בשנים האחרונות ענף כדורגל האולמות הולך ותופס תאוצה. יש 12 קבוצות בליגה, לא מעט שחקנים, חלקם גם שחקנים פעילים בליגות הנמוכות בכדורגל דשא, וכמובן נבחרת שמייצגת את ישראל בטורנירים בינלאומיים.
רוב הכדורגלנים משחקים בליגה בתור תחביב שמשתלב עם עבודה עיקרית נוספת. בין היתר תוכלו למצוא שם מהנדס, יועץ נדל"ן, מתכנת וגם עובד סוציאלי. איש מקצוע שכנראה לא ציפיתם לראות מתרוצץ במגרש הקטן ומשחרר בעיטות לשער הוא סופר סת"ם. אז תכירו: נדב הרמבם, בחור חרדי שבין דאבל-פס לדריבל מתפרנס מכתיבת ספרי תורה ומזוזות.
4 צפייה בגלריה
נדב הרמב"ם שחקן כדורגל סופר סת"ם
נדב הרמב"ם שחקן כדורגל סופר סת"ם
בין דאבל-פס לדריבל מתפרנס מכתיבת ספרי תורה ומזוזות. נדב הרמבם
(צילום: יובל חן)
הרמבם (30), גרוש ואב לשניים, מתגורר בחולון וסומן מגיל צעיר ככישרון בתחום הכדורגל. ביום הוא תלמיד בכולל וסופר סת"ם, ובשעות הערב הוא שחקן מכ"א (מועדון כדורגל אולמות) אשקלון ושחקן נבחרת ישראל.
"למדתי בבית ספר חרדי ותמיד שילבתי כדורגל. הייתי מגיע הביתה וישר יוצא לשחק בחוץ. זה המשיך גם כשגדלתי, בישיבה הקטנה היינו משחקים בהפסקות, בישיבה הגדולה יותר היינו לומדים עד 11 בלילה ולאחר מכן הולכים לשחק כדורגל", הוא מספר.
הוא גדל במשפחה חרדית, אך לא משתייך לזרם מסוים. הרמבם הוא שם משפחה שלא נתקלים בו כל יום, אך נדב ממהר להסביר כי אין קשר בין שם משפחתו לבין הרמב"ם, רבי משה בן מימון.
כדורגל פופולרי במגזר החרדי? "יש בחורי ישיבות שמשחקים עם חברים ואוהבים כדורגל, אבל לא מעבר, בגלל השבת. לכן אין שחקנים חרדים פעילים בכדורגל. יש שחקנים בליגה א' ששומרים שבת, אבל כשאתה חרדי זה יותר קשה. הרבה תלמידי כולל משחקים כדורגל בשכונה אבל לא מעבר".
לפני שהגעת לאולמות יצא לך לשחק במועדון כדורגל? "אף פעם לא הייתי במועדון מסודר. ניסו לשכנע אותי להירשם כי ראו שיש לי פוטנציאל, אבל לא יכולתי לעשות את זה בגלל השבת".
לא מזמן עלתה סוגיית משחקי הכדורגל בשבת, בעקבות המכתב ששלח השר בצלאל סמוטריץ' ליו"ר מינהלת הליגה ארז כלפון, שבו התלונן על הדרת הציבור הדתי מהענף הפופולרי בישראל. במקביל החלה מחאה של אוהדי כדורגל בדרישה לא לקיים משחקים בשבת, שאליה הצטרפו שחקנים שומרי שבת מכל הליגות.
הרמבם כואב את המצב: "תמיד היה לי חלום להיות שחקן, אבל ידעתי שזה לא אפשרי כי הכדורגל משוחק בשבת. כמובן שיש פיתויים, אבל הצלחתי לעמוד בזה למרות הרצון להתפתח במקצוע. הדת והשבת אצלי מעל הכל. המשחקים באולמות הם באמצע שבוע ואני מצליח לשמור על מי שאני".
4 צפייה בגלריה
נדב הרמב"ם שחקן כדורגל סופר סת"ם
נדב הרמב"ם שחקן כדורגל סופר סת"ם
"תמיד היה לי חלום להיות שחקן, אבל ידעתי שזה לא אפשרי כי הכדורגל משוחק בשבת"
(צילום: יובל חן)

"גאווה לייצג את המדינה"

ליגת כדורגל האולמות נוסדה ב-1999 כ"ליגת הקטרגל". לאורך השנים החלה לצבור פופולריות ועניין ומשכה הרבה שחקנים, גם כאלו שפעילים בליגות הנמוכות.
במשך תקופה ארוכה הרמבם היה פעיל בטורנירי קטרגל ברחבי הארץ, ומי שמשך אותו לכדורגל אולמות הוא מאיר וייס, שהקים את מכ"א אשקלון. וייס צפה בצעיר החרדי באחד הטורנירים שבהם השתתף ומיד זיהה את הפוטנציאל בשחקן שמעולם לא היה פעיל בקבוצה.
מה משך אותך דווקא לכדורגל אולמות? "שיחקתי כל החיים בשכונה וטורנירים ורשמתי אפילו זכיות בתארים. שיחקתי בטורניר בראש העין ומאיר וייס היה שם. הוא ראה אותי, סיפר לי על הקבוצה שהקים וניסה למשוך אותי להצטרף. לא הכרתי את ליגת האולמות ולקח לי זמן להצטרף, אבל אחרי שראיתי את האימונים, התאהבתי בכדורגל הזה".
עם ותק של שלוש שנים בקבוצה, הוא הגיע גם לאן שכל שחקן כדורגל באולמות חולם עליו. אבי כליף, מאמן נבחרת ישראל, התרשם מהיכולת והכישרון שלו וזימן אותו לסגל.
מה זה בשבילך להיות שחקן נבחרת? "גאווה לייצג את המדינה, כולם נותנים מעל ומעבר. אנשים מוותרים על עבודה ודברים חשובים כדי לשחק בנבחרת. אני חש גאווה שאני עושה את זה ועל הדרך אני מצליח לקרב אנשים לדת ולהלכות. מעבר לזה שאני שחקן, זו סוג של שליחות בשבילי".
4 צפייה בגלריה
נדב הרמב"ם שחקן כדורגל סופר סת"ם
נדב הרמב"ם שחקן כדורגל סופר סת"ם
"אנשים מוותרים על עבודה ודברים חשובים כדי לשחק בנבחרת". נדב הרמבם באימון נבחרת ישראל בכדורגל אולמות
(צילום: יובל חן)

"אני מתמחה בכתיבת מזוזות"

הרמבם מתאמן פעמיים בשבוע עם קבוצתו, ובנוסף עם הנבחרת בתקופות של משחקים וקמפיינים. כאמור, מחוץ למגרש הוא מתפרנס כסופר סת"ם (ראשי תיבות: ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות), מקצוע שחלק גדול מהאנשים בטוחים שכבר נכחד מהעולם. גם בשנת 2023 מדובר במקצוע פופולרי בחברה החרדית.
ספר על המקצוע שלך. "אני מתמחה בכתיבת מזוזות. למדנו את זה בכולל וזה עניין אותי מאוד. ראיתי שאני מתחבר למקצוע וזה משתלב עם שאר הדברים בחיים שלי. נכנסתי לזה".
הרבה גברים חרדים עוסקים בתחום? "זה מקצוע מאוד פופולרי בחברה החרדית, למרות שזה נשמע מקצוע של פעם. יש לאנשים תפיסה שסופרי סת"ם הם מבוגרים מאוד, אבל יש הרבה צעירים שעוסקים בזה. זה מקצוע שמצריך סבלנות והרבה אחריות, לשבת לכתוב במשך שעות. אני מוודא שהמזוזות תקינות ורואה בזה שליחות מסוימת".
תלמיד בכולל, סופר סת"ם ושחקן כדורגל זה שילוב שלא שומעים עליו כל יום. "לומד בכולל וסופר סת"ם זה די פופולרי במגזר, לשלב את זה עם כדורגל אולמות זה משהו שלא נתקלים בו כמעט".
4 צפייה בגלריה
נדב הרמב"ם שחקן כדורגל סופר סת"ם
נדב הרמב"ם שחקן כדורגל סופר סת"ם
"הרב שלי מקבל את זה ותומך בי, הוא יודע שאני מקדש שמיים בזה שאני משחק"
(צילום: קובי קואנקס)
איך מקבלים את זה בכולל שאתה משחק כדורגל? "הרב שלי מקבל את זה ותומך בי, הוא יודע שאני מקדש שמיים בזה שאני משחק. להיות אדם שלומד תורה ומשלב עם זה את מה שהוא אוהב זו זכות גדולה. היה לנו קמפיין של הנבחרת בחו"ל, היינו ביחד כולם, גרמתי להם להתפלל ועשיתי קידוש שם שמיים. זה מרגש".
במה שונה כדורגל אולמות מכדורגל רגיל? "האינטנסיביות היא כמו בכדורסל. בכדורגל אולמות אתה יכול לשחק בכל תפקיד, גם בהגנה, גם בהתקפה וצריך כושר מטורף כי אתה כל הזמן בפעולה".
איך אתה שומר על כושר? "בליגה הזאת אין כסף ואין הרבה אימונים, רק פעמיים בשבוע. כדי להצליח באולמות אתה צריך להתאמן בעצמך. הלוואי שזה יגיע יום אחד לרמה מקצוענית וישלמו משכורות כמו בליגה א'".
אז בין לימודים בכולל, כתיבת מזוזות ושמירה על אורח חיים חרדי, חולם הרמבם להמשיך לייצג את ישראל בעולם, לעשות קידוש עם החברים לפרקט ואם אפשר גם לרוץ אחרי גולים ליציעים גדושים בהרבה יותר אוהדים. "סיפרו לי שפעם היה קהל וזה היה משודר בטלוויזיה", הוא אומר. "בחו"ל, במקומות כמו ספרד, כדורגל אולמות הוא ענף פופולרי. הלוואי וזה יקרה גם בישראל".