ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
לאחר תלונות חריפות

חדשות טובות למשפחות החרדיות: ניתן להוציא דרכון חירום

משפחות חרדיות אמריקאיות נושמות לרווחה: האפשרות להזמין דרכון חירום בארץ קיימת שוב. בשבוע שעבר פרסמה שגרירות ארה"ב כללים נוקשים, שסיימו את הנפקת דרכוני חירום לתינוקות שנולדו לאזרחים אמריקאים המתגוררים בישראל. כללים אלו הגבילו מאוד את יכולתן של משפחות אמריקאיות המתגוררות בישראל לנסוע לארה"ב לפסח

חדשות טובות למשפחות החרדיות: ניתן להוציא דרכון חירום
ממתינים בתור לדרכונים צילום: yeshiva world news

לאחר הפרסום כאן ב'בחדרי חרדים' ובאתר החרדי האמריקאי Yeshiva world news, על משפחות חרדיות אמריקאיות שמתגוררות בישראל ונתקלות בקשיים להוציא דרכון אמריקאי לילדים שלהן, השגרירות בירושלים ובתל אביב חזרה להנפיק דרכוני חירום.

ארגון 'חיים וחסד' שמסייע למשפחות אמריקאיות בארץ פרסם, כי שגרירות ארה"ב חזרה בה מההודעה מהשבוע שעבר שבה נאמר כי אין אפשרות להזמין דרכון חירום אמריקאי לילדים שנולדו בישראל ולכן הן לא יכולות לטוס לארה"ב לפסח. השגרירות החזירה את תור דרכוני החירום לתינוקות, למרות שרק מספר מצומצם של פגישות היו זמינות. חלק מהמשפחות כבר קיבלו פגישות חירום היום (שני) אחר הצהריים.

הקושי בא בנוסף לעובדה שזמן ההמתנה הממוצע לפגישות קונסולריים על לידה בחו"ל ודרכוני לילודים בישראל הוא כיום ארבעה עד חמישה חודשים. דרכוני חירום היו פתרון לאלה עם תוכניות נסיעה מיידיות כגון לחג הפסח.

לאחר שמשפחות חרדיות התלוננו על יחס מחפיר, עליו דווח כאן ב'בחדרי חרדים', ארגון 'חיים וחסד' פעל באינטנסיביות לפתרון מיידי בנושא זה, יחד עם ארגונים קהילתיים נוספים, כמו "עמודים" ו"אגודת ישראל". בנוסף, פקידי ציבור רבים התערבו בעניין.

יש לציין כי הסנאטור ריצ'רד בלומנטל הדמוקרטי, כתב מכתב חריף בעניין זה לשר החוץ אנתוני בלינקן. הוא גם צייץ על הנושא ואמר: "אזרחי ארה"ב בישראל נתקלים בקשיים בלתי מוסברים להשיג דרכונים. המכשולים מיותרים ומתסכלים מאוד לפני חג הפסח. אני דורש ממשרד החוץ לסיים את העיכובים הללו".

הסנאטור ריצ'רד בלומנטל שלח גם מכתב חריף לשר החוץ אנתוני בלינקן. בהודעתו הביע בלומנטל דאגה עמוקה מהקשיים שחווים אזרחי ארה"ב בישראל. הוא גם שאל אם עיכובים דומים משפיעים גם על אזרחי ארה"ב במדינות אחרות.

בלומנטל הוא סנטור דמוקרטי בולט, ומכתבו נלקח ברצינות על ידי פקידי מחלקת המדינה. הסנאטור אפיין את המצב כ'בלתי מתקבל על הדעת', וסיים את מכתבו בדרישה לתגובה לא יאוחר מ-22 במרץ. ואכן היום הנושא הסתדר.

בנוסף קבוצה של שבעה חברי קונגרס דו-מפלגתיים שלחה מכתב למחלקת המדינה בדרישה לקבל תשובות על המשבר בשגרירות ארה"ב בישראל, לאחר שמשפחות צעירות רבות לא קיבלו דרכון חירום עבור ילדיהם שזה עתה נולדו שיאפשר להם לטוס לארה"ב לפסח.

גם מנהיג הרוב בסנאט הסנאטור היהודי צ'אק שומר, אמר בשבוע שעבר כי הוא עובד על פתרון הבעיות שצצו לאחרונה עם משפחות אמריקאיות חרדיות בישראל המבקשים לטוס הביתה לפסח, ולא קיבלו סיוע בשגרירות בירושלים ובתל אביב, "אין דבר חשוב יותר ממשפחה, ואני יודע שיש לכם ילדים נשואים, והם רוצים לחזור הביתה לפסח, הם רוצים לחזור למשפחה שלהם לפסח, אז אנחנו עובדים כדי שזה יקרה", אמר הסנטור שומר לגורמים רשמיים באגודת ישראל של ארה"ב.

ארגון 'חיים וחסד' הודה למעורבים: "אנו מצדיעים לנבחרי הציבור שהעלו עניין זה בדרגים הגבוהים ביותר בממשל, ומודים לפקידי השגרירות על יישום השינוי הזה. יחד עם זאת, חשוב לציין שעדיין די קשה להשיג כל סוג של תור לדרכון וזמני ההמתנה עדיין ארוכים מאוד. ארגון חיים וחסד ימשיך לתמוך בפתרון מלא בנושא הזה, לטובת אזרחי ארה"ב החיים בישראל".

כזכור כפי שדיווחנו קהילת האזרחים האמריקאים בישראל סערה בנוגע להתנהגות מחפירה מצד השגרירות למשפחות אמריקאיות חרדיות צעירות בשגרירות ארצות הברית בירושלים. בתחילת השבוע שעבר הגיעו המשפחות הצעירות לשגרירות ארה"ב ברחוב דיוויד פלוסר בירושלים כדי לרשום את התינוקות שזה עתה נולדו לדרכוני חירום. משפחות אלו מעוניינות לחזור לארה"ב לקראת פסח, ותיאמו פגישות דרך אתר האינטרנט החדש של השגרירות לתורים.

אולם כשהם הגיעו סירבו להכניס אותם. עובדי השגרירות עמדו בחוץ והסבירו כי הכללים השתנו: כל אדם ללא אזרחות אמריקאית מתועדת קודם לכן לא יכול לקבל דרכון חירום. בעוד שההורים החזיקו בהוכחת אזרחות, וילדיהם היו זכאים לאזרחות, החוקים החדשים מנעו מהתינוקות לקבל דרכונים.

דרכון שגרירות ארה''ב בישראל אגודת ישראל דאמריקה חברי קונגרס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד