ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
"לא יעזור כלום"

עמוד ההוראה על נשיאת נשק: "לא ההשתדלות הרצויה"

עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין התייחס בדברים נוקבים לשאלת נשיאת הנשק במגזר החרדי בכדי להתגונן מפני פיגוע רח"ל | הגר"י אמר לשומעי לקחו: "הלומד תורה פורס הגנה מושלמת, ולסגור את הגמרא כדי ללכת עם נשק בוודאי שזו לא ההשתדלות הרצויה". בכך הוא קובע כי בית כנסת בלי נשק הוא לא מקום סכנה

עמוד ההוראה על נשיאת נשק: "לא ההשתדלות הרצויה"
הגאון רבי יצחק זילברשטיין צילום: באדיבות המצלם

עמוד ההוראה ורבה של רמת אלחנן הגאון רבי יצחק זילברשטיין בדברים נוקבים וברורים המתפרסמים כעת בקובץ התורני 'ווי העמודים וחשוקיהם' היוצא לאור מדי חודש בכולל 'בית דוד' בחולון, בעניין שאלת רבים לגבי לימוד והחזקת נשק, בעקבות הפיגועים האחרונים.

עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין נשאל מאברך שלומד בכולל בני ברק, ולאור המצב הבטחוני הירוד, יש לו קצת פחד להיות בבית הכנסת בשבת עם ילדיו, מאחר ואין אפילו אחד שנמצא בבית הכנסת עם נשק. ביררתי על אפשרות להשיג נשק מהמשטרה לשבתות וחגים, כותב השואל, והם אמרו לי שיש להם תנאי שאתנדב במשמר הקהילה של בני ברק 45 שעות בחודש, מדובר להסתובב עם רכב במקומות מסויימים, ועל ידי זה אקבל רשיון לנשק. כמובן שזה יהיה בלילה שלא על חשבון שעות הלימוד בכולל, האם זה אפשרי ונכון לעשות זה, מסיים השואל את מכתבו לעמוד ההוראה.

הגר"י זילברשטיין משיב וכותב: "חבל שגם בתוך ציבור בני התורה, יש שאינם יודעים מספיק על חשיבות הלימוד שלהם, ואינם מאמינים בעצמם מספיק, כמה התורה מגינה על עם ישראל". 

הגר"י זילברשטיין ממשיך בדבריו, ומביא משל: "יש כהיום מערכת הנקראת "כיפת ברזל", והיא אחת מהמערכות החכמות הגדולות שהקב"ה נתן בלב חכמי לב, להתקין מערכת כזו שיודעת לזהות שיגור של טיל, ולפוצצו כשהוא עדיין באויר, ויש להודות על כך להקב"ה על החכמה הנפלאה הזו".

עוד הוסיף ואמר: "נתאר לעצמנו, שאדם יאמר לבעלי המערכת, חבל על המערכת הנפלאה, אני ילך עם נשק ואם אני יראה מישהו רוצה לירות טיל אטפל בו עם הנשק. יאמרו לו, שוטה עצום, מערכת כזו מכסה את כל ארץ ישראל, ומכל מקום שיורים, ואילו אתה עם הנשק שלך יכול להסתדר אולי במקום מסויים, וגם זה כמעט ודאי שלא".

לדבריו, "אדם הלומד תורה, יש לו לדעת שכשהוא לומד, הוא פורס מעליו ומעל כל עירו הגנה מושלמת של תורה, וזה מציל מכל רעה, וכמו שאמרו בגמרא בסוטה (דף כא ע"א) שהתורה מגנא ומצלא [התורה מגינה עלינו ומצילה אותנו]".

"וגיסי שר התורה מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל כששאלו אותו במלחמת המפרץ אם לצאת מבני ברק, אמר שמסופר בנביא (מלכים ב, ו טו) שמלך ארם שלח צבא שלם כדי לתפוס את אלישע, וכתוב "וישכם משרת איש האלוקים לקום ויצא והנה חיל סובב את העיר וסוס ורכב, ויאמר נערו אליו אהה אדוני איכה נעשה. ויאמר אל תירא כי רבים אשר אתנו מאשר אותם. ויתפלל אלישע ויאמר ה' פקח נא את עיניו ויראה, ויפקח ה' את עיני הנער וירא והנה ההר מלא סוסים ורכב אש סביבות אלישע, ויאמר אל תירא כי רבים אשר איתנו מאשר אותם".

"מי היו אלה המגינים על אלישע? היה זה התורה שלמד, זה מה שהגן עליו, וגם כיון מגינים על העיר מליוני דפי גמרא, אלא שאין לנו את הנביא שיפקח לנו את העיניים שנראה את זה".

"בנוסף לכך, יש לדעת מה שאמר האור שמח בזמן מלחמת העולם הראשונה שלכל כדור יש כתובת, ואין חשש שמישהו יפגע אם זה לא מיועד אליו, וגם מי שהכדור אמור לפגוע בו, לא יעזור לו כלום, ואפילו אם הוא יהיה במקום מוגן, הוא ירד למטה ושם יפגע. וגם אם יהיה תחנת משטרה סמוך למקום ממש, כאשר נגזר שיהיה פיגוע רח"ל, כל השוטרים שנושאים נשק לא יהיו שם, ויגיעו רק כאשר המחבל יגמור את מה שנגזר מן השמים [כמו שהיה בשכונת נווה יעקב, או כמו שהיה בפיגוע הנוראי אחר כך ברמות, שהגיע מחבל עם רכב לדרוס, שבוודאי לא היה עוזר באותם שניות שבא לדרוס לא אקדח או שאר נשקים, לצערנו הרב]".

"אלא שיש לנו מצוה לעשות השתדלות, ויש לנו איסור להגיע למקום סכנה, כי השטן מקטרג בשעת הסכנה, ולכן כשהדברים נוגעים למעשה, יש לשקול את הדברים לגופו של עניין, האם זה ההשתדלות שהקב"ה רוצה מאיתנו, שנסגור את הגמרות כדי שנוכל לילך עם נשק? בוודאי שלא, זה לא ההשתדלות הרצויה, אדרבה, כשיש פיגועים הקב"ה מרמז לנו שיש להתחזק בתורה ויראת שמים, והקב"ה לא מביא פיגועים כדי לרמז לנו שנלך עם נשק...".

"הדבר השני, שיש לשקול אם בית הכנסת שאין שם נשק נקרא מקום סכנה, והתשובה היא שלא, כל מקום רגיל יש בו סכנה מסויימת, גם אם יש שם נשק וגם אם אין שם, אבל זה לא עד כדי כך סכנה שנפחד ללכת לשם, ואדרבה מקום תפילה, הוא מקום שמור במיוחד, ששם מתפללים להשי"ת שיצילנו מכל גזירות קשות אכזריות, וכשיש פיגוע בבית הכנסת או סמוך לו, זה סימן שהקב"ה מבקש מאיתנו להתחזק ביתר שאת בעמלה של תורה, ובתפילה בלי דיבורים, וזה הנשק האמיתי של עם ישראל", עד כאן דבריו הברורים של עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין.

הרב יצחק זילברשטיין נשק נשיאת נשק רישיון נשק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד