י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
סיומה של תקופה

אחרי 40 שנה: פרידה נרגשת מהר"מ הנערץ בישיבה

בישיבת בית מתתיהו בבני ברק נפרדו עם סוף זמן חורף מהגאון רבי יהודה אריה רפפורט, מחשובי הרמי"ם בישיבה שהרביץ תורה ויראה ועובר לישיבת 'נתיב הדעת' בירושלים. 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים מהמעמד הנרגש וסיבת המעבר

אחרי 40 שנה: פרידה נרגשת מהר"מ הנערץ בישיבה
פרידה מהגרי"א רפפורט צילום: באדיבות המצלם

במעמד מרגש ורב רושם נפרדו אתמול (שלישי) המוני תלמידי ישיבת בית מתתיהו בבני ברק, מרבם האהוב והנערץ הגאון רבי יהודה אריה רפפורט מר"מי הישיבה הבולטים והוותיקים, אשר נפרד מהישיבה לאחר מסכת ארוכה של קרוב לארבעים שנות הרבצת תורה בהיכלה, ולאחר כמעט יובל שנות קשר אדוק וצמוד עם מורו ורבו ראש הישיבה הגאון רבי ברוך ויסבקר.

הגאון רבי יהודה ארי' רפפורט מפורסם בעולם התורה כאחד מטובי הר"מים ומגדולי מרביצי התורה בדורינו, וידוע בשיעוריו הבהירים הנאמרים בתכלית העיון ודרך הלימוד המעמיקה של מורו ורבו מנוער ה"ה ראש הישיבה הגאון רבי ברוך ויסבקר, תוך שליטה מקיפה ויסודית בכל מכמני הש"ס.

הרב רפפורט נודע בסדרת חיבוריו המפעימה והפנומינאלית 'שיח יהודה' על הש"ס, על התורה ועל המועדים, בה ניכרת לכל גדלותו העצומה, בהיותו בקיא בכל חלקי התורה השגורים על לשונו, וזאת בנוסף להיותו רב ביהכנ"ס וביהמ"ד המרכזי 'ברכת יוסף' בשכונת גבעת שאול בירושליםת

מעברו הצפוי מגיע על רקע פתיחתה של הישיבה החדשה בראשות הגאון רבי אברהם זיסקינד בעל ה'אמרות אברהם' על מסכתות הש"ס ומראשי ישיבת נתיב הדעת - קפלן, אשר כזכור, לפני מספר חודשים הודיע על פרישתו מכהונתו כר"מ בשיעור א' בישיבת 'קפלן' לטובת הקמת ישיבתו החדשה. כאשר אז הוכה עולם הישיבות בתדהימה עם היוודע הבשורה על דבר מעברו של הגאון רי"א רפפורט לעמוד לשרת בקודש במקומו של הגר"א זיסקינד ולכהן כר"מ בהיכל ישיבת נתיב הדעת, כאשר לצורך כך הוא נפרד מישיבת 'בית מתתיהו' המעטירה, בה כיהן כר"מ נערץ משך עשרות שנים.

תלמידי הישיבה מסבירים ל'בחדרי חרדים' כי סיבת המעבר של הגרי"א רפפורט הינה לאור הטלטולים הקשים אותם הוא עובר בדרכים, כאשר מידי יום ביומו הוא נאלץ לשרך את רגליו משך שעות ארוכות בטלטולא דאורחא ובטלטולא דגברא רבא ממעונו שבירושלים אל עבר גבעת הישיבה בפאתי בני ברק. וזאת בצירוף לחששו כי בשנים הבאות בהיותו בגיל זקנה ושיבה תקשה עליו הדרך ביותר ולא יוכל להמשיך בסדרי הנסיעות המתישות הנוכחיים.

בין כך ובין כך, דבר המעבר עורר עצב ויגון בקרב תלמידי ישיבת בית מתתיהו הכרוכים וקשורים בלב ונפש לתורתו של הגרי"א רפפורט אשר הינו מן היושבים ראשונה במלכות בקרב מרביצי התורה שבישיבה. וכעת בהגיע עת סיומה של תקופת הרבצת התורה על ידו בישיבה, החליטו המוני תלמידיו בחורי הישיבה לערוך מסיבת פרידה מרבם האהוב והנערץ.

במסיבת הפרידה שנערכה בחדר האוכל הזמני של הישיבה, נשא הגרי"א רפפורט את המשא המרכזי, כאשר בהתרגשות רבה האריך לתאר את הקושי הגדול שיש לו לעזוב את ממלכת התורה המפוארה, תוך שהוא מציין לשבח במשך דקות ארוכות את מעלתו המיוחדת של מקום תורה חשוב זה ואת התייחדותה יוצאת הדופן של הישיה"ק בית מתתיהו בהיותה מטביעה רושם בל ימחה וחותם ייחודי על כל בחור ובחור - בין בדרכי הלימוד וידיעת הההשקפה הנכונה ובין בכל צורת ה'הלוך יילך' של בן תורה. בתוך דבריו הזכיר גם את מסירות הנפש המפעימה של ראש הישיבה להעמדת לגיוני לגיונות של תלמידים כאשר עינו וליבו עליהם כל הימים. כמו"כ, במהלך הדברים עמד הגרי"א על הזכות הגדולה שנפלה בחלקו לשרת בקודש בישיבה הקדושה מאז שנת תשנ"ב, תוך שהוא מטעים כי ל"ב השנים בהם כיהן בישיבה חקוקות על לוח ליבו, ועל אף כי נדמה שבמעברו הפיזי והטכני נפרד הוא מהישיבה, הרי שליבו ורוחו נטועים ומושרשים עמוק עמוק בתוככי הבית הגדול הזה אשר זכרו לא יסוף ממנו כל הימים.

בסיום המעמד המרומם, ליוו בחורי הישיבה את מורם ורבם הנערץ בשירה אדירה, תוך תפילה לבורא עולם כי הרושם העז אותו הותיר הגרי"א על הבחורים, יחקק לעד בליבותיהם וזכרו יהא ספון בית כותלי הישיבה עוד שנים ארוכות.

בתוך כך, עדיין לא התפרסמה באופן רשמי זהותו של הר"מ אשר יכנס בזמן הבא לכהן על מקומו של הגרי"א רפפורט, ולמלא את החלל שנפער תחתיו. ל'בחדרי' נודע כי במהלך הדיונים הקדחתניים שנערכו בימים האחרונים במעונו של ראש הישיבה הגר"ב ויסבקר, עלו על השולחן מספר שמות חמים ביותר של כמה מגדולי מרביצי התורה בדורינו המשמשים כר"מים בכותל המזרח של עולם הישיבות והביעו את רצונם להעתיק את מקומם להיכל כבשונה של ישיבת בית מתתיהו ולשמש שם כמגידי-שיעור. ומסתמן כי בימים הקרובים כבר תיחשף זהותו של הר"מ הבא, באם וכאשר תתקבל ההחלטה בנידון ע"י ראש הישיבה.

 

בית מתתיהו הרב רפפורט פרידה סוף זמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד