עלייה של למעלה מ-25% במחירי הצעות היבואנים למכרז ליבוא גבינה צהובה מוזלת פטורה ממכס לשנת 2023. ל-ynet נודע כי נסגר המכרז שפרסם לפני חודש משרד הכלכלה, למכסה בסך 6,000 טון ליבוא גבינה צהובה בבלוקים למעדניה, אבל ההצעות שהתקבלו גבוהות משמעותית מהמחיר שהגישו היבואנים בשנה קודמת ועמד על 2.7 שקלים ל-100 גרם. השנה ההצעות עומדות על 3.3-3.2 שקלים ל-100 גרם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
שלט יש, גבינה מוזלת אין. שופרסל
שלט יש, גבינה מוזלת אין. שופרסל
גבינות. המחשה
כתוצאה מכך, החליט דני טל, הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה, האחראי על המכרזים בפטור ממכס, שלא להכריז על זוכה ולנסות לעשות מקצה שיפורים בקרב היבואנים שהגישו הצעות. כזכור, משרד הכלכלה קבע כי במכרז יזכו ההצעות הזולות ביותר.
היבואנים טוענים כי באירופה, משם מיובאות הגבינות הצהובות, התייקרו מוצרי החלב מחמאה ועד גבינה צהובה, בפולין ובהולנד עלה המחיר בעד 30% בעקבות עלייה במחיר החלב הגולמי באירופה בגלל זינוק אדיר במחיר אנרגיה.
בינתיים, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, לא ניתן להשיג כבר תקופה ארוכה, גבינות צהובות במחיר מוזל במעדניות של הסופרים. הסיבה: הכמות שהובאה על חשבון מכסת 2022 הסתיימה מזמן עקב הביקושים הגבוהים של הצרכנים, ופער המחיר המשמעותי בין הגבינות המיובאות בפטור לבין מחירה של גבינת עמק במעדניה שעמד על ארבעה שקלים עד 4.4 שקלים ל-100 גרם.
בינתיים, מייבאים היבואנים גבינות צהובות שאינן פטורות ממכס ומחירם גבוה עוד יותר.