מצב כזה לא זוכרים גם ותיקי משרד האוצר ובוודאי לא בכיריו. שר האוצר בצלאל סמוטריץ נעדר מהארץ כאשר באוצר מכינים סופית תקציב דו שנתי וחוק הסדרים. שינויים חשובים בחוק נעשים מבלי שהשר שותף לדיונים, חוקים מוגשים לאישור הממשלה כאשר שר האוצר נעדר. וממש במקביל מחוקקים בכנסת מהפכה משפטית שמשפיעה כבר קשות על כלכלת ישראל וגם חמישה מינויים של בכירי משרד האוצר מתעכבים עוד ועוד. אפילו ועדות איתור טרם הוקמו למינויים לתפקידים הממשלתיים הכלכליים הבכירים ביותר.
"נראה שבמשרד האוצר מכהן שר שלא רצה להיות פה אלא במשרד הביטחון. קשה לי לומר זאת אבל נדמה לנו כאן שהשר פשוט לא מתעניין במיוחד במה שקורה באוצר ובמשק. וזה נאמר בעצב רב". כך הגדיר בפנינו את המצב גורם בכיר מאוד במשרד האוצר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
סמוטריץ' במשרד האוצר
(צילום: רפי קוץ)
ואכן, כמי שמסקר את כלכלת ישראל ואת המשרד הכלכלי החשוב ביותר, האוצר, מזה ארבע עשורים, איני זוכר מצב כזה שבו בכירי האוצר נאלצים להתמודד לבדם מול שרים ובכירים במשרדי הממשלה האחרים, השר הממונה נעדר מהדיונים והמממשלה עוסקת בנושאים הכלכליים החשובים ביותר שקיימים בכלל - תקציב המדינה וסעיפי חוק ההסדרים - כאשר שר האוצר לא נמצא בהם.
בכיר לשעבר במשרד האוצר אמר לנו בימים האחרונים שהוא לא זוכר "אי אכפתיות" כזאת, כהגדרתו, מצד שר האוצר. "אני מכיר את המשרד הזה שנים רבות. כל בעלי התפקידים מתייחסים אליו ברצינות הרבה ביותר. יש במשרד כלכלנים שהם מלח הארץ. אכפת להם מאוד מכלכלת ישראל. מה זה אמור לשדר להם שהשר שלהם מכהן רק חלקית במשרד האוצר, שכל כך עמוס בעבודה, כי הוא גם שר במשרד הביטחון, ושוהה בחו"ל למטרות ממש לא חשובות, שלא קשורות כמעט למשרד, בזמנים הקריטיים ביותר", תמה הבכיר לשעבר.
ואכן, משרד האוצר מתנהל כעת גם באופן שלא זכור בו מעולם. חמישה בעלי התפקידים הבכירים ביותר מכהנים בו "זמנית" או במינוי לא קבוע, כמו הממונה על השכר, אפי מלכין, הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון, עמית גל, וכמו מי ששר האוצר לא חיפש להם כלל מחליפים עדיין ופשוט האריך "זמנית" את כהונתם - מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, והכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג.
מה שמדהים הוא שסיום תפקידם של כל החמישה היה ידוע זה מכבר, חודשים רבים לפני כינון הממשלה הנוכחית, שכן החוזה שלהם הסתיים והקדנציה ברוב המקרים לא ניתנת כלל להארכה. מנהל רשות המיסים, למשל, מכהן כבר חמש שנים בתפקידו, כמו יו"ר רשות ני"ע, ולמעשה לא נהוג כלל להאריך בתפקידי מפתח רגישים כאלה את הכהונה מעבר לתקופה הזאת.
לתפקידי מנהל רשות המיסים ויו"ר רשות ני"ע יש אף להקים ועדות איתור. כאלה טרם הוקמו ועבודת הוועדות אורכת לרוב חודשים. יש לאפשר למי שמבקשים להתמודד על התפקיד להגיש את מועמדותם, והוועדה חייבת לזמן את אלה וגם מועמדים הנראים לחבריה לראיונות ולבחון את כישוריהם, כולל בוועדה של נציבות שירות המדינה.
נראה לכן שלא תהיה כל ברירה אלא לבקש, בהתאם לחוק (שטרם תוקן במסגרת איזושהי רפורמה) מהיועצת המשפטית לממשלה, לאשר הארכה נוספת, בלתי מקובלת מאוד, של המכהנים זמנית בתפקידי המפתח השונים מעבר לשלושה חודשי ההארכה שבסמכות שר האוצר והממשלה.
מנכ"ל משרד האוצר לשעבר: למהפכה המשפטית השלכות כלכליות חמורות על המשק
(צילום: אבי חי)

אם לא די בכך, התקופה הזאת שבה שר האוצר נעדר מהארץ כבר פעמיים תוך שבוע ומהמשרד באופן קבוע גם לפחות יום בשבוע, במסגרת תפקידו השנוי במחלוקת גם הוא "שר במשרד הביטחון", היא מאוד בלתי שגרתית בעולם הכלכלי.
משבר גדול מרחף מעל בנקים מהגדולים בעולם, האינפלציה הגבוהה גורמת להעלאות ריבית גבוהות בכל העולם ובישראל, כל שוקי ההון סובלים מטלטלות - מהבורסות ועד לשערי המטבעות - ובעת הזאת אין שר אוצר במשרה מלאה בקריית הממשלה בירושלים.
ובינתיים אחד מהדגלים החיוביים שהניף לאחרונה השר סמוטריץ - העלאת גיל הילדים שהוריהם יהיו זכאים לקבלת נקודות זיכוי ממס - נדחה בשנה והדחייה אושרה רק היום, בהיעדרו של השר, בממשלה.
עוד ועוד הכנסות ממיסים אובדות לתקציב המדינה, מעבר להאטה בפעילות במשק, בשל החלטתו, בשעות הראשונות לכהונתו בלשכת שר האוצר, לבטל את הטלת מיסי הבריאות על משקאות ממותקים (השר טרם התפנה לחתום על הצו) וכלים חד פעמיים, חוק שאמור היה לגבות מע"מ מתיירים הוצא מחוק ההסדרים, כאשר רק פקידי האוצר מוחים, והרשימה עוד ארוכה.
וכל זה נעשה כאשר השר סמוטריץ אמור לכהן, באופן תקדימי של הסכם קואליציוני שטרם היה דוגמתו, רק שנתיים כשר האוצר. אז יוחלף סמוטריץ, אם הממשלה הנוכחית תהיה עוד קיימת, בשר אריה דרעי, שממש השבוע יאושר כנראה בחוק דרעי 2 בכנסת שיוכל לכהן כשר בממשלה, חרף עברו הפלילי.
מצב המשק הישראלי הורע מאוד מאז שהממשלה הקודמת הותירה נתונים מצויינים לממשלה הנוכחית. העודף התקציבי העצום הצטמצם כמעט לאפס וצפוי לעבור לגירעון בשל הירידה החדה בגביית המיסים, האינפלציה גבוהה ותחייב עוד העלאות ריבית, המשבר בהייטק מחריף, גם על רקע קריסת בנק ההייטק הגדול בארה"ב, ועל הרקע הזה הבורסה בתל אביב מקרטעת.
ובנוסף לכל אלה תחוקק כנראה הכנסת בעשרת הימים הקרובים, בדהירה ממש, חלק מפרקי רפורמה משפטית, שמשפיעה לרעה על המשק הישראלי. אחד מתומכיה הנלהבים, שר האוצר סמוטריץ, צפוי לכנס מחר בערב דיון מיוחד בצמרת משרד האוצר כדי לברר עד כמה הרפורמה המשפטית מזיקה לכלכלה. איך אומרים בארץ הזאת: "בוקר טוב אליהו", או יותר נכון בצלאל.
בעצם, כלל לא חשוב מה יאמרו מחר בערב בכירי משרד האוצר. לדבריהם, סמוטריץ נעול סביב הצורך בחקיקת הבזק של הרפורמה, שאיש מפלגתו, הציונות הדתית, שמחה רוטמן, מוביל.
אז מה יועילו מחר חכמים בתקנתם? אנחנו יודעים כבר שחלק נכבד מבכירי האוצר התבטאו בדיונים פנימיים כי נזקי הרפורמה כבר פה והם חמורים. כך הזהירו והתריעו הכלכלנית הראשית שירה גרינברג והיועץ המשפטי, עו"ד אסי מסינג. על התוצאות העגומות בתחום גביית המיסים כבר דיווח מנהל רשות המיסים ערן יעקב. יתר הבכירים, שגם הם הרי זמניים, חוסכים לעצמם את האהרות שממילא נופלות על אוזניים אטומות. לדיון מחר בערב לא תהיה לכן שום משמעות מיוחדת. אגב, כמה מהבכירים לא הוזמנו כלל לדיון.
פעם אמר מנחם בגין את המשפט הידוע "יש שופטים בירושלים". בספר שופטים נאמר "בימים ההם אין מלך בישראל ואיש הישר בעיניו יעשה". בימים אלה אומרים במשרד האוצר בירושלים בצער רב: "ובימים האלה אין שר אוצר בירושלים".