דוחות רעים לשופרסל: הרווח הנקי של החברה בשנת 2022 הסתכם בשני מיליון שקלים בלבד, למרות שהכנסות הקבוצה הסתכמו ב-14.6 מיליארד שקל. מדובר בקיטון של 0.7% לעומת השנה הקודמת. בעסקי המזון נרשמה ירידה של 1.4%. לשם השוואה, את שנת 2021 סיימה שופרסל ברווח נקי של 393 מיליון שקל.
כזכור, את תשעת החודשים הראשונים של 2022 סיימה החברה בהפסד של 96 מיליון שקל, שהוסבר בהוצאות חד פעמיות בסך 200 מיליון שקל בגין תוכניות התייעלות שכללה גם פיטורי עובדים וסגירת סניפים. יש לציין כי שופרסל היא הסנונית הראשונה מבין רשתות המזון הציבוריות שמפרסמת תוצאות, ועל כן לא ניתן עדיין לדעת האם גם רשתות מתחרות יציגו הרעה בדוחות השנתיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
שופרסל
שופרסל
שופרסל
(צילום: עמית שעל)
שיעור הרווח התפעולי השנתי של שופרסל מסך הכנסות נותר נמוך - 2.7%. גם בתוצאות הרבעון הרביעי של 2022 אין בשורה - הרווח הנקי ברבעון הרביעי הסתכם בכ-3 מיליון שקלים, בהשוואה לרווח נקי של כ-100 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד. במקביל יש לציין כי לפי הדוחות עלות שכרו של היו"ר איציק אברכהן לשנת 2022 הסתכמה ב 4.9 מיליון שקל, ועלות שכרו של המנכ"ל אורי וטרמן הסתכמה ב– 4.13 מיליון שקל.
לטענת החברה, אחד הגורמים לירידה ברווחים היה מלחמת הספקים שניהלה שופרסל ברבעון הרביעי של השנה, שהותירה פחות סחורה על המדפים. כמו כן נרשמה הוצאה חד פעמית בסך 12 מיליון שקלים בגין תכנית ההתייעלות, וירידה בשווי נדל"ן להשקעה בסך של כ-16 מיליון שקלים, לעומת הרבעון המקביל בשנת 2021.
המכירות בחנויות זהות ירדו ברבעון ב 1.6% - ההכנסות ברבעון הרביעי הסתכמו בכ-3.56 מיליארד שקלים, גידול של כאחוז אחד. לעומת הרבעון המקביל אשתקד, מכירות המותג הפרטי המשויכות למגזר הקמעונאות, צמחו בשנת 2022 לכ-27.2% מסך המכירות במרכזי השילוח וסניפי שופרסל, לעומת כ26.6% בשנת 2021.
2 צפייה בגלריה
יצחק אברכהן
יצחק אברכהן
איציק אברכהן. תוצאות רעות
(צילום: עמית שעל)
גם רשת הפארם Be, בבעלות שופרסל, עברה להפסד של 7 מיליון שקל. מהחברה נמסר כי מדובר ברבעון חריג וכי ההפסד נבע משינוי בתמהיל המכירות אחרי תקופת הקורונה, ובעובדה שהרשת היתה ללא מנכ"ל. בכל שנת 2022 הפסידה רשת Be 3 מיליון שקל. נקודת האור: הכנסותיה חצו השנה את רף ה-1 מיליארד שקל, גידול של 8.2% לעומת שנה שעברה, כולל עליה בחנויות זהות של 6.8%. שיעור הרווח התפעולי מההכנסות ירד ברבעון הרביעי ל-1.9%, הנמוך ביותר בהשוואה לנתוני הרשתות האחרות בתשעת החודשים הראשונים של 2022. בשנת 2021 היה שעור הרווח התפעולי של החברה 5.3%.
יו"ר שופרסל איציק אברכהן ומנכ"ל שופרסל אורי וטרמן אמרו: "אנחנו אופטימיים לגבי היכולת של שופרסל להמשיך להוביל את שוק הקמעונאות. שנת 2022 אופיינה בירידה בביקושים ברשתות קמעונאות המזון בכל העולם לאור היציאה מתקופת המגפה והחזרה לשגרה, וכן בהתייקרות במחירי תשומות ושכר, לצד קושי בגיוס כח אדם. עם זאת, הכנסות הקבוצה בשנה שחלפה משקפות רמת ביקושים גבוהה ויציבה במגזר הקמעונאות, ואנו מאמינים כי מהלכי ההשקעה שבהם נקטנו ותוכנית ההתייעלות שיישמנו החל מהרבעון הרביעי של השנה, מציבים את שופרסל בעמדת זינוק טובה מאד לקראת שנת 2023.