גירסת הדפסה        
   
קבוצות דיון סקופים נושא #788280 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 788280        
עבד לעם קדוש לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 5.9.19
61992 הודעות, 236 מדרגים, 424 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    14:28   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

מחקר שנמשך 85 שנה טוען: הסוד לחיים מאושרים- ערכות יחסים טובות  

 
  
שניים מהמנבאים החזקים ביותר לאושר הם התדירות והאיכות של היחסים שלנו עם הסובבים

הסוד לחיים מאושרים: מערכות יחסים טובות

זאת התובנה שעולה מהמחקר המדעי הממושך ביותר בעולם על אושר שנערך באוניברסיטת הרווארד. מה התגלה ב-85 שנות מחקר רב-דורי ואיך מאמצים את המסקנות? 8 צעדים לבניית יחסים מתגמלים

סמדר כהן-טרקל
פורסם: 21.03.23, 08:32

חוקרים רבים ניסו לענות על שאלת מיליון הדולר: מהו הסוד לחיים טובים ומאושרים? כעת מסתמן שתשובה לשאלה הזאת זמינה הרבה יותר ממה שחשבתם - מערכות יחסים טובות. כן, זו המסקנה שהגיעו אליה ד"ר רוברט וולדינגר, פסיכיאטר, וד"ר מרק שולץ, פסיכולוג, צמד חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד שריכזו את הנתונים שהתקבלו מהמחקר המדעי הממושך ביותר על אושר - 85 שנות מחקר רב־דורי.
את המחקר, שהחל ב־1938 עם 724 משתתפים והסתיים לאחרונה עם יותר מ־1,300 צאצאים של המשתתפים המקוריים, מציגים שני החוקרים בספר שיצא לאור לאחרונה בארצות הברית וכבר הפך לרב מכר: The Good Life: Lessons from the World's Longest Scientific Study of Happiness ("החיים הטובים: שיעורים מהמחקר המדעי הממושך ביותר בעולם על אושר", בתרגום חופשי).
החיים הטובים.

לאורך כל תקופת המחקר עקבו חוקרים מהרווארד אחר המשתתפים מגיל העשרה ועד זִקנה. המשתתפים התבקשו לדרג את איכות חייהם על ידי מענה על שאלונים ולפרט גם את אורחות חייהם (פעילות גופנית, תזונה). בנוסף הם עברו סריקות מוח, בדיקות דם ובדיקות של רמות הורמוני לחץ.
עוד כתבות על אושר שלא כדאי לפספס:
הדרך אל האושר ב-10 צעדים: תפסיקו לחשוב חיובי, ועכשיו תיקחו אחריות
המתכון לאושר: 20 דקות ביום הן כל מה שאתם צריכים לחיים מאושרים
אושר עולמי: מה אנחנו יכולים ללמוד מהמדינות שפיצחו את הקוד לחיים מאושרים?
הממצאים: מהמחקר עולה כי שניים מהמנבאים החזקים ביותר לאושר הם התדירות והאיכות של היחסים שלנו עם הסובבים (זוגיות, משפחה, עבודה, חברים ואפילו זרים), והרווח הזה ניכר הן בתוחלת החיים והן באיכותם, כלומר חיים ארוכים, שמחים ועם מינימום כאבים ומחלות.

אגב, לא חייבים להיות נשואים כדי ליהנות מהיתרונות של מערכות יחסים טובות. לפי החוקרים, כל סוגי מערכות היחסים חשובים ותורמים לרווחה הנפשית, אלא שלטענתם יש בעיה אחת גדולה: אנחנו נוטים לזלזל בהשפעות המועילות של החיבור האנושי, ויותר מכך - רבים מאיתנו נוטים להיות ביחסים גרועים עם אנשים שאנחנו באים איתם במגע תכוף.

אז מה אתם צריכים לעשות כדי לטפח את מערכות היחסים לחיים מאושרים? הנה חלק מההמלצות שהחוקרים מספקים:

1. דברו על ההתמודדויות שלכם ללא צנזורה, בכל גיל
יש ארבעה שלבים שונים בחיים הבוגרים - מגיל ההתבגרות ועד סוף החיים. כל שלב מזמן לנו חששות והתמודדויות אחרות. עם זאת, לרוב אנחנו נפגשים עם בני גילנו, והפונקציות החברתיות משתנות בהתאם. לכן דברו עם הסובבים על האתגרים שלכם בכל שלב בחיים באופן גלוי וכן, בלי צנזורה. יש בכך כדי לעורר הזדהות ולעתים אף להעביר מסר לצד השני ולגרום לו להבין שהוא לא לבד בהתמודדות שלו עם אתגרי הגיל והחיים.

2. הקדישו לאחרים את מלוא תשומת הלב
ד"ר וולדינגר כותב כי אחד ממורי הזן שלו אמר לו פעם: "תשומת לב היא הצורה הבסיסית ביותר של אהבה". לכאורה, להקדיש למישהו את תשומת הלב שלנו נראה פשוט, אבל זה רחוק מכך. לדברי החוקרים, בעידן שבו אנחנו מוסחים ללא הרף, תשומת הלב שלנו היא הנכס היקר ביותר שאנחנו יכולים להעניק למישהו אחר.
כשהמשתתפים הראשונים במחקר הרווארד הגיעו לשנות ה־70 וה־80 לחייהם, שאלו אותם החוקרים אם יש להם חרטות. רבים השיבו שאילו יכלו להחזיר את הגלגל לאחור, הם היו מטפחים יותר את מערכות היחסים שלהם עם חברים שאיתם איבדו קשר ועם קרובי משפחה

לכן השתיקו מדי פעם את הסמארטפון, הביטו לחברים שלכם בעיניים והתעניינו במה שעובר עליהם: איך הם מרגישים בעבודה? מה חדש בבית? מה גורם להם שמחה? מה מצער אותם? אתם עלולים לגלות שלא תמיד מדובר במשימה קלה. לפעמים תרגישו שהצד השני מנסה להדוף אתכם. זה בסדר גמור. לא תמיד מתאים לאנשים לדבר בזמן שנוח לכם. עם זאת, אל תיתנו לזה לרפות את ידיכם, המשיכו להתעניין בהם.

3. בדקו אילו מערכות יחסים חשובות דורשות יותר השקעה
אנחנו נוטים לחשוב שלמערכות יחסים יש חיים משל עצמן וכי אין צורך להתאמץ כדי להשקיע בהן כי הרי אנחנו כבר בקשר. אבל זו טעות נפוצה. כפי ששרירים ייחלשו אם לא נפעיל אותם, כך גם מערכת היחסים עם הקרובים אלינו ביותר זקוקה לתחזוקה שוטפת שבאה לידי ביטוי בהקשבה, בכבוד ובתשומת לב.

כשהמשתתפים הראשונים במחקר הרווארד הגיעו לשנות ה־70 וה־80 לחייהם, שאלו אותם החוקרים אם יש להם חרטות. רבים השיבו שאילו יכלו להחזיר את הגלגל לאחור, הם היו מטפחים יותר את מערכות היחסים שלהם עם חברים שאיתם איבדו קשר ועם קרובי משפחה שהיו רוצים לבלות איתם קצת יותר זמן. לכן בדקו לעומק את הקשרים שלכם. היו כנים עם עצמכם ושאלו את עצמכם שאלות כמו: מה מאתגר אותי במערכת היחסים הספציפית הזאת? מה אוכל לעשות כדי לשפר ולטפח את אותם היחסים?

4. חשבו: האם יש לפחות אדם אחד שאתם יכולים להתקשר אליו באמצע הלילה בעת צרה?
החוקרים שאלו את משתתפי המחקר "למי אתם יכולים להתקשר באמצע הלילה בעת מחלה או כשאתם חשים חרדה?". חלק מהמשתתפים ציינו כמה אנשים, וחלקם לא יכלו למנות אפילו אדם אחד. לדברי החוקרים, הידיעה שיש לכם אפשרות להתקשר למישהו בעת מצוקה מספקת רשת ביטחון ותחושה שתמיד יהיה מי שיזרוק לכם גלגל הצלה. מנגד, אנשים שאין להם תמיכה כזאת עלולים בסופו של דבר לסבול ממתח כרוני, מה שיכול להוביל לתחושת אומללות, לסבל ואף לפגיעה בבריאות הכללית.
שאלו את עצמכם את אותה שאלה: האם יש לכם אדם שאליו אתם יכולים להתקשר באמצע הלילה? אם השבתם בשלילה, משמע שיהיה עליכם לחזק מערכות יחסים עם אנשים שאתם מאמינים כי יוכלו להיות לצדכם בעת הצורך. וחשוב לא פחות: למדו לבקש (ולקבל) עזרה.
במחקר נמצא שהאינטראקציות עם זרים, בתור לקופה או בטיסה למשל, הן מעין הבלחות שתורמות לרווחה הנפשית שלנו.

5. טפחו את הזוגיות שלכם ושמרו עליה
חוקרי הרווארד מצאו שלשביעות הרצון מנישואים יש השפעה מגינה על הבריאות הנפשית. כך לדוגמה, נמצא כי אלה שקיימו נישואים מאושרים בשנות ה־80 לחייהם, דיווחו שמצב הרוח שלהם נותר יציב גם בימים שבהם הם סבלו מכאבים פיזיים.

6. אל תזלזלו בכוחם של קשרים מזדמנים
אתם עולים על המטוס ומתיישבים ליד זר מוחלט שמתחיל לפטפט איתכם. לפעמים השיחה האקראית מתפתחת עם האישה שממתינה כמוכם בתור לבדיקה חשובה. אל תזלזלו בשיחות המזדמנות האלה, גם אם נדמה לכם שבעוד שנייה וחצי האנשים האלה יתפוגגו מחייכם. במחקר נמצא שהאינטראקציות האלה הן מעין הבלחות שתורמות לרווחה הנפשית שלנו. החוקרים הסבירו כי יש משהו בתגובה חיובית שאנחנו מקבלים מזר מוחלט שגורם לנו להרגיש טוב יותר.

7. הפנימו: אף פעם לא מאוחר מדי לרכוש חברים ולבנות יחסים
מבין משתתפי המחקר היו כאלה, בני 60־80, שחשבו לאורך השנים שהם לא מצטיינים ביצירת מערכות יחסים ותמיד הרגישו לבד. אבל דווקא בזמן שהם הכי פחות ציפו לכך, הם מצאו לעצמם קבוצת חברים חדשה או זוגיות. המסר העיקרי של החוקרים - לעולם אל תחשבו שמאוחר מדי בשבילכם כדי לבנות מערכות יחסים טובות ומספקות. נסו לנצל את כל האפשרויות העומדות לפניכם כדי לייצר חברויות חדשות: הירשמו לחוגים, הצטרפו לקהילות שעוסקות בתחומי עניין הזהים לשלכם, ואפילו השתמשו לשם כך בטכנולוגיה (ראו בסעיף הבא).

8. וגם לא מאוחר לגייס לעזרתכם את הטכנולוגיה
המדיה החברתית יכולה להפגיש אתכם עם אנשים שלעולם לא הייתם פוגשים לולא הטכנולוגיה. בדקו איך תוכלו לנצל את הפלטפורמה הזאת להיכרויות על ידי הצטרפות לקהילות או על ידי איתור אנשים מהעבר שלכם.

אם אתם נרתעים מכל אינטראקציה בעולם הדיגיטלי, נסו בכל זאת לתת לזה צ'אנס. הקדישו עשר דקות מזמנכם לפעילות אקטיבית ביצירת קשרים. לאחר מכן עצרו ובדקו איך אתם מרגישים: האם יצירת קשר עם אדם חדש או הצטרפות לקהילה מסוימת מעלות אצלכם את מפלס האנרגיה וההתרגשות? האם ערוץ כזה או אחר מגביר אצלכם את תחושת הבדידות והדכדוך? אם כן, נסו ערוץ התקשרות אחר.
ועוד משהו: הכירו בכך - חיים טובים הם חיים מורכבים
החוקרים מדגישים שאנחנו יכולים לשפר את איכות החיים שלנו ולהאריך את פרקי הזמן שבהם אנחנו חשים שמחה ואושר, אבל עלינו להיות מציאותיים: לעולם לא נוכל להיות מאושרים בכל זמן נתון. חיים טובים לא מתפתחים בוואקום. הם נוצרים מתוך התמודדות חוזרת ונשנית עם אתגרי החיים. בחלון ההזדמנויות שנפתח לפנינו, בעת הקושי, אנחנו יכולים לצמוח ולהשתפר ומכאן להפיק הנאה, משמעות וסיפוק מהחיים.

https://www.ynet.co.il/menta/article/r10k2k8lh



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה         (ניהול: למבזק)        
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  tell us something that we didn't know פרה אדומה 26.03.23 14:29 1
     הנותן יותר מאושר יותר הניצוץ 26.03.23 19:58 12
  בדיוק היום הייתי על מדרגות הרבנות Damian 26.03.23 14:29 2
     יש לי חבר שכל יום עולה ויורד במדרגות הרבנות והוא נראה מאושר, אבל אולי זה רק בגלל שהוא חבר עבד לעם קדוש 26.03.23 14:33 4
         אולי הוא אוהב מדרגות מגן כחול 26.03.23 15:26 5
         רוקד עליהן? חלוץ שפוי 26.03.23 16:29 9
         הוא בטח עורך דין לעניני גירושין, ומאושר כי הוא מקבל הרבה כסף agolan 26.03.23 18:41 11
     נערך יהודי ביער 26.03.23 16:28 7
  איפה משיגים ערכה? פלאי 26.03.23 14:32 3
     במאמצים מזרח עד הערב הניצוץ 26.03.23 19:59 13
  85 שנים בשביל להסיק משהו שידוע כבר מעל 3300 שנים… Isaac 26.03.23 16:26 6
     נכון. אבל לאנשים אגואיסטים או נרקיסיסטיים זה לא מובן מאליו 4X6GX 26.03.23 18:28 10
  נשמע הגיוני חלוץ שפוי 26.03.23 16:28 8
  מחקר שמתחיל ב: ''חוקרים מהרוורד..'' ומפורסם בynet חחח מה הדבר הבא? עתידנות - עד גיל 21 תגיע לירח? havivas 26.03.23 20:05 14

   
   
פרה אדומה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 30.4.12
56413 הודעות, 355 מדרגים, 702 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    14:29   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. tell us something that we didn't know  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הניצוץ לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 21.12.08
23222 הודעות, 245 מדרגים, 490 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    19:58   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. הנותן יותר מאושר יותר  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Damian לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 9.8.15
6337 הודעות, 23 מדרגים, 39 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    14:29   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. בדיוק היום הייתי על מדרגות הרבנות  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
מעכשיו אהיה פחות מאושר?



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
עבד לעם קדוש לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 5.9.19
61992 הודעות, 236 מדרגים, 424 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    14:33   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. יש לי חבר שכל יום עולה ויורד במדרגות הרבנות והוא נראה מאושר, אבל אולי זה רק בגלל שהוא חבר  
בתגובה להודעה מספר 2
 
  
שלי...



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מגן כחול לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 4.1.13
7976 הודעות, 44 מדרגים, 88 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    15:26   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. אולי הוא אוהב מדרגות  
בתגובה להודעה מספר 4
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חלוץ שפוי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 10.12.15
53839 הודעות, 218 מדרגים, 332 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    16:29   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. רוקד עליהן?  
בתגובה להודעה מספר 4
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
agolan לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 16.5.10
2537 הודעות, 10 מדרגים, 20 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    18:41   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. הוא בטח עורך דין לעניני גירושין, ומאושר כי הוא מקבל הרבה כסף  
בתגובה להודעה מספר 4
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
יהודי ביער
חבר מתאריך 11.1.23
494 הודעות
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    16:28   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. נערך  
בתגובה להודעה מספר 2
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פלאי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 9.5.13
21951 הודעות, 213 מדרגים, 345 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    14:32   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. איפה משיגים ערכה?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הניצוץ לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 21.12.08
23222 הודעות, 245 מדרגים, 490 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    19:59   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. במאמצים מזרח עד הערב  
בתגובה להודעה מספר 3
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Isaac לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 31.12.12
11768 הודעות, 57 מדרגים, 112 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    16:26   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. 85 שנים בשביל להסיק משהו שידוע כבר מעל 3300 שנים…  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
אוניברסיטת הר סיני: ואהבת לרעך כמוך.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
4X6GX לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.9.16
5075 הודעות, 19 מדרגים, 31 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    18:28   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. נכון. אבל לאנשים אגואיסטים או נרקיסיסטיים זה לא מובן מאליו  
בתגובה להודעה מספר 6
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חלוץ שפוי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 10.12.15
53839 הודעות, 218 מדרגים, 332 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    16:28   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. נשמע הגיוני  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
havivas
חבר מתאריך 5.8.12
287 הודעות
יום ראשון ד' בניסן תשפ''ג    20:05   26.03.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  14. מחקר שמתחיל ב: ''חוקרים מהרוורד..'' ומפורסם בynet חחח מה הדבר הבא? עתידנות - עד גיל 21 תגיע לירח?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
   
   


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות