שיא ישראלי מדהים לגשאו איילה, שסיים רביעי במרתון סביליה שנערך היום (ראשון) בספרד. הרץ עצר את השעונים על 2:05:33 שעות, ובכך שיפר ביותר מדקה את השיא הישראלי הקודם של מארו טפרי, ועל הדרך גם קבע את הקריטריון לאולימפיאדת פריז ולאליפות העולם שתיערך באוגוסט הקרוב בהונגריה.
איילה בן ה-26 זכה במדליית הארד באליפות אירופה שנערכה בשנה שעברה במינכן ועד היום החזיק בשיא ישראל בריצת 10,000 מטר. כעת, הוא גם שיאן ישראל בריצת מרתון, לאחר שכאמור השאיר מאחור את מדליסט הכסף ממינכן מארו טפרי, שזכה יחד איתו במדליית הזהב הקבוצתית באותה אליפות בגרמניה.
1 צפייה בגלריה
גשאו איילה
גשאו איילה
הישג נפלא. גשאו איילה
(צילום: איגוד האתלטיקה)
יוסף גזצ'או, מאמנו של גשאו איילה: "אני מאוד שמח ומתרגש בשביל גשאו על השיא הישראלי. הייתה ריצה מצוינת מהתחלה והתנאים היו מעולים. עבדנו קשה בשביל זה ואני שמח שזה השתלם. זה בסך הכל מרתון שלישי שלו, הוא יכול עוד להשתפר, ובשביל זה צריך להמשיך לעבוד קשה. המטרה שלנו היא תמיד לייצג את ישראל בכבוד בכל התחרויות. אנחנו מודים על התמיכה ומאושרים מההישג".
גם גירמה אמרה והיימרו עלמיה קבעו את הקריטריונים הנדרשים לאולימפיאדה ואליפות העולם. אמרה סיים במקום ה-12 עם תוצאה של 2:07:40 שעות, בעוד עלמיה סיים במקום ה-15 וקבע 2:07:55 שעות.

הכישרון שפרח מאוחר

המדליה של איילה במינכן בשנה שעברה הגיעה כמעט משום מקום. זה היה המרתון הבינלאומי הראשון שלו ובסך הכל ריצת המרתון השנייה בחייו. גשאו עלה לישראל ב-2010 עם חמשת אחיו, שביניהם יהודה (דרבה) בן ה-20, רץ בפני עצמו.
במאי האחרון שני האחים עלו על המפה של האתלטיקה הישראלית באותו סוף שבוע. שניהם נסעו ללונדון, וכל אחד חזר ממנה עם שיא ישראלי. גשאו השתתף בתחרות גביע אירופה ב-10,000 מטר: זו הייתה ריצה היסטורית בקנה מידה ישראלי - אחרי עשרות שנות ניסיונות רץ בכחול-לבן שבר את מחסום 28 הדקות. גשאו קבע 27:49.88 דקות, ואין ספק שהשיא הזה עוד ישתפר.
אחת הסיבות העיקריות לגילויו המאוחר יחסית של גשאו נעוצה בעובדה שהחל לעסוק באתלטיקה רק בגיל 18. "עד אז הייתי בפנימייה בצפון והראש שלנו היה בכדורגל", סיפר בעבר בריאיון ל-ynet. "לא הגעתי אז לקבוצת כדורגל רשמית. באחת החופשות באזור שכנעו אותי להתחיל באתלטיקה. במשך שנתיים הייתי במועדון הסמטה בת"א אצל המאמן יובל כרמי. אחר כך מכבי ת"א לקחה אותי והתאמנתי אצל דן סלפטר. בשנתיים האחרונות אני אצל יוסף גזאצ'ו, שעושה איתי עבודה נפלאה כמו עם כולם במכבי ת"א".