השווקים מגיבים לדחיית ההצבעה על הרפורמה המשפטית: הבורסה בתל אביב נסגרה בעליות שערים - מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ות"א 125 בכ-0.7%. במקביל, שערו היציג של השקל נקבע על 3.529 שקלים - עלייה של כ-0.8% לעומת אתמול, לאחר שבמהלך היום איבד השקל כ-1%. גם אל מול האירו עלה השער היציג בכ-0.35% ל-3.7802 שקלים, אולם מאז מחק כמעט את כל העליות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אמש, טרם פגישת מנכ"לי הבנקים המובילים בישראל עם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', התחזק המטבע המקומי ב-1.07% אל מול הדולר וב-0.41% אל מול האירו.
1 צפייה בגלריה
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
(צילום: Shutterstock)
כאמור, אתמול נפגשו כמעט כל בכירי הבנקים הגדולים בישראל עם שר האוצר והזהירו מההשלכות האפשריות של המהפכה המשפטית המסתמנת: "אתם בממשלה לא מבינים את הנזק. צריך לשים לזה סוף".
לאחר שדב קוטלר, מנכ"ל הבנק הפועלים, התריע על משיכת כספים מישראל לבנקים זרים במסגרת פגישה המתוחה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהתקיימה לפני שבועות אחדים, אחד מראשי הבנקים טען כעת בפגישה כי "יותר ויותר כספים יוצאים כבר לחו"ל. הזרם הזה הולך ומתגבר. אנחנו רואים שיש עלייה בהוצאת הכספים לבנקים זרים".
בפגישה, שבה השתתף גם המפקח הפורש על הבנקים בבנק ישראל, יאיר אבידן, בלט בדבריו החדים מנכ"ל בנק דיסקונט, אורי לוין, שתועד בעבר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית וכעת הזהיר שוב במילים ברורות מאוד: "מה שהממשלה מתכננת כעת עלול להביא לסוף הדמוקרטיה. זה יביא לקרע נורא בעם. אנחנו חשים שיש סכנה מיידית למדינה וסכנה של ממש לכלכלה".
שר האוצר סמוטריץ' לא נותר חייב ואמר בכעס למנהלי הבנקים: "איפה הייתם בימי אוסלו? מה אמרתם כאשר הייתה ההתנתקות? ראשי הבנקים שתקו אז. הייתם עסוקים בבנקאות ולא במדיניות". השר ניסה להרגיע את אורחיו ואמר להם בנועם ועם חיוך קל: "מותר לכל אחד כמובן לומר פה את דעתו, אבל תפקיד כולנו כעת הוא לפעול להרגעת הרוחות, אחים אנחנו. אבל ברור שמותר להתווכח, כמו בתוך משפחה".
בתוך כך, אמש פורסם כי הקצב השנתי של עליית מדד המחירים לצרכן בארה"ב ירד ל-6.4% בינואר, לעומת 6.5% בדצמבר, 7.1% בנובמבר ושיא של יותר מ-9% לפני קצת יותר מחצי שנה. המדד עלה בינואר ב-0.5%, אחרי ירידה של 0.1% בדצמבר. מדובר בהאטה שביעית ברצף בחישוב שנתי, אך התחזיות עמדו על האטה גדולה יותר וירידה לקצב של 6.2%.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, הסביר כי "גלי ההדף של המהלכים הפרלמנטריים בישראל, ועתיד הרפורמה המשפטית, ממשיכים להקרין על שוק המט"ח ותורמים לפיחות השקל. נתוני האינפלציה בארה"ב שהתפרסמו אמש, היו גבוהים במעט מהצפוי, תומכים בהערכה כי הבנק המרכזי ימשיך במדיניות שמרנית של העלאת ריבית, גם במהלך הפגישות הקרובות, דבר התומך בביקוש לדולר ובחולשת שוק המניות. להערכתנו, כל זמן שהדולר אינו מתייצב מעל לרמת 3.6 שקלים, הרי שהיצעי מט"ח מצד יצואנים המבקשים לנצל את פיחות השקל, עשויים לבלום את הפיחות עד שתתבהר התמונה באשר לרפורמה המתוכננת".
פורסם לראשונה: 09:31, 15.02.23