ישיבה מיוחדת שכינס הערב (שני) שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כדי לדון בפעם הראשונה בנוכחותו בהערכות בכירי משרד האוצר על ההשפעה של הרפורמה המשפטית על כלכלת ישראל והמשק, התקיימה ללא כמחצית מבכירי משרד האוצר, שכלל לא הוזמנו לדיון. אם לא די בכך, בהודעה רשמית של משרד האוצר לא צוטט איש מהדוברים בדיון למעט שר האוצר סמוטריץ', בעוד שידוע כי בכירי המשרד הזהירו מהשלכות המהפכה המשפטית.
בהודעה הרשמית שיצאה מטעם המשרד נכתב כי "בדיון שהתקיים הערב הוצגו נתוני המאקרו של ישראל והוצגו הסיכונים וההזדמנויות האפשריות של הרפורמה והמחאה נגדה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
משרד האוצר, בצלאל סמוטריץ'
משרד האוצר, בצלאל סמוטריץ'
משרד האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילומים: רפי קוץ, עמית שאבי)
כפי שנודע, מיד אחרי הקדמה של שר האוצר, ראשון הדוברים היה היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד מסינג, שהזהיר שהרפורמה תפגע במדינת ישראל כדמוקרטיה וציין כי ברחבי העולם עוקבים בדאגה אחר חקיקת הרפורמה בישראל והשלכותיה על הכלכלה.
הכלכלנית הראשית שירה גרינברג הזהירה שדירוג הדמוקרטיה של ישראל (לא דירוג האשראי) ייפגע כתוצאה מהשלכות הרפורמה והפגיעה במערכת המשפט.
לעומתם, טענו המנכ"ל שלומי הייזלר והחשב הכללי רו"ח יהלי רוטנברג כי הם לא רואים בשלב הזה כל סכנה למשק הישראלי וכי כלכלת ישראל חזקה ואיתנה ותעמוד בהשלכות הרפורמה. בכל מקרה סיכמו המתדיינים כי יש לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות מקרוב ומצב המשק ידווח מדי שבוע לשר האוצר.
בהודעה הרשמית שנמסרה מהמשרד בתום הדיון, נכתב כי סמוטריץ' אמר כי "הכלכלה הישראלית חזקה, והנתונים הנוכחיים כפי שהוצגו בדיון ממשיכים להצביע על איתנותה ועל פוטנציאל הצמיחה הגדול של המשק הישראלי.
השר הוסיף: "עמדתי לגבי הרפורמה ידועה ואני סבור שיש בה הזדמנויות גדולות למשק ולכלכלה, בתחום הוודאות המשפטית ובסינרגיה מחודשת בין סמכות לאחריות באופן שיביא למודל ניהול סיכונים גמיש יותר, מה שיביא להפחתת הביורוקרטיה והרגולציה וממילא לצמיחה גדולה.
"נמשיך בעזרת השם לנווט את הכלכלה באחריות לאומית רחבה".
לא השתתפו בדיון, לאחר שלא הוזמנו להשתתף בו, יו"ר רשות ני"ע ענת גואטה, שברור שיכולה להתריע מפני המצב בבורסה, מ"מ מנהל רשות ההון, הביטוח והחיסכון, גל עמית, שעל כל תחומי אחריותו יש השפעה ישירה מתוצאות חקיקת הרפורמה, מ"מ הממונה על השכר ויחסי העבודה, אפי מלכין, ומנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים.
אי זימונה של רוזנבוים מפתיע במיוחד, שכן היא ממונה בתוקף תפקידה על 70 חברות, שהיקף הפעילות שלהן הוא 230 מיליארד שקלים, וחלקן כבר הפסידו כספים רבים מהשפעת הרפורמה וכעסים על ממשלת ישראל, כמו השעיית הסכמים ביטחוניים עם איחוד האמירויות, והפסדים של חברות וקרנות פנסיה ממשלתיות כתוצאה מהירידות בבורסה, היחלשות השקל, האינפלציה הגוברת ועליית הריבית. גורמים במשרד האוצר ציינו כי חלק מהבכירים שלא הוזמנו "אינם קשורים לרפורמה ולהשפעותיה".
לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' צבי אקשטיין, בריאיון לאולפן
(צילום: אבי חי, טל אזולאי)
פורסם לראשונה: 15:55, 20.03.23