ערן זהבי, הרכש המצליח היחיד העונה של מכבי ת"א, שחקן שניהל את המו"מ שלו ישירות מול מיץ' גולדהאר, לא הכיר את המועדון המתוקתק שבו כיכב עד לפני שש שנים. כמו אורח לרגע, הוא זיהה מהר מאוד את הפגמים, את החלל הניהולי-מקצועי שנפער, וניתח בצורה כנה וישירה: "שום דבר לא דופק פה, צריך לשנות הכל. לא יכול להיות שכל חצי שנה יהיה פה מאמן אחר. כולם אשמים – מהשחקנים, הצוות וההנהלה".
הדברים האלה מהווים תמצית של הכאוס השורר במועדון של מיץ' גולדהאר, שהיה לאורך שנים אמת מידה ניהולית בכדורגל הישראלי. אחד הסימפטומים לנפילה הכואבת בשלוש השנים האחרונות הוא ההחלטה של הבעלים למנות לתפקיד אולי הכי חשוב בהיררכיה שלו, המנהל המקצועי, דמות חסרת ניסיון כמו ברק יצחקי.
8 צפייה בגלריה
ברק יצחקי
ברק יצחקי
ברק יצחקי. חסר ניסיון
(צילום: עוז מועלם)
8 צפייה בגלריה
ברק יצחקי
ברק יצחקי
(איור: ליאו אטלמן)
"יצחקי עבר בצורה חלקה משחקן בכיר לתפקיד מקצועי מרכזי. הוא יעמוד בראש מחלקת הכדורגל שלנו, יוביל בתחום הרכש והסקאוטינג, ויהיה אחראי על התיאום האסטרטגי בין מחלקת הנוער לקבוצה הבוגרת". כך הכריז הקנדי לפני שנתיים וחצי, אחרי שבמשך שלוש שנים פעל החלוץ מאחורי הקלעים כמעין מתלמד.

בנעליו הגדולות

יצחקי נכנס לנעליו הענקיות של ג'ורדי קרויף, האיש שביצע מהפכה זרה בכדורגל הישראלי באמצעות אנשי מקצוע שעשו את ההבדל בין מכבי לקבוצות האחרות במשך שנים. בין לבין, גולדהאר הנחית כאן שמות מוכחים כמו מרטין ביין עם הניסיון הניהולי שלו בכדורגל הסקוטי, שגם הגיע בהמשך לסנדרלנד, או בן מנספורד שעבד בסוכנות שחקנים בינלאומית גדולה והתקדם לבלקפול האנגלית – כך שמינויו של יצחקי היה מראש הימור של מיץ'.
אם בשנתיים האחרונות מכבי לא עמדה בציפיות ונתנה למכבי חיפה לתפוס את השלטון, העונה הפערים כבר הופכים למשמעותיים ומעידים על שבר ולא רק משבר. הצהובים פתחו את הפלייאוף העליון במרחק של עשר נקודות מהאלופה (עם כל הכבוד להתאוששות מול נתניה שהגיעה כנראה באיחור) שעוד שיחקה בשלב הבתים של ליגת האלופות במקביל ואפילו עברה בעצמה משברים בדרך.
8 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום

כדי להבין את מצבה העגום של מכבי ת"א צריך להביט מסביב ובעיקר למטה. קבוצת הנוער, שעד לא מזמן הייתה חלון הראווה של המועדון, מתבזה העונה עם שישיות ושביעיות. בנוסף, בית"ר ת"א על גלגוליה השונים, שהיוותה קרקע פורייה להרצת צעירים ומושאלים, כבר בדרך לליגה ב'. ליאור שחטר, הבעלים לשעבר של קבוצת הבת הבלתי רשמית, הודה כי התייעץ רבות עם יצחקי, כאשר בלם העבר מכבי ת"א קרלוס גרסיה מונה למאמנה והידרדר איתה לליגה השלישית. חיסול הפרויקט המשותף פגע באופן קשה בפיתוח שחקנים שמסיימים את גיל הנוער, פורמט שהצמיח שחקנים כמו יונתן כהן, דן גלזר, מתן חוזז ורבים אחרים.

תלמד מאיתנו

למעשה, מאז עזיבת קרויף, גולדהאר לא מינה מישהו דומיננטי למשבצת המנהל המקצועי. אמנם גם מכבי חיפה (גל אלברמן) ומכבי נתניה (אלמוג כהן) הלכו בדרך דומה עם שחקני עבר בתפקיד, אבל הן לפחות מתפארות במנהלים מקצועיים מצליחים, שמשאירים את המיליונרים מקריית־שלום הרחק מאחור בכל הרבדים – מרכש מדויק, דרך ניהול נכון ועד עבודת סקאוטינג איכותית.
יצחקי, שהיה שחקן אהוב במכבי ת"א, חוטף את עיקר האש מהאוהדים. מבחינתם הוא הפנים של הכישלון בשנה השלישית ברציפות, הוא האשם בכך שמועדון עם תקציב של 130 מיליון שקל לא מצליח אפילו להיאבק על האליפות. אבל ברור שעושים הנחה גדולה לגולדהאר כשתולים את כל האחריות בזרוע הביצועיסטית שלו. בסופו של דבר, מכבי ת"א היא מערכת של איש אחד עם בעלים שמתנהל בשעות הפוכות מהכדורגל הישראלי, ואת עיקר הזמן שלו משקיע בעסקיו הפרטיים.
לא פעם קרויף עצמו דיבר על קשיי התקשורת בקו טורונטו־ת"א, אבל להולנדי לפחות הייתה מעטפת בכירה יותר שהגיעה ישירות מהכדורגל האירופי, כאשר כיום המנכ"לית היא שרון תמם חסרת הניסיון. לקרויף גם היו את הקשרים הנדרשים כדי להנחית פה מאמנים בסדר גודל של פאולו סוזה, פטר בוס, פאקו אייסטראן ואוסקר גרסיה, שהיו מקבלים את כל הכלים הנדרשים כדי להצליח. יצחקי לא ממש נותן פייט בהיבט הזה.
8 צפייה בגלריה
ג'ורדי קרויף מכבי תל אביב
ג'ורדי קרויף מכבי תל אביב
ג'ורדי קרויף. יצחקי נכנס לנעליים גדולות
(צילום: עוז מועלם)

יצחקי לא לבד

דמות משמעותית נוספת בכישלון של מכבי ת"א העונה הוא ג'ק אנגלידיס, יד ימינו של גולדהאר, האיש שקופץ לביקורים בעתות משבר ומגבה את יצחקי, כאשר גם לעו"ד מורן מאירי יש השפעה גדולה על הנעשה במועדון. וכך, הכוורת הבינלאומית שעליה התעקש גולדהאר בתחילת דרכו במכבי, נצבעה כולה בכחול־לבן.
"כל ההחלטות במועדון הן של גולדהאר, הגדרת יצחקי כמנהל מקצועי חוטאת לאמת", אמר אחד ממקורביו של ברק. "באיזה עסק שלו מיץ' מופיע פעם בשנה? חייבים להוסיף דחוף עוד אנשי מקצוע בכירים". גולדהאר הוא אחד ששומר את הקלפים שלו קרוב לחזה, אבל גורמים במועדון מעריכים כי גם לו נמאס ושהוא ינחית הקיץ איש מקצוע בכיר שינהל את המועדון על חשבונו של יצחקי שיזוז הצידה.
קרויף היה פיגורה מול מאמנים, זה שבזכותו הם הסכימו לבוא לישראל הקטנה. אצל יצחקי עברו לא פחות מחמישה מאמנים שנכשלו בזה אחר זה, למרות שלא תמיד היה לו חלק בבחירה שלהם - וזו חלק מהבעיה שלו - חוסר המעורבות בלא מעט צמתים חשובים. עברו כאן פטריק ואן לוון, מלאדן קרסטאיץ', ולדימיר איביץ' ואייטור קראנקה – ונראה שגם בקיץ יהיה שינוי על הקווים – השאלה היא אם יצחקי יהיה בכלל חלק מהתהליך.
8 צפייה בגלריה
מיץ' גולדהאר
מיץ' גולדהאר
מיץ' גולדהאר. ינחית מישהו אחר?
(צילום: עוז מועלם)
"כולנו הסכמנו פה אחד שאייטור מתאים למכבי", הצהיר גולדהאר אחרי הבחירה בספרדי, ויצחקי הוסיף: "קיבלנו את הרושם שמדובר במאמן מסודר עם הרבה תשוקה. הוא הפרופיל המתאים לעמדת המאמן במכבי ת"א". בהמשך תיאר המנהל המקצועי את חלקו במערכת: "גם עם איביץ' היו לי הרבה דיונים על כדורגל, אבל בסופו של דבר הוא המאמן והוא לוקח את ההחלטות המקצועיות, את מי להרכיב ואת מי לא. זה היה ככה תמיד במכבי, כמובן שאני תמיד אומר את דעתי, לא תמיד הסכמנו. המטרה הראשונית שלי היא לתת את כל הכלים למאמן כדי להצליח כי הצלחה שלו זו הצלחה של כולנו. מכבי זו לא החלטה של איש אחד".
אלא שההצהרה של יצחקי כי הוא נותן למאמנים את כל האמצעים הדרושים לא עומדת במבחן המציאות, לפחות לטענת מקורב לקראנקה, שמספר: "המאמן ביקש לקבל שלושה שחקנים בינואר ובסוף הגיע בקושי אחד. לא רק שמכבי נחלשה מאז הבריחה של סטיפה פריצה שבעצמה לא הוסיפה כבוד, בינואר עזב אוסקר גלוך ובמקומו הגיע שחקן רומני צעיר, רארש אילייה, שלא שיחק כל העונה בניס. זו הייתה הבשורה הגדולה של מכבי בחלון ההעברות האחרון?"
8 צפייה בגלריה
קראנקה
קראנקה
קראנקה. לא קיבל את הרכש שרצה
(צילום: עוז מועלם)

סבע כמשל

ואכן, הצהובים העבירו מסר לסוכנים כי הם מחפשים שחקן כנף ומוכנים להשקיע שני מיליון דולר, אלא שלקראת סיום חלון ההעברות של ינואר כבר דיברו שם על השאלה בלבד. "ככה אי־אפשר לנהל מועדון כמו מכבי ת"א", אמר אחד הסוכנים. מנהל מקצועי של אחת הקבוצות הבכירות בליגה הוסיף: "אם יצחקי הביא את אילייה בהשאלה עד לסיום העונה והוא אפילו לא משחק, זה מצביע על מעמדו".
שתי דוגמאות מהעונה ממחישות את הפגיעה במעמדה של מכבי ת"א, בעיקר לעומת מכבי חיפה. בחלון ההעברות, כשהתברר לשתי הגדולות כי דיא סבע על המדף, החלוץ היה בקשר רציף עם אלברמן שדאג לסכם איתו מהר ובשקט, למרות שהצהובים הציעו 100 אלף יורו יותר לעונה. גם התגובה המהירה של אלברמן עם הנחתת שני בלמים (עבדולאי סק ודילן בטובינסיקה) אחרי עזיבתו של בוגדן פלאניץ' אל מול הקיפאון של מכבי ת"א מעידה על הפערים בין המועדונים בכל הנוגע להתנהלות נכונה.
8 צפייה בגלריה
דיא סבע לא חוגג
דיא סבע לא חוגג
סבע. העדיף את מכבי חיפה
(צילום: עוז מועלם )
למעט השבת לגיונרים בסכומי עתק (ניר ביטון, יונתן כהן, דור פרץ וזהבי) אחרי שלא היה להם ביקוש משמעותי באירופה, יצחקי לא הצליח להביא בשורה חדשה. ג'ורג'ה יובאנוביץ' הגיע בזכות קרסטאיץ' ועוד בסכום גבוה ממה שהוצע ליצחקי לפני כן על ידי סוכן ישראלי, פריצה הובא על־ידי איביץ', דריק לוקאסן הוחתם אחרי שיחה של זהבי עם המנהל המקצועי של איינדהובן, בדיוק כמו במקרה של יוריס ואן אובריים. יצחקי, כפי שהבנתם, לא תמיד נמצא במוקד ההחלטות.
עוד מהלך שהתרחש במשמרת של יצחקי הוא עסקת מעברו של עדן קארצב למכבי נתניה, שעשה את הקפיצה לבשקשהיר הטורקית תמורת 2.6 מיליון יורו. "הושאלתי פעמיים ורציתי ללכת למקום שיבנו עליי ולא יספרו סיפורים", סיפר הקשר בזמנו. "המועדון מנסה לדחוף אותי הצידה, אמרתי ליצחקי שהגעתי להחלטה מאוד קשה לא להאריך חוזה. הם היו בשוק".
זה לא רק קארצב שעזב בטונים צורמים, עוד לפניו המועדון הראה את הדרך החוצה לאיתי שכטר, איתן טיבי וטל בן־חיים, שהיה אחד מחבריו הקרובים של יצחקי. שלושתם נשארו עם בטן מלאה על אופן ההתנהלות מולם, וירו את החצים אל עבר המנהל המקצועי.
8 צפייה בגלריה
עדן קארצב
עדן קארצב
עזב בטונים צורמים. עדן קארצב
(צילום: עוז מועלם)

לא מאשים אחרים

"זורקים הכל על יצחקי, אבל בתכל'ס יש לו אחריות בלי סמכויות. אתה יודע מה התפקיד שלו? להיות השעיר לעזאזאל של המערכת", מספר אחד מהאנשים הקרובים למנהל המקצועי.
גולדהאר אמר בתחילת העונה שהוא מאמין ביצחקי, וכשבונים מועדון ראוי "אתה צריך אנשים שאתה סומך עליהם". גם אנגלידיס הגיע לישראל לפני יותר מחודש על מנת לתת גב ליצחקי, בלי שלקח אחריות על חלקו במצב. "אין אדם שמבקר את עצמו יותר מברק. הוא אדם שמאוד מודע למצב, יודע מה אפשר לעשות טוב יותר", אמר אז היווני. "להצביע על אדם אחד ולהגיד שלא ניצחנו בגללו, אני מצטער, אבל זה שטויות. הוא חלק מקבוצה שעושה החלטות יחד. נמאס לי לשמוע ביקורת על אדם אחד. ברק עדיין בתהליך של למידה. אנחנו מאמינים בו".
יצחקי בטח לא אוהב את העובדה שכל האש מכוונת אליו, אבל הוא לא אחד שיוציא את הכביסה המלוכלכת החוצה או יאשים אחרים. "אני יכול להבין שהקהל מאוכזב, הוא רוצה לראות את הקבוצה זוכה באליפות ואני לא פחות – אם לא יותר", אמר המנהל המקצועי בהתייחס למחאת האוהדים כלפיו, שבינתיים רק התעצמה.