חברי המליאה של המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי, שמשימתה לייעץ לממשלה בקביעת מדיניות לאומית לקידום מחקר, פיתוח ומדע בישראל, שלחו לפני שעות אחדות לשר החדשנות, המדע הטכנולוגיה אופיר אקוניס (הליכוד) גילוי דעת המבקר בחריפות של הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה ומזהיר מפני השלכותיה המסוכנות על הכלכלה הישראלית. "מהלכי החקיקה הדרמטיים והמהירים של הממשלה", כותבים חברי המליאה וראשם נשיא טכניון לשעבר פרופ' פרץ לביא, "יוצרים בקהילייה המדעית תחושות של חשש וסכנה. אנו חוששים כי הקשרים עם צמרת המדענים בעולם יפגעו ויתמעטו המדענים הישראליים בחו"ל שירצו לשוב ולבסס את חיים בישראל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
פרופ' פרץ לביא והשר אופיר אקוניס. ארכיון
פרופ' פרץ לביא והשר אופיר אקוניס. ארכיון
פרופ' פרץ לביא והשר אופיר אקוניס. ארכיון
(צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון)

לדברי פרופ' לביא עצמו, קהיליית המדע בארץ אחוזה בחרדה להשלכות הרפורמה על עתיד שיתופי הפעולה בינה לבין מדעני חו"ל, לעתיד גישה ישראלית לתוכניות מחקר תחרותיות בינלאומיות ולעצם הנכונות של חברות זרות לקיים בישראל מרכזי מחקר ופיתוח. פרופ' לביא: אומנם ההוצאה על מחקר ופיתוח בישראל היא הגבוהה במדינות מפותחות, אך מעל למחציתו ממומן על-ידי משקיעים זרים – מצב ללא תקדים בעולם המחייב את הממשלה להתנהלות זהירה ושקולה במיוחד. אך הממשלה, לדבריו, "דוהרת לקטסטרופה".
גילוי הדעת נשלח לשר אקוניס אחרי שיחה בינו לבין אחדים מחברי המועצה הלאומית למחקר ופיתוח. "על קובעי המדיניות", נכתב בו עוד, "להבין שההימור (בהמשך הרפורמה המשפטית ללא התחשבות בביקורות - ס"פ) הוא עצום...אם ייפגעו מחקר ופיתוח בישראל, התיקון יהיה ארוך וקשה והנזק למדינה גבוה מאוד".

"אנחנו קרובים מאוד לשעת האפס", מוסיף פרופ' לביא, "ולכן אנו קוראים בגילוי הדעת למנהיגים משני הצדדים להגיע להסכמות במהירות שכן ללא הסכמה - המחיר אותו תשלם ישראל עלול להיות הרה אסון".
בין החתומים על גילוי הדעת פרופסורים מרוב האוניברסיטאות, יזמי הייטק, משקיעי הון סיכון וראשי מכוני מחקר ציבוריים.
בולטת בחתימתה עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, שגם פרסמה היום פוסט לכבוד יום האישה ובו הביעה ביקורת על מהלכי הממשלה. "השנה, ביום האישה 2023, יש לי בפעם הראשונה פחד אמיתי ומבעית שאנחנו מתחילים ללכת אחורה", כתבה סופר תאני והוסיפה: "במקום להרחיב את החופש של נשים, אנחנו מצמצמים את הנוכחות שלהן על שלטי חוצות, על במות, ובמסדרונות הכנסת והממשלה. במקום לייצר סטנדרט של 50% נשים בכל חברה, ארגון או פקולטה, מדברים על לייצר מרחבים ציבוריים שנועדו ב-100% לגברים. במקום לעסוק בהרחבת האפשרויות לשירות משמעותי של נשים בצה״ל, אנחנו שומעים קולות שאומרים לבנות שלנו שייעודן היחיד בעולם הוא להקים משפחה".
2 צפייה בגלריה
מנכ"לית מטא ישראל עדי סופר-תאני
מנכ"לית מטא ישראל עדי סופר-תאני
מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר-תאני
(עמית שעל)
"אז השנה המאבק שלנו הוא אחר, והוא בסיסי יותר. הוא קרב בלימה שנועד לוודא שאנחנו לא הולכות אחורה, אפילו לא במילימטר. הוא מאבק על הקול שלנו. הוא קרב על הזכות הבסיסית להיות שווה במדינת ישראל. הוא מאבק על העתיד של הבנות שלנו, ועל העתיד של החברה הישראלית. שוויון נשים הוא גדול יותר מפוליטיקה, והוא מחייב את כולנו, נשים וגברים, מכל הקשת הפוליטית ומכל קצוות החברה הישראלית, להתגייס ולהלחם ולהשמיע את הקול שלנו, כי השנה, פשוט אין לנו ברירה אחרת".