ועידת מינכן לביטחון: רוסיה ואיראן הוחרמו, מתנגדי פוטין ינאמו

מחר יתכנסו עשרות מדינאים בכירים בגרמניה כדי לדון במלחמה באוקראינה • סגנית נשיא ארה"ב קמאלה האריס תנאם בצל הדיווחים כי ארה"ב עלולה להגביל את תמיכתה בקייב • הבכירים מטהרן לא הוזמנו בשל דיכוי ההפגנות

סגנית הנשיא קמאלה האריס מתקבל במינכן על ידי ר"מ מדינת המחוז בוואריה, מרקוס זדר, צילום: אי.פי

עשרות נשיאים, ראשי ממשלה, שרי חוץ ושרי הגנה וביטחון, שבהם גם שר הביטחון הישראלי יואב גלנט, יתכנסו בסוף השבוע לוועידת הביטחון השנתית במינכן, שתתמקד השנה במלחמת אוקראינה ובדרכים האפשריות לסיומה.

הוועידה אשתקד נערכה ימים ספורים לפני פרוץ המלחמה, בנוכחותו של נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שקרא למערב לחדול ממדיניות הפיוס שלו כלפי רוסיה, להעניק לארצו ערובות ביטחוניות ולצרף את אוקראינה לשורות האיחוד האירופי ונאט"ו. בשנה שעברה החליט שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, לדחות את ההזמנה לשאת נאום בוועידה כמדי שנה. השנה, בשל המלחמה, החליטו ראשי הוועידה להחרים את הממשל הרוסי ולהזמין כמה ממתנגדיו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין - מיכאיל חודורקובסקי, גארי קספרוב, דמיטרי גודקוב ואנסטסיה שבצ'נקו.

זלנסקי והאריס בוועידה אשתקד. הפעם נציגי הקרמלין גם לא הוזמנו, צילום: רויטרס

הוועידה החליטה להחרים גם את איראן, בשל הדיכוי האלים של ההפגנות נגד המשטר והוצאתם להורג של מפגינים. הוועידה שימשה ב־20 השנים האחרונות במה קבועה לנציגי המשטר האיראני להפצת תעמולה, גם אנטי־ישראלית, באין מפריע. הוועידה נוצלה גם על ידי ממשלת גרמניה וממשלות מערביות אחרות כדי לשמור על ערוצי קשר עם המשטר האיראני.

חשמלית חולפת על פני המלון "באיירישר הוף", שבו מתכנסת הוועידה, צילום: אי.פי

הנואמת הראשית בוועידה זו השנה השנייה ברציפות תהיה סגנית נשיא ארה"ב, קמאלה האריס, שכבר הגיעה למינכן. נאומה של האריס מעורר עניין רב, לאור האיתותים שנשלחו לאחרונה לאוקראינה מצד וושינגטון, שלפיהם ארה"ב ומדינות נוספות עלולות להגביל בקרוב את ממדי תמיכתן באוקראינה. לפי התקשורת בארה"ב, מקורות בבית הלבן הבהירו לבכירים בקייב כי בשל שליטת הרפובליקנים בקונגרס, חבילת הסיוע האחרונה שעליה החליטה ארה"ב היא ההזדמנות הטובה ביותר של אוקראינה לנסות להשיג יתרון צבאי במערכה מול רוסיה.

האריס צפויה להיפגש עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, וכן עם ראשי ממשלות שבדיה ופינלנד, שעומדות להצטרף לברית נאט"ו. גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, ישתתף בוועידה, וממנה ימשיך לסיור בכמה ממדינות אירופה. ביום שני הקרוב יגיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לוורשה, וינאם באירוע לציון שנה לפרוץ מלחמת אוקראינה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, שינאם גם הוא בפני באי הוועידה, צפוי למקד את נאומו בדרכים להביא לתבוסתה של רוסיה באוקראינה, ובהקמת מנגנון עתידי שידאג לשמירת השלום באירופה. מקרון נועד ביום רביעי בפריז עם שר החוץ הסיני, וואנג יי, שיגיע גם הוא לוועידת מינכן. מקרון מקווה שסין תצליח לשכנע את רוסיה לחזור לשולחן המו"מ על הפסקת הלחימה באוקראינה.

לפי שעה, לא ידוע אם שר החוץ הסיני ועמיתו האמריקני ייפגשו בניסיון להפיג את המתיחות הגואה בין שתי המדינות, גם בעקבות הפלת בלוני הריגול הסיניים מעל לשטח ארה"ב.

בתוך כך, דו"ח שפרסמה ועידת מינכן השבוע מתריע מפני ניסיונות של משטרים אוטוריטריים במדינות שונות לייצר סדר עולמי חדש, על חשבונן של הדמוקרטיות הליברליות. הדו"ח קובע שעל הדמוקרטיות לגבש ראייה מחודשת של הסדר העולמי הרצוי, כדי להגביר את האטרקטיביות של תפיסת העולם הדמוקרטית. לצורך זה, לפי הדו"ח, על הדמוקרטיות המערביות להיות פתוחות יותר לביקורת לגיטימית ולדאגותיה של הקהילה הבינלאומית הכללית.

הדו"ח קובע שמתקפתה של רוסיה על אוקראינה היתה למעשה התקפה על עקרונות הסדר הבינלאומי, שנקבעו לאחר מלחמת העולם השנייה, ומציין בהקשר זה את תמיכתה של סין ברוסיה, ואת פעולותיה להרחיב את מרחב השפעתה במזרח אסיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר