה שאושרו היום לכל השחקנים בשוק, לא יביאו לירידת מחירי מוצרי הקוסמטיקה שהצרכנים בישראל רוכשים ביום-יום מהסיבה הפשוטה של ריכוזיות השוק הקמעונאי".