ניצחון למחאה בגיאורגיה: הממשלה ביטלה את החקיקה האנטי דמוקרטית

מפלגת "החלום הגאורגי' הודיעה כי תמשוך את תמיכתה מ"חוק הסוכנים, המחייב עמותות המקבלות כספים זרים • המפגינים חגגו: "ניסו להרחיק אותנו מהאיחוד האירופי, אבל זה לא הצליח להם"

מפגינים מניפים את דגלי האיחוד האירופי, גיאורגיה ואוקראינה בטביליסי, צילום: איי.אף.פי

מפלגת השלטון בגיאורגיה הודיעה היום (חמישי) על ביטול ללא תנאי של "חוק הסוכנים הזרים" לאחר לילה שני של הפגנות המונים בבירה טביליסי.

החוק נועד להגביל ולפגוע בעמותות וארגונים שיותר מעשרים אחוזים מתקציבם מגיע מתרומות מחו"ל, חוק הדומה באופן כמעט מלא לחקיקה שהועברה ברוסיה וסייעה לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לחסל את האופוזיציה הליברלית לשלטונו.

המשטרה מתעמתת עם מפגינים בטביליסי בירת גיאורגיה

בהודעה קצרה שפרסמה מפלגת השלטון, מפלגת "החלום הגיאורגי", נכתב כי הצעד מגיעה על מנת למנוע "קרע ועימותים בחברה ובעם" בגיאורגיה. באיחוד האירופי מיהרו לברך על הצעד לאחר שביקרו באופן חמור את הממשלה הגיאורגית על כוונתה להעביר את החקיקה. בוושינגטון כינו את העברת החוק "יום שחור לדמוקרטיה בגיאורגיה".

מדובר בניצחון גדול לאנשי תנועת המחאה שמילאו את רחובות וכיכרות הבירה טבליסי בעקבות העברת החוק ביום שלישי. אתמול ניסו המוחים להסתער על בניין הפרלמנט והמשטרה ירתה גז מדמיע והשתמשה בתותחי מים על מנת לפזר את המפגינים.

ראש ממשלת גיאורגיה, אירקלי גריבשבילי טען כי החוק תויג באופן מטעה ושגוי במטרה "לבחוש" במתרחש במדינה. גריבשבילי טען כי החוק דומה לחקיקה שהועברה בארצות הברית בשנות ה-30, טענה שנשמעה גם בקרב תומכיו של הנשיא פוטין כשהעביר חוק דומה ברוסיה בשנת 2012.

לוקה קימריזדה, מפגין שהגיע בשעות הבוקר לרחוב רוסטווליף בסמוך לפרלמנט הגיאורגי, אמר לרשת החדשות הבריטית בי.בי.סי: "שוב ושוב הם מנסים כל מה שהם יכולים על מנת להרחיק אותנו מחברות באיחוד האירופי ומהדמוקרטיה המערבית אבל הפעם הם נכשלו". רבים מהמפגינים הניפו דגלי אוקראינה, כהתרסה אל מול ההשפעה הרוסית על הממשלה, וצעקו סיסמאות בגנות הנשיא פוטין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר