יום רביעי, 29.05.2024 שעה 08:01

תוכנית 5 השלבים של יוסי בניון להעפלה ליורו

הגישה, סגנון המשחק, הדרישה מזלצבורג לגבי גלוך והפילוג בין ערבים ליהודים: לאחר שנה בתפקיד, המנהל המקצועי חשף את התכנית למוקדמות. וגם: זהבי

|
שחקני נבחרת ישראל (שחר גרוס)
שחקני נבחרת ישראל (שחר גרוס)

בחודש הבא יוסי בניון יסגור שנה בתפקידו. כשזה יקרה, נבחרת ישראל תעמוד לפני המשחק הראשון במוקדמות היורו, בקמפיין חדש בו יש לנבחרת הזדמנות להעפיל למפעל יוקרתי, אחרי יותר מ-50 שנה ללא הופעה בטורניר גדול. לקראת המועד הזה, היום (שני) המנהל המקצועי עמד על הבמה באודיטוריום של בית הנבחרות בשפיים והציג את התוכנית המקצועית שלו לנבחרת ישראל - וכעת נחשפת התוכנית המקצועית שבנה, שכוללת חמישה שלבים, בדרך ליורו.

בשלב הראשון, שנעשה במהלך החודשים הראשונים שלו בתפקיד, הוא בנה את התשתיות של הנבחרת הבוגרת וגיבש הצוות המקצועי שיוביל אותה. בסופו של דבר נבחר צוות שכולל 22 איש, כולל מאמן הכושר מתן שושני שעבד עם נבחרת סין באתלטיקה בעבר וכעת הצטרף לעבודה עם ערן שדו. במקביל, בניון דן עם המאמן אלון חזן על בחירת סגנון המשחק וגיבוש סגל השחקנים, במהלכו הם בחרו לשחק התקפי במערך של 4:3:3. 

אלון חזן עם יוסי בניון ואלון חרזי (שחר גרוס)אלון חזן עם יוסי בניון ואלון חרזי (שחר גרוס)

“אני כמעט שנה בתפקיד, והדברים הכי חשובים היו הקמת הצוות והתאמת השחקנים לסגנון שאנחנו רוצים”, סיפר בניון. “כל בחירה לסגל הסגל המקצועי וסגל השחקנים נעשתה בצורה מקצועית ובהתאם למה שמתאים לדרך שלנו. יכול להיות ששחקנים שבולטים בליגה ומבקיעים שערים בסוף לא יהיו מתאימים לנבחרת ולסגנון שלה. כל החלטה מתקבלת מתוך מחשבה מקצועית נטו לפי סגנון המשחק שאנחנו רוצים”.

במקביל, בניון רמז על הרצון שלו להצעיר את הסגל ולשלב שחקנים ותיקים: “הייתי שחקן בנבחרת כמעט 20 שנה. בכל שנתיים-שלוש היו אומרים שצריך להצעיר את הנבחרת, אבל בין דיבורים למעשים המרחק הוא גדול. כשעשינו זימונים ראשונים, כולם שאלו ‘מי זה מחמוד ג’אבר? מי זה תאי בריבו? למה זימנו לסגל את עדן קארצב ודני גרופר? ובכן, הם לא סתם זומנו. אנחנו חושבים קדימה”.

מחמוד ג'אבר. חלק מתהליך ההצערה (ראובן שוורץ)מחמוד ג'אבר. חלק מתהליך ההצערה (ראובן שוורץ)

השלב השני של התוכנית המקצועית היה חיבור ויצירת תלכיד. בניון הסביר: “רציתי לחבר את השחקנים והצוות בזמן קצר ברמה האישית והקבוצתית, כדי לחבר אותם לרעיונות והסגנון שלנו”.

אלון חזן סיפר: “אנחנו לא פה כדי להתעשר, אנחנו פה כי זו שליחות עבורנו. את זה אנחנו דורשים גם מהשחקנים והצוות. כדי להאמין שאתה טוב אתה צריך גם להבין את זה, ולשמחתנו יש לנו שחקנים מהירים וחכמים, כמו מנור סולומון, עומר אצילי וליאל עבדה. יש כמה עקרונות שאנחנו מעבירים לשחקנים כדי לקחת את הנבחרת לרמה הבינלאומית הגבוהה יותר - הנבחרת תהיה קבוצה אמיצה, צרה וקצרה, עם משחק מהיר קדימה ודרך האגפים. ההגנה תעמוד יותר גבוה ונעז יותר, גם אם זה כרוך בסיכון. כשחקן כל הזמן הסתכלתי על שלמה שרף, אברהם גרנט וגיורא שפיגל, כיום אני מבין מה דרוש לנבחרות והדבר החשוב ביותר הוא שאנחנו חייבים לעבוד ביחד”.

כמו כן, בשלב השני בניון הציב עוד מטרה של “החזרת אמון הקהל בנבחרת באמצעות הסגנון ההתקפי והאגרסיבי שרצינו, כי הקהל אוהב לראות את זה. הטירוף של הקהל במשחק בבלומפילד נגד אלבניה, בו ניצחנו 1:2 עם הגול של תאי בריבו בדקה ה-92, זה הרגע שחלמתי עליו כשנכנסתי לתפקיד. בשנים שלי בנבחרת האצטדיון תמיד היה מלא ורציתי שזה יהיה ככה. היו לי חששות, כי לפני המשחק נגד אלבניה בבלומפילד רציתי אצטדיון מלא, אבל כשדיברתי עם אלון חזן לפני המשחק אמרתי לו ‘30 אלף איש נגד אלבניה? לא נראה לי שנצליח לעשות את זה, זה לא משחק נגד ספרד’, אבל דווקא אלון התעקש: ‘אם נעשה את הכל בדרך שלנו זה יקרה’. בסוף זה קרה ובשער הניצחון חווינו משהו מדהים”. 

תאי בריבו חוגג מול אלבניה (ראובן שוורץ)תאי בריבו חוגג מול אלבניה (ראובן שוורץ)

בשלב השלישי של התוכנית המקצועית, בניון הגדיר מטרות לטווח קצר של מקום ראשון בבית אליו ישראל הוגרלה בליגת האומות והעפלה לפלייאוף ליגת האומות, כך שבדרך הנבחרת תעלה לדרג ב’ במוקדמות היורו ותעלה לדרג א’ בליגת האומות. “ליגת האומות זו מסיבה שהייתי מוותר עליה בשמחה, אבל אחרי שרוסיה הודחה ונוצרה הזדמנות לעלות לדרג A בליגת האומות, הלכנו על זה בכל הכוח”, אמר בניון.

המטרה הזו הושגה, כידוע, בבית עם איסלנד ואלבניה. “סיימנו במקום הראשון בבית והרווחנו מזה הרבה דברים, כולל עלייה לדרג ב’ למוקדמות היורו. היריבות שלנו בטח שמחו לקבל את ישראל בהגרלה, אבל גם אני לא הייתי עצוב שקיבלתי את קוסובו ורומניה. הן באותה הרמה שלנו וביום נתון אפשר לנצח כל נבחרת”, שיתף יוסי בניון.

העקרונות המנחים בתוכנית של בניון (פרטי)העקרונות המנחים בתוכנית של בניון (פרטי)

בשלב הרביעי בתוכניתו, בניון התייחס לשלב הביניים, בו הנבחרת תבצע הכנה מקיפה למוקדמות היורו אחרי הקמפיין בליגת האומות ותמשיך לגבש את הסגל לקראת המשחקים נגד שווייץ, רומניה, קוסובו, בלארוס ואנדורה. הבעיה המרכזית היא שבין המשחק האחרון למשחק הבא יש פער גדול בגלל פגרת המונדיאל, הרי שישראל שיחקה מול קפריסין ב-20 בנובמבר בפעם האחרונה והמשחק הבא יהיה מול קוסובו ב-25 במרץ. “יש פה פער של ארבעה חודשים, במהלכם לא קיבלנו שחקנים ליום אחד של אימון בין לבין כי יש חוקים של פיפ”א ואופ”א לגבי מועדים ספציפיים של מתי אפשר לזמן שחקנים לאימונים ומתי לא. זה לא פשוט ולכן זה דרש הכנה מדוקדקת”, ציין המנהל המקצועי.

יוסי בניון (פרטי)יוסי בניון (פרטי)

בזמן הזה צוות האנליסטים ביצע תהליך מעקב שוטף על שחקני הסגל המורחב, גם לגבי שחקנים שעברו תקופות פחות טובות. האנליסטים והצוות עוקבים באופן קבוע על כמות של בין 30 ל-40 שחקנים בכל זמן נתון, לפי בנק שחקנים שאמורים להיות בסגל המורחב, אבל ביצעו מעקב גם על שחקנים חדשים שמחוץ לרדאר. את הנתונים הם מוציאים לאלון חזן ויוסי בניון, שגם מעבירים בקשות ספציפיות בפגישה שבועית. בסופו של דבר, הם מנתחים בווידיאו גם איך אפשר לחבר בין השחקנים וליצור כימיה בנבחרת בזמן קצר, כדי ששחקנים ילמדו את התנועות האחד של השני.

העקרונות המנחים בתוכנית של בניון (פרטי)העקרונות המנחים בתוכנית של בניון (פרטי)

כדי לעזור בהליך המעקב, מאמן הכושר ערן שדו סיפר: “ביקשנו מאוסקר גלוך שישחק עם GPS בזלצבורג, כי הוא לא שיחק עם זה שני משחקים ולא קיבלנו נתונים עליו לנבחרת, אז הוא הלך לבקש זאת מהמאמן שלו - ועכשיו יש לנו את הנתונים שלו כולל מדדי עייפות והדופק, כך שנוכל לתכנן את העומס שלו ולמנוע פציעות. זה משתלם לכולם. זה משהו שקורה עם כל השחקנים, אנחנו מתכננים אפילו את הטיסות של השחקנים וההתאוששות שלהם. כל שעה מדווחת ומשמעותית עם יחס אישי ובשיתוף פעולה עם הקבוצות”. 

אוסקר גלוך. ביקש בחזרה את ה-GPS (הטוויטר הרשמי של זלצבורג)אוסקר גלוך. ביקש בחזרה את ה-GPS (הטוויטר הרשמי של זלצבורג)

העבודה הזו נעשית כמובן מעבר לניתוח המערך והשחקנים של הנבחרות היריבות, בעבודה שנמשכת “שעות על גבי שעות”, לפי בניון. כך לדוגמה, בקמפיין האחרון מאמני השוערים העבירו וידאו לשוערי הנבחרת על החלוץ של אלבניה, ארמנדו ברויה, לאחר שהאנליסטים סימנו את שחקני המפתח. ידענו שנתמודד מול חלוץ שרץ לעומק ובועט לפינה הקרובה. הכנו את השוערים לזה גם בווידאו וגם בפועל באימון. עבדנו על יציאה מהירה למתפרצת של היריבה ואיך השוער צריך לעמוד כדי לסגור לו את האפשרות לבעוט לפינה הקרובה ואז להיערך לבעיטה לפינה רחוקה לאחר מכן. זה עזר לנו במהלך המשחקים וזה מה שעושה את ההבדל”, סיפרו בנבחרת.

בשלב החמישי של התוכנית המקצועית, בניון הציג את מטרת העל של נבחרת ישראל: “כולם רוצים שנעלה ליורו. זו גם מטרת העל שלי”, הדגיש יוסי בניון. “הגיע הזמן שנעלה לטורניר גדול ויש פה הזדמנות. נעשה הכל כדי שזה יקרה”.

כמו כן, בניון הציג את ה-DNA שצריך להיות בנבחרת ישראל בתקופתו. ה-DNA שלה מורכב מכמה עקרונות שינחו את השחקנים, כמו תעוזה ולקיחת סיכונים, יצירתיות ואינטליגנציה, דבקות במטרה, אמונה עצמית, תשוקה והנאה מהמשחק, ותחושת גאווה. כמו כן, במצגת שהציג לשחקנים על ה-DNA נכתב המשפט “הנבחרת היא הכוכב”, וכך למעשה בניון רמז כיצד הוא פועל בפרשת החדר של ערן זהבי שדרש ללון לבדו בבית המלון לפני המשחקים, אך המנהל המקצועי גם הבהיר: “זה לא משהו אישי נגד שחקן כזה או אחר, פשוט החלטנו שכולם בנבחרת הם אותו הדבר”.

ערן זהבי. "הנבחרת היא הכוכב" (רויטרס)ערן זהבי. "הנבחרת היא הכוכב" (רויטרס)

בניון המשיך וציין: “התמונה ברורה לשני הצדדים. כשנכנסתי בפעם הראשונה לחדר האוכל של הנבחרת ראיתי שולחן של שחקנים מהמגזר הערבי ושולחן של שחקנים יהודים. קראתי לביברס נאתכו ואמרתי לו ‘מה זה?’ והוא אמר לי ‘זה ככה כבר שלוש וחצי שנים, התרגלנו לזה’. אמרתי לו ‘יש לכם שלוש וחצי שניות לשבת כולכם ביחד, כי אם לא אז כל 24 השחקנים שיש לה לא יהיו בסגל’. כולם מדברים על המקרה הספציפי עם ערן זהבי, אבל יכול להיות שיהיו מקרים עם שחקנים נוספים. יש לנו דרך ולא נעזוב אותה. אין פה שום עניין אישי, אני וערן זהבי חברים טובים ונמצאים בקשר מצויין, אבל גם בין חברים לפעמים הדברים גם לא מסדרים. נשמח אם זה יסתדר וערן יהיה איתנו. אם לא, נמשיך הלאה”.

בנוסף, בניון דורש מהשחקנים DNA שאומר כי הם לעולם לא יאבדו את הדרך גם כשקשה, וסיפר: “ראיתם איך בליגת האומות חזרנו מפיגור בכל המשחקים - נגד איסלנד פעמיים וכמובן גם נגד אלבניה. במשחק נגד אלבניה ספגנו שער בדקה ה-45 ובטח אמרתם לעצמכם ‘נו, עוד פעם נבחרת ישראל סופגת בדקות הסיום של המחצית’, אבל עלינו למחצית השנייה וניצחנו כמו גדולים בתוספת הזמן. זה מה שאני רוצה. מעבר לזה, אנחנו רוצים לנצל את החוזקות של השחקן הישראלי שהוא טכני ובעל יכולות התקפיות, כך שלא נבוא כדי לשחק אחורה ונסתגר מול היריבות. תמיד נלחץ קדימה ונתקוף עם כמה שיותר שחקנים, גם אם זה יהיה במשחק נגד שווייץ”.

התוכנית של בניון (פרטי)התוכנית של בניון (פרטי)
אסור לפספס
נגןהפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
הפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
נגןמי משחקני ברצלונה מחזיק ברכב היקר ביותר?
מי משחקני ברצלונה נוהג ברכב היקר ביותר?
נגןהמפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
המפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
נגןטורניר הצעירים בהשתתפות טיאגו מסי
מול אצטדיון מלא: טיאגו מסי במשחק על גביע
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */