"קבלת החלטה לביטול פטור ממע"מ לתיירות הנכנסת על בסיס נייר העמדה של אגף הכלכלנית הראשית בלתי סבירה לאור ליקויים, אי דיוקים ומגמתיות המעידים על סימון מטרה מראש וכתיבת הסיבות להחלטה בדיעבד. נראה כי מדובר באחת העבודות התמוהות ביותר שיצאו תחת ידי האוצר", כך טוענים בהתאחדות המלונות ולשכת סוכני ומארגני תיירות נכנסת בתגובה לכוונת משרד האוצר לבטל את פטור המע"מ על התיירות, בין היתר בגלל שלטענתו התיירים מזהמים, מעלים את מחירי הדיור ויוצרים עומס על תשתיות התחבורה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
"נייר העמדה המוגש לממשלה כבסיס לקבלת ההחלטה בשנת 2023 מבוסס על נתונים ומסקנות, משנת 2008 ושנת 2011", כך עפ"י הכתוב בנייר עצמו. בין הטיעונים על בסיסם אמורה הממשלה לקבל החלטה על ביטול הפטור: זיהום האוויר של המטוסים המביאים את התיירים (לא צוין הזיהום לחובת הישראלים הטסים באותם מטוסים לחו"ל), תוספת הגודש בכבישים בגין הסעות התיירים והקצאת שטחים למתחמי מלונאות על חשבון מצוקת הדיור.
1 צפייה בגלריה
 תיירים צליינים בירושלים
 תיירים צליינים בירושלים
תיירים צליינים בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בין השורות, מציגים באוצר את ביטול המע"מ על התיירות הנכנסת כמהלך שייתן פתרון לבעיות זיהום האוויר, הגודש בכבישים ומצוקת הדיור של מדינת ישראל. לא נעדרת מהנייר העובדה כי פלח התיירות שיפגע בעיקר הוא התיירות המאורגנת, המהווה את עיקר ההכנסות בפריפריה ומייצרת כ-10% ממקומות העבודה. עפ"י נתוני האוצר עצמו, עשרות אלפי מקומות עבודה בפריפריה יפגעו.
כמו כן, הנייר מציג נתון שלא ברור על מה הוא מסתמך, לפיו ביטול הפטור יכניס למדינה כ-2 מיליארד שקל בשנה ממיסים. נראה, כי תחשיב כזה, מבוסס על הערכה בלתי סבירה לפיה, ייקור החבילות לישראל ב-17% יביא להכפלת מספר התיירים שיכנסו לישראל בשנת 2023 ולשיא של כל הזמנים בכניסת תיירים לישראל. "המדינה בטוחה שתכניס 2 מיליארד שקל מהמהלך, אבל לא טורחת להשקיע במחקר שוק אמיתי במדינות היעד", מציינים בהתאחדות המלונות ובלשכת סוכני ומארגני תיירות נכנסת.
ההתאחדות מתבססת על עבודה כלכלית שעשה עבורה דר אסף. בחוות הדעת נאמר כי לענף תרומה לתעסוקה, לרבות באזורי הפריפריה וביישובים ברמה סוציו-אקונומית נמוכה (נצרת, טבריה, ים המלח וכו') ומייצר כ-78,000 משרות, גם לחסרי כישורים.
לדבריו, העיתוי לביטול הפטור אינו נכון משום שישנה תחרות על התיירים ומדינות רבות תומכות בענף התיירות כדי להעניק לו יתרון תחרותי על פני מדינות אחרות. עוד לפני ביטול מדיניות מע"מ בשיעור אפס, סל התיירות הישראלי הוא יקר באופן חריג. בנוסף, בשל מגפת הקורונה, חווה הענף משבר וטרם השתקם ממנו. הפגיעה הייתה בשיעורים גבוהים יותר בערים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. כמות התיירים לפי הלמ"ס נמוכה ב-41% מזו שהייתה בשנת 2019 ושיקום הענף מתקדם בצורה איטית גם ביחס למדינות מתחרות.
הציפיות לעתיד פסימיות: שנת 2023 עלולה להתאפיין במשבר כלכלי עולמי, הפוגע בראש ובראשונה בצריכת פנאי, כדוגמת תיירות. לאור מצב הענף, על המדינה לעודד את התיירות הנכנסת ולייצר תמריצים אשר ימנעו את הפגיעה בעוסקים. ביטול הפטור פועל בכיוון ההפוך, וצפוי לעכב משמעותית את השתקמות הענף, בפרט לאור התמריצים הניתנים לתיירות במדינות אחרות. גם אם ישנה כוונה לבטל את הפטור ממע"מ, הדבר צריך להיעשות בעיתוי שבו הענף אינו במשבר, ותוך מתן תמריצים חלופיים לענף.