אווירה כלכלית לא טובה, בלשון המעטה, שוררת בראשית השבוע הזה, והדבר מורגש היטב במשק ובשווקים הפיננסיים. הפיגוע הקשה, שבו נרצחו ילדים קטנים בירושלים, ההכרזות שכוחות הביטחון מתכננים מבצעים נרחבים למיגור הטרור באזור עיר הבירה ובמקומות אחרים, לצד תחילת חקיקת הרפורמה המשפטית הרחבה, לפי שעה ללא שום פשרה, כבר משפיעים על המשק, וכאמור לא לטובה.
אתמול (ראשון) הגיבה הבורסה בת"א לאירועים הללו בירידות שערים. אלה מתווספות לעלייה הרבה בשערי המטבעות הזרים לעומת השקל בשבועיים האחרונים ולהעברת פעילות כלכלית ומאות מיליוני דולרים מבנקים בישראל לבנקים זרים, על רקע החשש מתוצאות הרפורמה המשפטית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
(צילום: ירון ברנר)
גם העלייה הניכרת בשערי הדולר והאירו אינה מיטיבה עם המשק בימים אלה. אמנם התעשיינים והיצואנים מרוצים מאוד מכך שהם מקבלים כעת יותר שקלים עבור הדולר והאירו של המוצרים שהם מייצאים, אולם לאינפלציה זה לא יעשה טוב והיא צפויה לעלות עוד בשל התייקרות גבוהה יחסית הצפויה בחומרי הגלם ובשורת מוצרים המיובאים לארץ.
רק להמחשה: ב-24 בינואר היה שער הדולר היציג 3.35 שקל. כעבור 17 ימים בלבד קבע ביום שישי האחרון בנק ישראל שער יציג של 3.52 שקל. הפער הוא של יותר מ-5% בתוך קצת יותר משבועיים.
גם הנסיעות לחו"ל כמובן יתייקרו עבור הישראלים, שכבר רוכשים כרטיסי טיסה, חדרי בתי מלון ושוכרים מכונית לטיולי החגים. ההערכות הן שטיול משפחתי בפסח יעלה אלף שקלים יותר מאשר בחג החנוכה.

הכנסות המדינה ממיסים כבר בירידה

כל ההתפתחויות הללו מתרחשות לצד ירידה הולכת ומעמיקה בגביית המיסים, בשל האטה בפעילות הכלכלית, ירידות השערים בבורסה, שגורמות לאי תשלום מיסים על הפסדים, והירידה המשמעותית בעסקאות הנדל"ן, לצד בלימת עליית מחירי הדירות, שפוגעות גם הן בהכנסות ממיסים. וכך ירדו כבר הכנסות המדינה ממיסים רק בינואר בכ-4.5 מיליארד שקלים לעומת ינואר בשנה שעברה.
הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, אלכס זבז'ינסקי, העריך אתמול כי "הירידה בגביית המיסים תימשך לאורך השנה ותוביל לגירעון גבוה יותר בתקציב המדינה לעומת ההערכות הקודמות". גביית פחות מיסים משמעותה היא קבלת פחות שירותים מהממשלה ויתכן גם קיצוץ הכרחי בתקציבי משרדי הממשלה להמשך השנה.
2 צפייה בגלריה
לוח הטיסות בנתב"ג בעקבות מחאת העובדים
לוח הטיסות בנתב"ג בעקבות מחאת העובדים
נתב"ג. החופשות יתייקרו
(צילום: ניצן דרור)
במקביל, הממשלה החדשה נאלצת לנהל כעת את המדינה ללא תקציב מדינה מאושר בינתיים, כאשר התקציב הזמני מאפשר להוציא רק אחד חלקי 12 מביצוע התקציב ב-12 החודשים של השנה הקודמת. הדבר מונע מהממשלה למעשה לבצע כבר עתה רפורמות חשובות, כמו מאבק ביוקר המחיה, המתבקשות במשק, ולהשקיע משאבים לשיפור המצב, דווקא כאשר המשק זקוק לכך.
ואם לא די בכך, היום ישבתו כנראה מאות אלפי ישראלים מעבודתם, מצב שוודאי לא יתרום לתפוקת המשק, כאשר המתיחות הביטחונית כבר פוגעת בפעילות המסחר, המסעדות ובתי הקפה, ולא רק בירושלים, זאת בשל החשש מפיגועים ומצב רוח שאינו מתאים לחלק מהציבור לעריכת מסע קניות ולבילויים.

הריבית תעלה ב-0.25% או ב-0.5%?

כל המצב הזה עלול להוביל לכך שביום שני בשבוע הבא יעלה בנק ישראל שוב את הריבית במשק. העובדה היא שהאינפלציה כנראה עדיין לא נרגעת. עם זאת, מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר לא צפוי להיות גבוה מדי ולנוע בין 0.1% ל-0.3%, לאחר שהממשלה מיתנה מעט את עליית מחיר הדלק וכמה התייקרויות שהיו צפויות בינואר נדחו במעט.
יחד עם זאת, המצב שבו אין עדיין תקציב מדינה מאושר וכאשר הכוונות לבצע רפורמה משפטית רחבת היקף, שכבר פוגעת במשק, לא יקלו על נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, ועל הוועדה המוניטארית שבראשה הוא עומד, לקבל ביום שני הבא, ה-20 בפברואר, החלטה בדבר רמת הריבית לשישה השבועות הבאים.
ההערכות הן אמנם שהריבית תעלה "רק" ברבע אחוז - אחרי שעלתה ב-10 החודשים האחרונים מ-0.1% ל-3.75% - אולם אתמול כבר חזו יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, כי המשך מגמת הפיחות בשקל עלול להביא להעלאת הריבית על השקל בחצי אחוז כבר בשבוע הקרוב.
הקרב על הכסף של ההייטק
(צילום: ירון ברנר)
"האווירה הכלכלית בהחלט לא טובה עכשיו", הודו גורמים בכירים במשרד האוצר. את האזהרה מפני הפגיעה הצפויה בפעילות המשק, השמיעה גם הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, בדיון מיוחד שכינס מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, בשבוע שעבר. אמנם במשרד ראש הממשלה לא אהבו לשמוע את התחזית הזאת, אולם היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, הבהיר בדיון כי זה בדיוק תפקידה של הכלכלנית הראשית - להזהיר מה עלולות להיות ההשפעות של הרפורמה המשפטית על המשק.
בימים אלה העצה של כלכלנים ושל בכירים במשרדי הממשלה ובבנק ישראל לאזרחים היא לשקול היטב את הוצאותיהם, להשוות מחירים בשווקים, ליטול הלוואות רק אם באמת צריך, תוך השוואת הריביות בין הבנקים, ולהתנהל כלכלית בזהירות - חשובה שבעתיים.