קטטה התפתחה בין אנשי קבע בחופשה לכוח צה"ל שהיה בסיור - נגד ושני לוחמים נפצעו

הנגדים, מגדוד 7 ומאוגדה 91, ביקשו מלוחמי גדוד 202 של הצנחנים לפנות את הציר סמוך ליישוב דוב"ב ולאפשר להם לעבור • משסירבו, התפתח ריב בין הצדדים שכלל אלימות פיזית וירי באוויר • שני הנגדים נלקחו לחקירה בתחנת צפת

מעבר הגבול עם לבנון (ארכיון), צילום: אייל מרגולין/ג'יני

קטטה אלימה התפתחה אתמול (שישי) בשעות אחר הצהריים בין אנשי קבע מגדוד 7 ומאוגדה 91 שהיו בחופשה לבין כוח צה"ל מגדוד 202 של הצנחנים שהיה בסיור סמוך ליישוב דוב"ב בגבול לבנון. אחד הלוחמים אף ביצע ירי באוויר. במהלך האירוע נפצעו באורח קל שני לוחמים, בניהם קצין אחד, ונגד ופונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים.

הכל החל כאשר סיור של לוחמים מגדוד 202 של הצנחנים חסמו את הציר סמוך ליישוב דוב"ב בגליל העליון. שני נגדים שהיו בחופשה באזור הגיעו למקום וביקשו מהלוחמים לפנות את הציר ולאפשר להם לעבור. משסירבו, התפתח ריב בין הצדדים שכלל אלימות פיזית וירי באוויר. שני הנגדים נלקחו לחקירה בתחנת צפת.

גבול לבנון וישראל (ארכיון), צילום: אייל מרגולין/ג'יני

תאג"ד 202 הגיע לנקודה, טיפלו בשלושה פצועים ופינו אותם לבית החולים בנהריה כאשר אחד ננשך בידו, השני נחבל בראשו כתוצאה מזריקת אבן והשלישי נחבל בעינו כתוצאה מדקירת מזמרה.

בצה"ל רואים את האירוע בחמורה ומוסרים כי הוא אינו עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל. כמו כן, נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית בנושא. טרם הוחלט על צעדים פיקודיים.

אמבולנס של מד"א בצפון הארץ (ארכיון), צילום: דוברות מד"א

לא בפעם הראשונה

כזכור, רק לפני כחודשיים נרשם אירוע חמור וחריג נרשם בחטיבה המרחבית יהודה כאשר בסופו הודח סמח"ט יהודה מתפקידו

הכל החל כאשר במהלך שיחת וידאו כינה קצין הקשר החטיבתי של החטמ"ר את סגן מפקד גדוד 51 של גולני "גולנצ'יק ערס". בתגובה, הסמג"ד הנחה את כל חיילי הגדוד שלא להכניס את קצין הקשר החטיבתי בש"ג, ואיים שמי שיעשה כן - "יקבל שבת". למחרת הגיע קצין הקשר מלווה בסמח"ט ולא הוכנסו לשטח הבסיס. העניינים התלהטו וגלשו לקטטה המונית בין חיילי גדוד 51 של גולני ובין סמח"ט יהודה.

המהומה בכניסה לבסיס

מפקד פיקוד המרכז סיכם כי מדובר באירוע חמור ומביש המנוגד לרוח צה"ל וערכיו, ובפרט כשמדובר במפקדים, קצינים ולוחמים. בעקבות מסקנות התחקיר הוחלט כי למפקד חטיבת יהודה תירשם הערה פיקודית. עוד סוכם כי ינקט הליך הדחה מתפקידו לסגן מפקד חטיבת יהודה. לקצין הקשר של חטיבת יהודה תירשם הערה פיקודית, ולמפקד גדוד "הבוקעים הראשון" (51) תירשם הערה פיקודית.

בעקבות מסקנות התחקיר ינקט הליך הדחה מתפקידו לסגן מפקד הגדוד. כן יבוטל מינויו של מפקד פלוגה ג' בגדוד והוא לא יקודם לתפקיד פיקודי בתפקידו הבא. סגן מפקד הפלוגה והרס"פ יועמדו לדין משמעתי, וכך גם הלוחמים המעורבים באירוע בפני מפקדיהם.

דין משמעתי. חיילי גדוד 51 של גולני (ארכיון), צילום: ללא

הרמטכ"ל הרצי הלוי סיכם והבהיר שמדובר באירוע חמור וקיצוני, ובהתנהלות אלימה, במעורבות מפקדים וחיילים. "צה"ל מפעיל כוח רב על מנת להגן על מדינת ישראל, אין שום מקום לפעולה אלימה בתוכנו", ציין הרמטכ"ל. עוד הוסיף כי לאורך האירוע התקיימו מספר הזדמנויות בהן היה בכוחה של הפעלת שיקול הדעת ואחריות מצד המפקדים, למנוע את המשך האלימות. משלא נקטו בהתערבות מסוג זה, כשלו המפקדים המעורבים כישלון ערכי חמור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר