ארבע על ארבע: צפו בצבה שהתקינו לה גלגלים תותבים

בעזרת קבוצת רובוטיקה של בני נוער, בבית החולים לחיות בר של הספארי התקינו לצבה שסבלה משבר באגן תותבי גלגלים עשויים קוביות לגו • לאחר שהשבר יתאחה, הגלגלים יוסרו – והצבה תושב לטבע

ארבע על ארבע: הצבה שהתקינו לה גלגלים // צילום: שירה ענבר דנין

בסוף החודש שעבר, מתנדבי החיבולנס של רשות הטבע והגנים הביאה לבית החולים לחיות בר של הספארי צבת יבשה מצוי שאותר באזור מעלה אדומים כשהיא סובלת מחולשה ברגליה האחוריות, מה שהקשה על הליכתה.

השריון של הצבה היה שלם, ולכן פרופסור דודו אשחר, מנהל בית החולים לחיות בר של הספארי, יחד עם צוות הווטרינרים במקום, החליטו לבדוק בעזרת צילומי רנטגן מהי הסיבה לחולשתה, ואלה הראו כי הסיבה לכך היא שבר באגן.

הבדיקה שבוצעה לצבה, צילום: שירה ענבר דנין

כדי לאפשר לשבר באגן להתאחות, יש צורך לקבע את הרגליים האחוריות ולמנוע את השימוש בהן, ולכן החליט הצוות הרפואי לחבוש בפלסטרים את פתחי יציאת הרגליים האחוריות. בעקבות החבישה, הצבה לא הצליחה להתנועע בחופשיות, מה שהביא את הצוות בבית החולים לחשוב על פתרון יצירתי – להתקין לה גלגלים.

ליעד צוקר, אחד מבני השירות של בית החולים, פנה אל קבוצת הרובוטיקה של תיכון הדרים בהוד השרון, בעלת קבוצת רובוטיקה הדרים טים 3075, והם נרתמו מיד למשימה. הקבוצה החלה לחפש חלקים מחומרים שונים שיכולים להתאים למידותיו ולהליכתו של הצב, וכבר ביום למחרת הם הגיעו אל בית החולים עם גלגלים וצירים שונים עשויים מקוביות לגו. הצוות בית החולים בחר את החלקים המתאימים ביותר, והרכיב מהם ציר עם גלגלים שהודבק בדבק אפוקסי מיוחד לשריונה של הצבה.

פרופסור דודו אשחר, מנהל בית החולים לחיות בר של הספארי,

בתוך זמן קצר, הצבה החביבה למדה ללכת עם "תותבי גלגלים", ומאז היא מפגינה שליטה מרשימה במיומנות שרכשה.

לדברי אשחר, הצבה צפויה להישאר במצב הזה מספר שבועות, שבסיומם יש תקווה כי השבר יתאחה כראוי, הגלגלים התותבים יוסרו – והצבה תוכל לשוב אל הטבע.

תיפרד מהם בעתיד. הצבה והגלגלים, צילום: שירה ענבר דנין
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר