בבנק ישראל החליטו לעקוב מקרוב יותר אחר תנועות הכספים מישראל לחו"ל ואחרי משיכות הכספים מהקופות ומהקרנות בבנקים: בפיקוח על הבנקים הורו לתאגידים הבנקאיים בישראל לעבור לדיווח אחת לשבוע, במקום אחת לחודש, על משיכות הכספים מהבנקים בארץ לבנקים ולמוסדות פיננסיים בחו"ל.
אמנם לדברי הבנק מדובר לפי שעה במשיכות כספים בהיקפים שוליים למדי, אך נראה כי בבנק המרכזי מגלים דאגה מסוימת מתנועות הכספים, הנובעות מהחשש מאישורה של המהפכה המשפטית ומהשפעתה על המשק הישראלי, אשר עליו ועל יציבותו אחראי הבנק המרכזי מתוקף תפקידו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio

1 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
(צילום: AFP)
בפניה אל הבנקים, שנחשפה הבוקר בכלכליסט, דרש בנק ישראל להעביר דיווחים שבועיים על מגמת העברת הכספים לחו"ל. ההוראה נכנסת לתוקף השבוע. העובדה שהדרישה היא מיידית, ללא כל התראה מוקדמת כנהוג, מגבירה את ההערכות שבבנק ישראל מתחילים להיות מודאגים למדי מהמגמה ושוקלים כיצד להגיב עליה.
בימים האחרונים אף זימן הבנק המרכזי, באופן לא מתוכנן ודי בבהילות, את חברי ועדת היציבות של הבנק להתייעצות וגם מהלך זה הבהיר שבבנק עוקבים מקרוב אחר התנודות והטלטלות בשוקי המטבע, הבורסה ומשיכות הכספים מהקרנות בבנקים.
גורם שהיה בעבר בבנק ישראל ציין כי משיכת כספים מהקרנות והקופות והצטיידות בדולרים ליוותה לפני שנים את משבר האינפלציה הגדול באמצע שנות השמונים והוצאתה אל הפועל של תוכנית הייצוב הכלכלי שהרגיעה את המשק. "אנחנו עוד לא שם, אפילו די רחוקים, אבל בנק ישראל למוד ניסיון ולכן נוקט כעת בצעדי זהירות ובמעקב", אמר.
עם זאת, לפי דיווחי בנק ישראל התברר השבוע די במפתיע כי למרות שנפוצו ידיעות שהבנק המרכזי מתערב במסחר במטבע חוץ - הוא לא עשה זאת במהלך חודש פברואר. גורם כלכלי המעורה בתחום ציין כי יתכן שהייתה פעילות מסוימת שהבנק הצליח להסוות, וכי בסך הכל היה איזון בין היקף הכספים שנמשכו מהארץ לאלה שנכנסו לארץ, וכך לא ברור כמה כסף נמשך מהבנקים לחו"ל בחודש האחרון על רקע המהפכה המשפטית שחקיקתה מתקדמת במהירות בכנסת.