המחירים על ערימות המצות הבולטות בכניסה, או במקום מרכזי, בכל סופרמרקט שאליו אנחנו נכנסים בימים אלו מספרים את סיפורו של הפסח הזה. יקר, יקר. 11%-19% - אלה שיעורי ההתייקרות של המצות בתשע רשתות דיסקאונט שבדקנו. איפה מבצעי הכסאח של המצות שהכרנו בשנים עברו, שנועדו למשוך אותנו אל החנויות? איפה המבצעים של קנו וקבלו חבילת מצות חינם? כולם Out. תשלמו יותר - In. הרשת היחידה שבה לא נרשמה העלאת מחירים היא טיב טעם, אבל בה נמכרו המצות במחיר גבוה ממילא גם בשנה שעברה. גם סלי המוצרים שהרכבנו על סמך המחירים באתר "פרייסז" התייקרו ברוב הרשתות בשיעורים של עד 10%. ההתייקרויות בולטות בקטגוריות רבות, כולל מוצרי חלב, משקאות הקלים, חלק ממוצרי המכולת והניקיון ועוד. בסוף הכתבה - הסברים כיצד נעשתה הבדיקה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אם חשבנו שרשת קארפור, שעושה את צעדי החדירה שלה לישראל תחת המטרייה של רשת "סופר", תביא לנו את בשורת המחירים הזולים, בינתיים זה לא קורה. הרשת מתמקדת במוצרי המותג הפרטי שלה, ואילו בסל המוצרים הרגילים שיש גם לרשתות האחרות, היא התגלתה כיקרה ביותר, בהפרש של 22% מרמי לוי, הזול ביותר. חמש רשתות הדיסקאונט שהגיעו למקומות הראשונים: רמי לוי, אושר עד, יוחננוף, חצי חינם ומחסני השוק - שומרות על פערי מחירים קטנים יחסית בין אחת לשנייה.
1 צפייה בגלריה
לא זול בפסח
לא זול בפסח
לא זול בפסח
(צילום: Gettyimages)
ועוד חדשות רעות: פרט למחירים הגבוהים, מביקור פיזית בסניפי הרשתות עולה שיש הידרדרות בהקפדה על סימון המחירים על המוצרים, מה שמקשה עוד יותר מבעבר על השוואת מחירים ראויה בשטח. ויש גם נקודה נוספת שחייבים להדגיש: הרשתות זגזגו במחירים ללא הרף בימים האחרונים, גם מכיוון שהן מודעות למועד עריכת סקרי המחירים בתקשורת ונערכות לקראתם. וכך, בדיווחי המחירים של אחת הרשתות ראינו בימים רביעי עד שישי בשבוע שעבר (17-15 במרץ) מחירים גבוהים יחסית, בשבת הם ירדו ונשארו כך עד יום ראשון (19 במרץ) - שהוא בדרך כלל המועד שבו נערכים הסקרים - ורק אחר הצהריים הם עלו שוב ונשארו ברמה הגבוהה יחסית. ירידת מחירים לפחות מיום אחד, שכן הרשת סגורה בשבת. אם חובת סימון המחירים במדבקות על המוצרים הייתה נשמרת ונאכפת בשטח, אי-אפשר היה לבצע את ה"תרגיל" הזה ולשנות מאות מחירים למספר קצוב של שעות. היום זה אפשרי מהמחשב המרכזי של הרשת.
אגב, על שולחן משרד הכלכלה מונחת הצעה שכבר זכתה להמלצת הרשות להגנת הצרכן, שתצ'פר את הרשתות ותרע עוד יותר את מצבנו: על פיה יוכלו הן להפסיק לחלוטין את סימון המחירים על המוצרים ועל המדף, ולהחליף אותם בסימון אלקטרוני.


החדשות הטובות: "בקניות הסופר בלבד יכולה משפחה עם שלושה ילדים לחסוך אפילו 1,500 שקל בחודש רגיל, כאשר בסל הפסח היא יכולה לחסוך 700-600 שקל", מצהיר יואל קופלנד, יועץ כלכלי ומנהל "עוגן לבית", המספקת ליווי לרכישת דירה. כמי שמייעץ למשפחות רבות בניהול כלכלי וצרכני, הוא פוגש שוב ושוב משפחות שמוציאות מדי חודש 1,500-1,000 שקל מיותרים בסופר. "כשאני מבהיר להם שסכומים אלו יכולים לשפר את יכולתם לקחת משכנתה ולקרב אליהם את חלום הדירה, הם משנים התנהגות, וכשאני חוזר אליהם הם מודים בכך".
מאידך, פסח השנה תופס אותנו לחוצים במיוחד, ולכן קל יותר לעבוד עלינו, כפי שמזהיר ד"ר טל ענר, ראש התמחות לשיווק במרכז האקדמי למשפט ועסקים ר"ג. לדבריו, מחקר שנערך באוניברסיטת קורנל הראה שהסחות דעת ומתחים משפיעים על הגברת האכילה של מוצרים אהובים. "חוסר ודאות גורם להיסחפות לעבר המוכר, המחזק, במוצרי מזון. כל אחד נמשך למאכלים שעליהם גדל", הוא אומר. האם נקנה יותר מצות בגלל הלחץ, למרות שהן התייקרו? ומה עם ממרח שוקולד "השחר", שמסמל כל כך את המוכר והאהוב, או יין, שוקולד וממתקים, עוגות ועוגיות של פסח, אגוזים, .
יתרה מזאת, אומר ענר: "אם אנחנו במצב שגובה מאיתנו אנרגיות רגשיות, זה יפגע גם בקבלת ההחלטות שלנו מול המדף או אתר האונליין. נקנה יותר, ניפול יותר קורבן למבצעים וקידומי מכירות, ודווקא המתוחכמים יותר, כמו מוצר שני בהנחה של 25%. נסמוך יותר על תחושות הבטן שלנו וכושר השיפוט יירד גם לנוכח הבטחות בריאות על מוצרים. הוסיפי לכך את העובדה שפסח הוא חג האירוח, והעניין של איך המשפחה מסתכלת עליכם כמארחים הוא רגיש במיוחד, ואתם רוצים להתעלות על המשפחה שאירחה בשנה שעברה. וזה ישתקף גם במתנות ויביא אותנו להוציא הרבה יותר כסף עליהן".

אז בסיועו של קופלנד, של נתוני הסל של פרייסז ושל סיור בשבעה סופרמרקטים, הנה כמה טיפים ממה להיזהר ואיך לחסוך:

  • שימו לב לסימון המחירים. רק במחסני השוק ביקנעם מצאתי סימון מחירים עקבי כמעט לכל אורך הדרך. בכל שאר החנויות בהן ביקרתי: שופרסל דיל בסגולה פתח-תקווה, אושר עד בבני-ברק מול מתחם איילון, רמי לוי ברמת החייל, ויקטורי בקניון איילון, יוחננוף בסגולה, "סופר" ברחוב ויצמן בתל-אביב - מוצרים רבים נמצאו ללא תווי מחירים. לפעמים גם לא היה מחיר על המדף. בסטנד ייעודי באחד המעברים ביוחננוף בלט מגוון אריזות של עגבניות חתוכות וגם עגבניות בקוביות, ללא מחירים על המוצרים ולא על המדף. בראש הדוכן היה שילוט: "מבצע סירופ פריגת 750 מ"ל ב-22.90 שקל". מוצרי העגבניות חלקו מדפים עם שלושה סוגי סילאן, כולם בלי מחיר. בפריזר של ויקטורי באיילון מצאנו מבצע על בשרים קפואים - "2 יחידות ב-30 שקל". בדופן הפנימית המרוחקת היה שילוט עם לא פחות מ-14 ברקודים של המוצרים השונים, שאנחנו אמורים לזהות כדי שנדע אם הם משתתפים במבצע. נו, באמת. בשופרסל אקסטרה (תת-קטגוריה של שופרסל דיל) בסגולה שני מדפים: על התחתון ערימה של מארזי מגבונים - תכולת כל אחד 6 חבילות. על העליון קופסת קרטון גדולה ובה 12 חבילות מגבונים. מעל המדף התחתון רשום מחיר מבצע של 21.90 שקל. מעל המדף העליון וקופסת הקרטון אין כל ציון מחיר. איך אפשר לדעת איזה משתלם יותר?
  • הפחיתו בצריכת משקאות ממותקים. הם רעים לבריאות ולכיס. בעוד שהמים לא התייקרו בין ערב פסח אשתקד להשנה, שישיית קוקה-קולה שמרה על יציבות או התייקרה עד 1.5%, ואילו משקאות קלים, מוגזים ונקטרים התייקרו עד 11.7%. בקבוק פאנטה התייקר בחצי חינם מ-7.45 שקל ל-8 שקל (7.4%), פריגת באושר עד – מ-7 ל-7.5 שקל (7.1%), ונקטר ספרינג ביוחננוף - מ-6 ל-6.7 שקל (11.7%). בכמויות גדולות בצריכה משפחתית שוטפת ובוודאי בפסח מדובר בהוצאה של מאות שקלים שהתייקרה. "תעברו למים", ממליץ קופלנד, "אם הילדים לא מסוגלים בלי מתוק, לכו על ויטמינצ'יק". אגב, ברוב הרשתות התה הירוק והחליטות של ויסוצקי לא התייקרו, ואפשר להכין מהם תה קר, ויש גם הצעות מעניינות וזולות של תה מהמותגים הפרטיים.
  • חפשו אלטרנטיבות זולות. זה בולט בקפה: קשה מאוד לנטוש את הקפה שאתם רגילים אליו. אבל יש אלטרנטיבות זולות לטייסטרס צ'ויס, המותג המוביל. גם יין נחשב למוצר שקשה לשנות את הרגלי הצריכה שלו, אבל מגוון היינות מאפשר לנו להתנסות. "בקטגוריה של יינות ב-35-30 שקל יש הצעות סבירות בהחלט גם לטעם, לא מוכרחים לחג יין ב-100 שקל לבקבוק", מציע קופלנד.
  • ותרו על מוצרים יקרים שאינם הכרחיים. קבנוס לדוגמה - יש גם כשר לפסח - הוא מוצר יקר מאוד שיכול להגיע ל-12.90-20.90 שקל ל-160 גרם (טירת צבי), 10.90-16.90 שקל ל-125 גרם (יחיעם). הוא עתיר נתרן ולא פעם גם פוספטים. האם הוא הכרחי בעידן של מצוקה כלכלית?
  • מוצרים רבים משווקים את עצמם כמוצרי בריאות והם לא בהכרח כאלו. התופעה נפוצה בעולם דגני הבוקר, שהפכו למעשה לממתקים, הפריכיות וחטיפי הבריאות מצופי השוקולד, מעדני ומשקאות החלב עם חלבון מוסף שסוכר בצידו, או משקאות השקדים, שיבולת השועל, הסויה. על משקה השקדים החדש של אלפרו רשום "גוד פור יו". הוא מתאים לצמחונים וטבעונים, ולשומרי כשרות כאלטרנטיבת פרווה, אבל ממש לא מצדיק את ההוצאה, כשהוא מכיל 2.5% שקדים והרבה מים, וגם סוכר, פרוקטוז ומייצבים. המחיר: 10.90 שקל לליטר, לעומת 5.90-6.23 שקל לליטר חלב של תנובה בקרטון, עד 85% יותר. והוא לא היחיד כמובן. משקה שקדים "בריסטה" של "וויו סוי", שמצאתי במקרר של רמי לוי ברמת החייל, מכיל 2% שקדים ונמכר ב-11.80 שקל, פער של 100% לעומת החלב.
  • בחומרי ניקוי וטואלטיקה תידרשו לשליטה בחישובי כמויות. על המדף ברמי לוי (וגם ברשתות אחרות) מצאתי זה לצד זה ג'ל כביסה פרסיל מול קפסולות פרסיל. על הקפסולות כתוב: "כל קפסולה מכילה 14 גרם במקום 15 גרם בעבר". המחיר ל-30 קפסולות: 34.90 שקל. הג'ל נמכר ב-34.5 שקל ל-2.5 ליטר. אם מחשבים לפי עלות לכביסה אחת, הקפסולות יקרות ב-66% מהג'ל. אבל לכו תחשבו.
  • קנייה מושכלת של מוצרי פסח. זוהי עונת הצליאקים, שהגלוטן אסור עליהם והם מצטיידים בהרבה מוצרים ללא גלוטן. על המדפים יש מגוון ברמות שלא ניתן למצוא כל השנה, וגם מוצרים חדשים. למשל, ספגטי ופסטות ברילה, מצוינים, ללא גלוטן וכשרים לפסח לאוכלי קטניות. המחירים גבוהים - 12.70-15.90 ל-400 גרם, לעומת 4.90-11.90 שקל ל-500 גרם לפסטה רגילה, פער של 66%-317%. מכיוון שמדובר בקהל שבוי שלא יכול לצרוך את המוצרים הרגילים, ומדובר בקניית אגירה בכמויות - בדקו מראש באמצעות מערכת השוואת מחירים כמו של "פרייסז" איפה נמכרים המוצרים האלה במחירים הנמוכים ביותר, וקנו שם. כדאי להצטייד גם במרקים ובתבלינים, שבפסח הם נקיים מעמילנים בהשוואה לשאר ימות השנה.
  • היזהרו מהמלכודות של פסח. אין כל פיקוח על פער מחירים סביר בין מוצרים כשרים לפסח לבין מוצרי חמץ. אמנם מדובר בעלויות ייצור כבדות משמעותית של המוצרים האלה, שכוללות הכשרת המפעלים, חומרי גלם ותהליכי ייצור יקרים יותר, וסיכון להפסדים במקרה של עודפים. אבל עדיין קשה להבין מדוע חבילת שקדי מרק אסם כשרים לפסח נמכרת במחסני השוק ביקנעם ב-9.90 שקל ל-150 גרם, לעומת 10.90 שקל ל-400 גרם שקדי מרק רגילים - פער של 142%. קורנפלקס כשר לפסח ללא גלוטן של תלמה באותה חנות נמכר ב-31% יותר מהקורנפלקס הרגיל. תופעות דומות ראיתי גם בעוגיות. ועוד תופעה: בקמח מצה, למשל, ראיתי השנה חידוש - לא די בקמח המצה הרגיל, המדפים מפתים אתכם בקמחי מצה ייעודיים ויקרים משמעותית, שלא מונחים באזור של קמח המצה הרגיל. האם כדי שנתקשה להשוות מחירים? בויקטורי באיילון, וברשתות נוספות, מצאנו "קמח מצה דק במיוחד לעוגות" של "מצות יהודה" ב-12.90 שקל לחצי ק"ג. קמח מצה רגיל של אותו יצרן נמכר החל מ-5.90 שקל. האם שווה לשלם תוספת של 100% תמורת מה שכל בלנדר יכול לבצע בשניות? בכל מקרה, חשוב לזכור שני דברים: רובנו לא נאכל את מוצרי פסח מיד אחרי שהחג מסתיים, והסופרמרקטים פתוחים גם בחול המועד. אז גם אם אתם מארחים, קנו כמויות מבוקרות שלהם, והשלימו קניות לפי הצורך בחול המועד.
  • אל תפריזו בכמויות המזון שאתם מכינים לארוחת ליל הסדר. כל השנה ובמיוחד בפסח אנחנו תופסים מקום לא מכובד בצמרת מדינות העולם בזריקת מזון. למה להגדיל את הכמויות הנזרקות דווקא בחג החירות? "תוספת ההוצאה על קניות מזון לפסח לא צריכה להיות גבוהה יותר מ-500-600 שקל בהשוואה לחודש רגיל למשפחה ממוצעת בת שלושה ילדים (ששומרת כשרות רגילה - ש"ח)", טוען קופלנד. "אם חרגתם משמעותית - הגזמתם בגדול".
  • ברשתות מנסים לא פעם להיפטר ממלאים של מוצרי פסח שנשארו משנים קודמות. זה קורה בשוקולדים מיובאים, בקמח תפוחי אדמה ועוד. בדקו את תאריך תפוגת התוקף.
  • לפסח זה כבר מאוחר מדי, אבל לפני החגים הבאים: כדאי לרכוש את הבשר והדגים חודש לפני החגים. "הסלמון הטרי התייקר בחודש האחרון ביותר מ-25%", אומר רז שרוט, יזם ומנכ"ל אתר "שוק הדגים". "מחירי הלברק המיובא מטורקיה עלו ב-12%-14% לעומת לפני חודש. בשל המשבר שעברה טורקיה, הפסיקו לשלוח את הדגים באוניות והתחילו להטיס אותם, מה שמייקר אותם משמעותית". גם הדניס התייקר בכ-10% בעקבות המשבר בטורקיה. אופציות למבקשים לחסוך: דגי ברמונדי, שאפשר להשיג אותם במבצעים גם ב-55-60 שקל לק"ג, וקרפיון, שאיבד דרמטית מהפופולריות שלו גם במגזר האשכנזי הדתי/החרדי, והמגדלים הישראלים מנסים לשמור על מחיריו הנמוכים – כ-45 שקל לק"ג.

איך בדקנו

מחירי הסל הכללי נאספו מדיווחים של תשע רשתות דיסקאונט ורשת "סופר", שתהפוך ב-9 במאי לקארפור ומתיימרת להביא את המחירים הזולים ביותר. גם יותר ויותר מסניפי יינות ביתן, רשת דיסקאונט ותיקה, הופכים לסניפי "סופר". המוצרים בסל הסופי נבחרו מתוך רשימה של קרוב ל-900 מוצרים, שהופקה בסיוע "פרייסז" בהנהלת בועז יהב. הגדלנו בחג הזה את הסל שנבדק ל-228 מוצרים, כדי לקבל תמונה אמינה יותר בגלל ההתייקרויות. הקפדנו על ייצוג למגוון קבוצות המוצרים הפופולריות, בהן מוצרי פסח, מוצרים פופולריים כל השנה ומוצרים חדשים שנכנסו השנה לחנויות.
מכיוון שהרשתות נערכות לקראת סקרי המחירים שאנחנו עורכים, שינינו את יום איסוף המחירים מיום ראשון, כפי שעשינו בדרך כלל, ליום שני השבוע (20.3). בגלל התזזתיות הגדולה של המחירים - הרשתות עשויות לעדכן מחירי פריטים עד 5 מיליון פעמים ביום ולפעמים אף יותר - מחירי הסל נכונים ליום ולשעה שבהם נאספו.
גם מגוון המוצרים משתנה מאוד בין הרשתות, תופעה מוכרת שהולכת ומחריפה, הן בגלל התעצמות המותג הפרטי, שגורם לדחיקת מוצרים ותיקים, והן בגלל הקרבות שמנהלות הרשתות מול המותגים, בעיקר יוניליבר, וכן משברים שחוו מותגים אחרים כמו שטראוס/עלית (סלמונלה בשוקולד) וסנפרוסט (חלקי חיות במוצרים) שגרמו לירידה בייצוג שלהם בכל אחת מהרשתות. לכן קשה יותר למצוא בדיוק את אותם מוצרים בכולן. למשל, לא הצלחנו למצוא אריזות זהות, או ייצוג בכל הרשתות, למוצרים פופולריים כמו דגני בוקר "כריות". כך גם לחיתולים ולתחליפי חלב אם פופולריים. מסיבה זו אספנו הפעם מחירים של מוצרים שנמצאים לפחות ב-20% מסניפי כל רשת, לעומת לפחות ב-30% מהסניפים כפי שנהגנו בערבי החגים האחרונים.
לא התייחסנו למחירים במסגרת מבצעי אשראי, מבצעי מועדון, מבצעים המחייבים קנייה ביותר מ-100 שקל או מבצעים המותנים בקניית שלושה פריטים ויותר.
במקביל לסל הכללי, הרכבנו סל נוסף בן 133 מוצרים בלבד וערכנו השוואה בין מחיריהם ערב פסח שעבר למחיריהם ערב החג הזה. נבדקו המחירים ב-28.3.2022 ו-20.3.2023 - תאריכים מקבילים מבחינת היום בשבוע והקרבה לחג. לא כללנו בסל הזה את רשת "סופר" שעדיין לא הייתה פעילה בשנה שעברה.
למעט רמי לוי, כולן התייקרו, אבל גם ברשתות שהתייקרו מעט או בכלל לא, נרשמו עליות מחירים במוצרים ספציפיים רבים. למשל מצות, מוצרי חלב, משקאות קלים, מגוון דגים ובעיקר סלמון. יכול להיות שסל עתיר במוצרים האלה היה מניב שיעורי התייקרויות גבוהים יותר. צריך גם לזכור שהשוואות המחירים מתייחסות רק למוצרים שניתן למצוא ברוב הרשתות. בפריטים פחות נפוצים הרשתות יכולות לחגוג בקלות רבה יותר עם ההתייקרויות, וקשה יותר לאתרן.