סימנים לפשרה? רוטמן בנוסח חדש לחוק, באופוזיציה תוקפים: "זה ספין"

ההצעה החדשה זהה לזו המקורית של שר המשפטים יריב לוין: בג"ץ יוכל לפסול חוקים ברוב של 12 שופטים מתוך 15 - ולא פה אחד כפי שקודם בכנסת עד כה • יו"ר ועדת החוקה צפוי לקדם מודל חלופי של ביקורת שיפוטית מרוככת • בית המשפט יוכל להצהיר שחוק רגיל של הכנסת סותר חוק יסוד והוא לא יבוטל, אלא יחזור לכנסת • באופוזיציה תוקפים: "השוטר הטוב והשוטר הרע, לא ריכוך ולא נעליים"

ח"כ שמחה רוטמן, צילום: אורן בן חקון

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת התכנסה הבוקר (ראשון) בכנסת ועסקה בהכנה לקריאה ראשונה בכנסת של כמה מחוקי הרפורמה המשפטית. יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) חשף במהלך הדיון כי בכוונתו להביא לקריאה ראשונה נוסח של פסילת חקיקה רגילה ברוב של 12 או 13 מתוך 15 כפי שהציע שר המשפטים יריב לוין.

יו"ר ועדת החוקה מתכוון להפחית את כמות השופטים שתידרש לצורך פסילת חוק. החוק המקורי נועד להוות כלי שיחזק את הכנסת, לאחר שההצעה לקבוע שבג"ץ לא יכול לפסול חוקי יסוד עברה בקריאה ראשונה. החוק קובע כי בג"ץ יוכל לפסול חוקים רגילים של הכנסת רק בתמימות דעים של הרכב השופטים בעליון - 15 מתוך 15.

התייחסות מגורם מפתיע: הציוץ של אחיו של שר האוצר 

רוטמן הציע לקדם מודל חלופי של ביקורת שיפוטית מרוככת, מה שמכונה המודל הבריטי. על פי המודל הזה, רוטמן מוכן לשקול שבית המשפט יוכל להצהיר שחוק רגיל של הכנסת סותר חוק יסוד והחוק לא יבוטל, אלא יחזור לכנסת. בכנסת הח"כים יוכלו לקבוע אם להשאיר את החוק כפי שהוא או לשנות את הנוסח, או לחוקקו מחדש.

ועדת החוקה, היום, צילום: אורן בן חקון

לצד הניסיונות לפשרה מצד רוטמן, התקבלה היום התייחסות מצדו של גורם מפתיע. אחיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', טוביה, צייץ בחשבון הטוויטר שלו. "הייתי בעד לדבר ובעד פשרה. בקונסטלציה מסוימת הייתי מוכן אפילו לעצור את החקיקה. אבל אחרי סופ"ש האחרון, דברי ברק, גולן, לפיד, לא עוד". בתגובה, השר ויו"ר הציונות הדתית שיתף את הציוץ.

בתגובה ליוזמת רוטמן, צייץ שר המשפטים לשעבר ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) בחשבון הטוויטר שלו: "לא ריכוך ולא נעליים. 'ההתרככות' של רוטמן זהה בדיוק להצעה המקורית של לוין. עוד ספין. ולגופו של עניין: בלתי קביל לחלוטין". 

גם ח"כ גלעד קריב (העבודה), שכיהן כיו"ר ועדת החוקה בתקופת ממשלת השינוי, התנגד להצעת הפשרה של רוטמן: "רוטמן הודיע כי יביא ברביעי הקרוב את פסקת ההתגברות לקריאה ראשונה במליאה. כך נראית "הידברות" בעולם ההפוך של רוטמן ולוין. ‏ה-D9 ממשיך בדהירה המטורפת, ושרי הליכוד המתונים ממשיכים בשתיקתם. ‏בעיוורונם הם מסרבים לראות כיצד ה-D9 ימשיך לכיוונו של הימין הממלכתי אחרי דריסת בית המשפט העליון". 

חברת ועדת חוקה, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) התייחסה אף היא להצעה "השוטר הטוב והשוטר הרע גרסת רוטמן ולוין. ההצעה של יריב לוין מלכתחילה הייתה פסילה של חוקים ברוב של 12 שופטים ורוטמן הכניס פסילה ברוב של 15 ועכשיו הוא כביכול "מרכך" את המחטף? לא תעבדו עלינו, שום דבר בהצעה הזאת לא לגיטימי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר