יום שני, 10.06.2024 שעה 20:18

סיפורו המדהים של התגלית הגדולה בעולם הטניס

היה נמוך מדי בשביל בדמינטון, 'נפל' לטניס רק בגלל עודף משקל וקפץ כ-1,800 מקומות תוך פחות משנה. אחרי הזכייה בדאלאס, וו יאבינג מסתער על הטופ

|
וו יאבינג, מסתער על הטופ העולמי (טוויטר)
וו יאבינג, מסתער על הטופ העולמי (טוויטר)

לטופ של הטניס העולמי הגיחו בשנים האחרונות שחקנים מדנמרק, נורבגיה ואפילו מקזחסטן, אך הפעם נראה שהגיע משהו מרענן במיוחד ממזרח אסיה, משהו שונה מאוד בנוף. וו יאבינג, הסיני שעשה קפיצה באמת אדירה בשנה האחרונה (בהמשך נרחיב עד כמה) וזכה לאחרונה בטורניר דאלאס, הוא הבשורה שטניס הגברים הסיני חיכה לו במשך שנים רבות.

הוא כבר בן 23 ורק לאחרונה, עם פריצה מאוחרת יחסית בקריירה, נכנס לתודעה של חובבי הטניס ולא מוכר רק לעכברי הענף. אז אחרי שהרשים כנער עם זכייה כפולה באליפות ארה”ב הפתוחה ביחידים ובזוגות (2017), יאבינג (58 בעולם) הראה לכולם בטורניר שבאולם בדאלאס כמה פוטנציאל יש לו בידיים, ובעיקר גם בראש בצד המנטלי.

וו יאבינג, קפץ יותר מ-1,800 מקומות בשנה (רויטרס)וו יאבינג, קפץ יותר מ-1,800 מקומות בשנה (רויטרס)

בגמר הוא היה מול ג’ון איסנר, הענק המקומי והמנוסה, שכבר היה בנקודת אליפות, אך הסיני העיקש לא ויתר והצליח להפוך בדרך לזכייה עם טניס יוצא מן הכלל בתום שלוש מערכות מהנות. אופי הוא הצד החזק של וו, עד כמה חזק? הוא לא שיחק ממרץ 2019 עד לינואר 2022, כמעט שלוש שנים שלא עלה למשחק רשמי בגלל המגפה ושלל פציעות.

אחרי תקופה כזו עם פציעות מכל עבר, כל ספורטאי אחר קרוב לוודאי שכבר היה מרים ידיים וחושב על האתגר הבא בחייו, אבל לא הסיני שנכנס בסערה ל-100 הראשונים בעולם ונוגע בטופ 50. היכולת ישנה בשפע, כי רק ב-21.3.22 הוא דורג במקום ה-1,869 בעולם (!) וכיום הוא על סף הטופ 50, קפיצה פשוט משוגעת ותוך פחות משנה בלבד.

התואר הנוצץ בתחרות המושלמת שרשם בדאלאס ארצות הברית היה כאמור פורץ דרך עבור מדינתו, שציפתה במשך שנים והנה הגיע טניסאי הגברים שמביא למעצמה הזו תואר ATP ראשון בעידן הפתוח, כך שלמעשה וו הוא לפחות כרגע הטניסאי הסיני הטוב בהיסטוריה.

וו יאאבינג (רויטרס)וו יאאבינג (רויטרס)

על כך יאבינג אמר: “זו לא רק הזכייה זו ההיסטוריה שעשיתי. עברתי תקופות קשות מאוד מבחינה אישית, פציעות ועוד, אך עכשיו אני צריך לשמור על הגוף שלי, להמשיך לעבוד ולהתקדם. איך אני כזה רגוע במשחק? אני מאמין בעצמי וזה מה שנותן לי את השקט על המשטח”, סיפר בפתיחות וו שגם נשאר צנוע: “איך חגגתי את הגביע הראשון? עם בירה אחת וזהו, אני לא טיפוס של חגיגות”.

בניגוד לכדורגל, כדורסל וכדורעף לדוגמה, טניס הוא כידוע ענף יחידני, שעות על גבי שעות שאתה לבד במגרש עם עצמך, אין הוראות מהמאמן וגם לא עם מי להתייעץ. לכן, ליאבינג יש יתרון אדיר בפרמטר הזה, קור הרוח יוצא הדופן הזה מביא לו בונוס רציני להמשך הקריירה ולמעמדים המכריעים אליהם יגיע, בהנחה כמובן ויהיה כשיר. לא במקרה הוא עלה לשיא אחרי שלא שיחק טניס כמעט שלוש שנים וגם הקאמבק הענק מול איסנר לא הגיע משום מקום.

ג'ון איסנר (רויטרס)ג'ון איסנר (רויטרס)

בניגוד לרוב הטניסאים שהתאהבו במשחק כבר מהרגע הראשון, ההגעה של יאבינג לענף די יוצאת דופן. טניס, בטח לפני קצת פחות משני עשורים, לא היה מוקד המשיכה לילדים בסין. וו הגיע לשם די במקרה כי סבל מעודף משקל והוריו המליצו לו ללכת לחוג הזה על מנת להשיל כמה ק”ג עודפים לדבריו, כשבמשחק הטניס נעים לא מעט על המגרש ואפשר לשרוף יותר קלוריות. 

עוד לפני כן, וו, שנולד בעיר האנגז'ואו, התעקש להגיע לספורט שהוא כן יותר מתחבר אליו ושאף למחבט אחר, מחבט הבדמינטון. אולם שם הרשת הייתה גבוהה עבורו, וכך בלית ברירה אפשר לומר הוא התגלגל לטניס בגיל שש. כבר מגיל קטן ראו את הפוטנציאל ובסין הוא קיבל את המעטפת האולטימטיבית עד כמה שאפשר כדי לצמוח ולהתקדם. כעת הוא יודע שמהווה כבר מודל לחיקוי לדור הצעיר: “אני יודע איזו אחריות גדולה יש עליי כעת, אעשה את המקסימום כדי לעזור לטניס הגברים הסיני להתפתח”.

אז חוץ מהפן המנטלי שבו הוא חזק, מה עוד נקודות החוזקה של הסיני? ובכן, הפורהנד. חבטת כף היד שלו היא בטכניקה פשוט מושלמת ומייצרת עוצמה בלתי רגילה. לוו יש גמישות מרשימה בפרק כף היד, מה שמאפשר לו לייצר ספין בחבטת הפורהנד כמעט ללא הכנה יוצאת דופן של הגוף. ג’ון איסנר הרגיש זאת היטב כאשר ירה אליו כדורים לקווי האורך של המגרש. וו הוא גם אתלט מצוין, הגמישות שלו מאפשר להגן היטב ולעבור בצורה אופטימלית מהגנה להתקפה. 

וו יאבינג (רויטרס)וו יאבינג (רויטרס)

בחבטות ההעברה כשיריבו עולה לרשת הסיני מצטיין ומזכיר בפרמטר זה את האסיאתי הבכיר שהיה, קיי נישיקורי. אל הרשת הוא ממעט לעלות וזה בעיקר עניין של ביטחון שאמור לבוא עם הזמן וההצלחה. פרמטר נוסף שהוא יהיה חייב לשפר – ההגשות. אמנם הוא רק 1.83 מטרים, אבל בהחלט יהיה חייב לייצר לעצמו יתרון משמעותי ביותר דרך הסרבים שלו ועל כך אמון ג’רארדו אזקורה, מאמנו הארגנטינאי.

אחרי ההנפה בדאלאס, המשימה שלו תהיה כעת להרשים גם בטורנירי הגראנד סלאם, שם הוא הפך לסיני הראשון שמגיע לסיבוב השלישי בארצות הברית (נוצח בידי דניל מדבדב). כך שיש לטניס הגברים הסיני עוד דרך ארוכה לעשות, אבל כמו שהם השתלטו על כל כך הרבה ענפי ספורט אולימפיים, גם כאן נראה שהסינים ממש לא מתכוונים לעצור ויאבינג הוא רק סנונית ראשונה ומרשימה בענף הטניס.

וו יאבינג, סנונית ראשונה בדרך לעוד טניסאים סינים בטופ? (רויטרס)וו יאבינג, סנונית ראשונה בדרך לעוד טניסאים סינים בטופ? (רויטרס)
אסור לפספס
נגןהצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
הצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
נגןצ'ארלס בארקלי כמעט ומכניס אגרוף לאוהד
צ'ארלס בארקלי מאיים על אוהד מציק באגרוף
נגןהכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
גם הכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
נגןאבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
אבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */