יכול מאוד להיות שחלק מכם לא יודעים בדיוק את כל חוקי המשחק. אל דאגה, יו"ר מכבי ת"א אסף ליבר לא יכעס עליכם ("אני לא מזלזל בדבר הזה, אלא רואה זכות שאנשים מצטרפים בלי להבין מה הם רואים"), הוא כבר התרגל לכל סוגי השאלות. מבחינתו, הכי חשוב שהערב (20.30, היכל קבוצת שלמה) תבואו לעודד – או לפחות תתמכו מהבית. מכבי ת"א עושה היסטוריה. לא בכדורגל ולא בכדורסל – בכדורעף! הצהובים יארחו את אולימפיאקוס במשחק הראשון בגמר גביע האתגר האירופי – מעמד שיא של קבוצה ישראלית בענף מעולם.
ליבר בן ה־37 הוא אוהד שרוף, הגיע לתפקיד משער 11 של בלומפילד ויד־אליהו והצטרף לקבוצת הכדורעף בעונת 2015/16. ליבר בעננים והערב יגיע השיא מאז שלקח את המושכות, שיא אירופי. אחרי שנים של עבודה קשה הוא קוצר את הפירות ועושה היסטוריה. בכלל ליבר הפך מאז ההעפלה של מכבי ת"א לרבע הגמר למוקד העניינים. "לא רגיל בכלל לכל הרעש סביבי, זה שילוב של כיף וקצת העלאת המתח", הוא מודה בראיון מיוחד ל"ידיעות אחרונות".
4 צפייה בגלריה
אסף ליבר
אסף ליבר
"נשארתי עדיין אוהד". ליבר
(צילום: עוז מועלם )
4 צפייה בגלריה
שער ידיעות אחרונות 5.3.23, אוסקר גלוך
שער ידיעות אחרונות 5.3.23, אוסקר גלוך
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
לפני שבוע זכתה מכבי ת"א בגביע המדינה על חשבון היריבה מטה אשר מהצפון. חגיגות גדולות לא היו. "אמרנו לשחקנים אחרי הניצחון שאין לנו זמן לחגיגות. כבר בשפת הגוף שלהם, במבטים, הבנו שכולם כבר עם הראש לקראת היוונים. בפוקוס לקראת הגמר", אומר ליבר. "מסתבר שהשחקנים מספיק מקצוענים כדי לעשות גם וגם".
אבל כאמור בכל זאת מדובר במעמד שיא של קבוצה ישראלית, ובאימון הבחנתי מצד אחד במתח על פני השחקנים, ומצד שני בהתרגשות הרבה. השחקנים חייכו, היו במצב רוח מרומם. אגב, הכרטיסים לגמר נחטפו תוך דקות בודדות. הקהל זה סיפור גדול בהצלחה של מכבי ת"א, שותף מרכזי. ליבר היה בנסיעת עבודה בסינגפור כאשר יצאו הכרטיסים למכירה. "אנשים שאלו אותי, 'יכול להיות שנגמרו הכרטיסים תוך שתי דקות?' בהתחלה חשבתי שזה באג באתר. קיבלתי מבול של הודעות: תעזור לי, ודברים קורעי לב. הסתובבתי עם דמעות. אנשים רוצים להיות חלק מההיסטוריה".
סימן לטירוף של הקהל סביב הקבוצה ניתן היה לראות כבר בחצי הגמר. במכבי מודים שבשלב הזה, שנערך במקביל לסופה ברברה, היה חשש שלא יגיעו אוהדים. אבל למרות הגשמים העזים, האולם היה מלא עד אפס מקום. "בסוף באה כמות גדולה של אנשים, בטח למשחק כדורעף. התחלנו להתרגל לזה", אומר ליבר.
4 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי ת"א
אוהדי מכבי ת"א
היה חשש שהם לא יגיעו. אוהדי מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)

"המדינה הייתה צריכה לעזור"

אתה לא בדיוק יו"ר קבוצה סטנדרטי. "מה שמייחד אותי לטוב ולרע הוא שנשארתי עדיין אוהד. אני לא מתכוון לשנות את זה משתי סיבות: זה עובד עד היום, וכי אישית אני לא מסוגל. אני אמנם על הספסל, אבל עדיין מרגיש חלק משער 11. אם יכריחו אותי לשים חליפה לא תהיה לי ברירה".
תגיד, יש לך עדיין כוחות? "האמת? צריך הרבה כוחות נפשיים בשביל זה. אני כבר אחרי שמונה שנים וזה לא תמיד פשוט. יש קשיים כל הזמן, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת בניית הקבוצה. השנה קיבלתי הרבה אנרגיה כי הצלחתי להגשים את החלומות שלי בעונה אחת. הקהל חזר, מטרה מספר אחת מבחינתי, יש תארים והגענו לאירופה, שזה אפילו לא היה בגדר חלום. הכל התחבר".
היה בלגן עם עלויות האבטחה, איימתם לבטל את ההשתתפות שלכם. "הקבוצה מפסידה כסף - והרבה. כל הקמפיין לא גבינו כסף על כרטיסים. גם עכשיו אנחנו גובים סכומים נמוכים שאפילו לא קרובים לכיסוי ההוצאות. ברמה הכלכלית הקמפיין הזה יסתיים כהפסד. אני מקווה שהוא לפחות יביא לנו זכייה על המגרש".
דורון שיטרוק, יו"ר אגודת מכבי ת"א, הוסיף: "אנחנו בתהליך למציאת פתרון מול אגף התקציבים של משרד הספורט. השר מיקי זוהר התחייב לעשות השלמה לאבטחה. חסרים לנו כ־100 אלף שקל. עושה רושם שזה הולך לכיוון חיובי. מצאנו את עצמנו לבד בפרויקט הזה".
"כל הקמפיין הזה עלה 800 אלף שקלים מהכיס שלנו", ממשיך שיטרוק. "אנחנו מתקצבים את הקבוצה באמצעות ספונסרים, לא מעבר לזה. מכירת הכרטיסים עזרה, אבל זה כסף קטן, בסביבות 60 אלף שקל. שואלים אותי, 'למה הצהרת שלא תעלו לשחק'. כי זה כסף ציבורי, לא כסף שלי. אם אכניס את העמותה של מכבי ת"א לסחרור בגלל אליפות אירופה זה יהיה חתום עליי. אנחנו עדיין חושבים שבכזה מפעל המדינה הייתה צריכה לעזור לנו. רק שלא יבואו אחר כך לקטוף את ההישגים כשמשאירים אותנו לבד במערכה".
4 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א
שחקני מכבי ת"א
שחקני מכבי ת"א חוגגים את העלייה לגמר
(צילום: עוז מועלם)

הילדים מגלים את הכדורעף

בעוד כשבועיים הצהובים כבר יחזרו לליגה, לשגרה, בין אם יזכו במשחק הגומלין שייערך ביוון ברביעי הבא או לא. עם כל הקושי בעיכול המציאות הלא שגרתית, ישנה הבנה שזהו הזמן ליהנות מהרגע.
ליבר, אתה מצליח לקלוט את ההישג שלכם? "כשראינו את ההגרלה הבנו שהכל ייקבע על שמינית הגמר נגד פאוק סלוניקי. ידענו שאם אנחנו עוברים אותה יש סיכוי לא רע ללכת עד הסוף. הדבר שהכי מייחד אותנו זה חדר הלבשה מאוד טוב. אין פה אגו, ריבים, כולם למען המטרה".
הקפטן גנדי סוקולוב סיפר לנו בראיון שבזכות ההישג שלכם גדלה ההתעניינות סביב הקבוצה גם בקרב ילדים. "כמו שהתחילה ההתעניינות בג'ודו לפני שנים, ועכשיו זה קורה בהתעמלות עם הזהב של דולגופיאט, אז ההצלחה שלנו תעשה הייפ גם לענף הכדורעף. העלות לא אמורה להיות גבוהה להורים. השאלה היא אם בסוף נסחף את כולם גם ברמה הארצית. אני מקווה שכן".