שתף קטע נבחר

יוזמה: תנו מזגן ישן, קבלו 500 שקל לרכישת חדש

אחרי המכוניות והמקררים, השר לאיכות הסביבה מכין תוכנית גם לגריטת מזגנים בני 6 שנים ומעלה. התוכנית תוכל להפחית כ-5% בצריכת החשמל בישראל, ולחסוך למשק עלויות ישירות ועקיפות של כ-1.5 מיליארד שקל

מכוניות, מקררים ובקרוב גם מזגנים. הגריטה מתרחבת, והצורך לחסוך בחשמל יוכל להפוך למשתלם יותר בעקבות פרויקט שמקדם המשרד להגנת הסביבה.

 

 

בניגוד למכוניות שצריכות להגיע לגיל מופלג של כ-20 שנה, לפי התוכנית החדשה גם מי שהתקין מזגן לפני כ-6 שנים יוכל להחליפו בחדש בהנחה של 500 שקל. השינוי יוכל להביא להפחתה של כמעט 5% בצריכת החשמל הכוללת בישראל בשנה, ולמנוע הקמת תחנת כוח בינונית נוספת.

 

המזגנים הקלו לרובנו את החיים בחום הכבד בימים האחרונים, אבל היקפי צריכת החשמל שהם מוסיפים מובילים את המערכת לשיא שיכול להביא למחסור בחשמל. בשעות השיא בקיץ צריכת המזגנים יכולה להגיע ליותר מ-40% מכלל צריכת החשמל, ובהיקף גבוה גם בחורף.

 

ככל שהמזגנים יעילים יותר הם צורכים פחות חשמל, ומעבר לחיסכון הכספי המיידי שלנו, הם מקטינים משמעותית את צריכת החשמל הכוללת במשק. חישוב שעשו בחברת פארטו, עבור המשרד להגנת הסביבה, מעלה שבמחירי החשמל כיום, משתלם לנו להחליף את המזגן כבר אחרי 8-7 שנים.

 

מימון אפשרי: באמצעות ייקור תעריפי החשמל

תוכנית הגריטה שמקדם השר גלעד ארדן עם אנשי משרדו אמורה לגרום לכך שישתלם להחליף מזגן כבר אחרי כ-6 שנים. זאת בהתבסס על סקר צריכה של גיאוקרטוגרפיה, לפיו מזגן חדיש חוסך כ-400 שקל בשנה במחיר החשמל. בתחילת השנה הבאה יוחמרו תקני המזגנים בישראל.

 

מהסקר עולה שכשליש מאיתנו מחזיקים בבית מזגן שגילו יותר מ-7 שנים, ושמבחינה כלכלית כבר משתלם לנו להחליפו. התוכנית אמורה לתמרץ את אותם אנשים ולפנות באופן חלקי גם לכ-10% נוספים שגיל המזגן שלהם 7-5 שנים.

 

כדי למנוע מ"טרמפיסטים," שהתכוונו להחליף מזגן בכל מקרה, ליהנות מהתקציבים שיוקדשו לפרויקט, הכוונה היא לייעד אותו רק לאנשים שמתגוררים באזורים חלשים יחסית וכך גם לסייע למי שקשה להם יותר להחליף מזגן, ויש סיכוי גבוה יותר שימשיכו להחזיק בו, להחליפו.

 

את ההנחה, מציעים במשרד, נקבל כבר במעמד הרכישה, והמתקינים שיזכו יקבלו החזר עבורה לאחר שיראו שפרקו את המזגן הישן וגרטו אותו.

 

תקצוב מלא של כ-300 מיליון שקל יוכל להפחית את צריכת השיא בכ-300 מגה ואט ולמנוע את הצורך בהקמת תחנת כוח בינונית נוספת מהסוג שמופעל בגז.

 

צריכת החשמל הכוללת תקטן בכ-2.3 מיליארד קוט"ש חשמל, שהם כ-5%-4% מכלל צריכת החשמל בשנה. למשק יכולות להיחסך עלויות ישירות ועקיפות בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל מייצור חשמל, הקמת תחנת כוח והגדלת כוח העבודה בתחום המיזוג, מה שהופך את ההשקעה לרווחית מאוד למדינה. מימון חלקי לפרויקט יפחית כמובן את התועלת בהתאם.

 

הפרויקט צריך כמובן לקבל את תמיכת האוצר. ועדה בראשותו של מנכ"ל האוצר חיים שני בוחנת חיסכון באנרגיה ופליטת גזי חממה, ותצטרך להחליט על התקציבים. ייתכן שהמימון יהיה באמצעות העלאה של המיסוי על הפחם לייצור חשמל, שימומן בעלייה בתעריף החשמל. נראה שרק כשהוועדה תסיים את עבודתה יוכרע גורל הפרויקט, היקפו והשתלבותו בפרויקטים אחרים.

 

ארדן מסר: "חיסכון בחשמל הוא הדרך הטובה ביותר להפחית זיהום אוויר. בדרך זו ההשקעה גם תחזיר עצמה במהירות. חבל מאוד שבמשך שנים המדינה עוסקת רק בהקמת תחנות כוח שפוגעות בסביבה ובבריאות התושבים, במקום לקדם פרויקטים מסוג זה, באמצעותם האזרח גם ישלם פחות".

 

מזגנים במספרים

250 אלף מזגנים נרכשים בשנה בישראל

 

60 אלף מתוכם מיועדים לדירות חדשות

 

80 אלף מתוכם מחליפים מזגן ישן בחדש

 

33% מהישראלים מחזיקים מזגן בן 7 לפחות

 

41% בלבד מחזיקים מזגן חדש - בן 5 שנים ומטה

 

1.7 הוא מספר המזגנים הממוצע בכל בית בישראל

 

נתונים: המשרד להגנת הסביבה ו"פארטו", לפי סקר גיאוקרטוגרפיה

 

הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים