רפואה סינית והטיפול בשקד שלישי (אדנואיד) מוגדל

הרפואה הסינית המסורתית ניגשת לטיפול בשקד שלישי אצל ילדים על ידי התבוננות בחוסר האיזון הבסיסי בגוף שעלול לגרום למצב החיצוני- תגובה חיצונית לתגובה פנימית של חוסר איזון. ברפואה סינית שקד מוגדל נתפס לעתים קרובות כסימפטום של חוסר הרמוניה או חוסר איזון במערכת האנרגיה של הגוף

freepik

בשיתוף זיו אלקלעי

מטפלים ברפואה סינית בדרך כלל ייקחו היסטוריה רפואית מפורטת ויבצעו בדיקה גופנית יסודית כדי לזהות חוסר איזון או בעיות בריאותיות בסיסיות. הם עשויים גם להשתמש בטכניקות שונות של אבחון כמו אבחנת דופק, אבחון לשון ומישוש אזורים רגישים בגוף, על מנת להעריך ולאבחן עוד יותר לעומק את מצבו של המטופל.

בהתבסס על הערכתם, מטפלים יפתחו תוכנית טיפול המותאמת לצרכי הילד. הטיפול עשוי לכלול דיקור סיני, תרופות צמחיות, שינויים תזונתיים וטיפולים אחרים שנועדו לתקן חוסר איזון ולקדם ריפוי עמוק ושורשי.

דוגמה לצמחי מרפא שכיחים בטיפול של הרפואה הסינית וב-TCM לטיפול בהגדלת שקדים כוללים Forsythia suspensa, Lonicera japonica ו- Platycodon grandiflorum, אשר מאמינים שיש להם תכונות אנטי-דלקתיות ואנטי-בקטריאליות ויכולות גם להקטין את השקדים.

בסך הכל, הגישה הסינית המסורתית נוקטת בגישה הוליסטית לבריאות ואיכות חיים, מסתכלת מעבר לסימפטומים של מצב ספציפי כדי לזהות ולטפל בחוסר האיזון הבסיסי שעלול לגרום לו.

אבחון ברפואה הסינית

ברפואה הסינית האבחון נעשה בשילוב של שיטות שונות, לרבות התבוננות, הקשבה והרחה, חקירה ומישוש. העוסקים ברפואה סינית מתבוננים במראה הפיזי של המטופל, כגון צבע העור, הלשון והעיניים שלו. הם גם מקשיבים לקול המטופל, לקולות הנשימה, ומתבוננים בכל חלק בגוף וגם מאבחנים על ידי ריח גוף. המטפל עשוי לשאול שאלות על ההיסטוריה הרפואית של המטופל, הסימפטומים, התזונה והרגלי החיים של המטופל. המישוש כולל תחושת הדופק של המטופל במספר נקודות על כל פרק כף היד ובדיקת הבטן, השרירים והמפרקים.

ההבדל בין מבוגרים לילדים

ההבדל באבחון בין מבוגרים לילדים ברפואה הסינית מבוסס על העיקרון שילדים אינם רק מבוגרים קטנים. ילדים נתפסים כבעלי פיזיולוגיה ותגובה שונה מטבעם למחלה מאשר מבוגרים. אבחון לילדים מתבסס על גיל הילד, שלב התפתחותו ומאפיינים ייחודיים כגון איכות וכמות נוזלי הגוף וכן התפתחות האיברים שלו.

בנוסף לשיטות הנהוגות באבחון מבוגרים, אבחון לילדים כולל גם הערכת מצבו הרגשי והנפשי של הילד, כמו גם התנהגותו ודפוסי השינה שלו. גופם של ילדים נתפס כרגיש יותר לגורמים סביבתיים וללחץ רגשי, אשר יכול להשפיע על בריאותם הכללית.

יתר על כן, גישת הטיפול ברפואה סינית לילדים עשויה להיות שונה מטיפול במבוגרים. הסיבה לכך היא שילדים עדיין מתפתחים, וייתכן שגופם לא יוכל להתמודד עם טיפולים מסוימים או תרופות צמחיות המשמשות בדרך כלל אצל מבוגרים. לפיכך, העוסקים ברפואה סינית ומתמחים בטיפול בילדים, עשויים להשתמש בשיטות טיפול עדינות יותר ולא פולשניות יותר, כגון אקופרסורה, טיפול תזונתי ושינויים באורח החיים, כדי להתמודד עם החששות הבריאותיים של הילד. דיקור סיני הוא סוג של רפואה סינית מסורתית (TCM) הכוללת החדרת מחטים דקות לנקודות ספציפיות בגוף. הוא משמש לטיפול במגוון רחב של מצבים, כולל כאב, מתח ומחלות שונות.

כשמדובר בדיקור סיני לילדים, יש לציין כמה הבדלים. ראשית, המחטים המשמשות לילדים הן בדרך כלל דקות וקצרות יותר מאלה המשמשות למבוגרים. בנוסף, הטיפול עשוי להיות קצר יותר ועשוי לכלול פחות מחטים. הסיבה לכך היא שלילדים יש גודל גוף קטן יותר ואולי לא יוכלו לסבול את אותה רמת גירוי כמו מבוגרים.

כאשר מטפל ברפואה סינית יטפל בטיפול בשקד שלישי אצל ילדים לא בהכרח הוא ידקור את הנקודות בגרון או בפנים. לרוב הם עשויים להשתמש בנקודות על הידיים והרגליים כדי לעזור לעורר את המערכת החיסונית של הגוף. הנקודות הספציפיות בהן נעשה שימוש יהיו תלויות בסימפטומים של הפרט ובבריאות הכללית. בנוסף לדיקור סיני, המלצות תזונתיות ואורח חיים עשויות להינתן גם כדי לעזור לתמוך בבריאות הכללית ולהפחית את חוסר האיזון בגוף ולצמצם את השקד המוגדל. חשוב לציין כי יש להשתמש בדיקור סיני בשילוב עם טיפולים רפואיים אחרים ואין להשתמש בו כתחליף לטיפול רפואי.

בשיתוף זיו אלקלעי

כדאי להכיר