גיים צ'יינג'ר: הנתונים מאחורי הקמת אוניברסיטה בגליל

התועלת של המהלך צפויה לעמוד על 3.3 מיליארד שקלים • במכללת תל חי דורשים לתקצב את שדרוג מעמדה לאוניברסיטה • מנכ"ל המכללה: "אסור להמשיך לחכות"

המכללה האקדמית תל-חי, צילום: אייל מרגולין/ג'יני

במכללה האקדמית תל חי שבקריית שמונה דורשים מממשלת ישראל, בדגש על משרד החינוך, ליישם בפועל את החלטת המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) מספטמבר 2022 ולשדרג את מעמדה לאוניברסיטה. מדובר היה באוניברסיטה הראשונה שתוקם בגליל וה־11 במדינה.

מאז התקיימו בחירות ונבחרה ממשלה חדשה, וכעת מבקשים במכללה מהממשלה להעביר תקציב בהתאם להחלטה. "מדובר בסוגיה לאומית שלא קשורה לצד זה או אחר של המפה הפוליטית", מסביר מנכ"ל המכללה, אלי כהן. "הקמת האוניברסיטה תסייע לפתח את כל הגליל העליון והגולן".

המכללה האקדמית תל חי, צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

לדבריו, על הממשלה לתקצב את המל"ג על פי ההחלטה ולא להתבוסס בוויכוח היכן האוניברסיטה צריכה לקום. "אם רוצים לחכות עוד 50 שנה עד שיוקם כאן מטרופולין - האזור ייפגע", הוא מסביר. "בבאר שבע יש אוניברסיטה וסביבה מכללות. לכן הקולות כאילו הקמת המכללה בקריית שמונה תפגע באזורים אחרים בגליל אינה נכונה. צריך לחזק את קריית שמונה ולחזק את האזור. למשוך לכאן אוכלוסייה ולייצר מקומות תעסוקה".

תוכנית חומש אקדמית

לדברי נשיא המכללה, פרופ' אליעזר שליו, האוניברסיטה תשלח זרועות לערים נוספות באזור. "בצפת יש את מקצועות הבריאות ושם תוקם זרוע של האוניברסיטה. בגולן תוקם זרוע החינוך. הגשנו תוכנית חומש שעולה כחצי מיליארד שקלים. חשוב לבנות תוכנית שתביא אלינו גרעין של חוקרים".

תושבי הגליל העליון סובלים זה שנים מהזנחה. השכר הממוצע בצפון עומד על כ־70% בהשוואה לשכר הממוצע במרכז. 60% מהרשויות באזור מצויות באשכולות חברתיים־כלכלים נמוכים. האוכלוסייה היהודית נוטשת את האזור שסובל מהגירה שלילית.

אזור הגליל העליון. "הקמת האוניברסיטה תסייע לפתח את כל הגליל העליון והגולן", צילום: משה שי

המעסיק הגדול באזור הגליל כיום הוא מכללת תל חי עם כ־1,000 עובדים. לאור המחסור החמור במקומות תעסוקה חדשים באזור הקמת האוניברסיטה בגליל צריכה לתת תנופה לכל האזור ולשנות את חוקי המשחק.

המספרים נחשפים

ממסמך שהגיע לידי "ישראל היום" עולה כי התועלת הכלכלית לאזור הגליל העליון מהקמת אוניברסיטה תעמוד על 3.3 מיליארד שקלים - סכום שאותו אף ממשלה לא השקיעה באזור. מבחינה שערכה המכללה עם קבוצת פארטו, בראשות פרופ' דורון לביא, מהקמת האוניברסיטה תושג תועלת כלכלית גדולה מאוד גם לאצבע הגליל.

מעבר לתוספת המשרות לסגל האקדמי, מהבדיקה עלה כי מספר המשרות הישירות באזור יעלה ב־3,600 מקומות עבודה, ובכלל אזור אצבע הגליל יתווספו 10,900 משרות. סך כל ההשפעה הכלכלית של המשרות הללו תעמוד על 1.42 מיליארד שקלים. הוספת המשרות באזור צפויה גם להגדיל את הדרישה בתחום ההסעדה, המסחר, הבינוי והמינהל כמו התעשייה, השירותים והחקלאות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר