רעידות האדמה שפקדו את טורקיה וצפון סוריה העלו את השאלה, האם גם כאן צפויה רעידת אדמה בקרוב. לא חלפו 72 שעות וכבר הורגשו בישראל שלוש רעשים בעוצמה 3.5 ו-3.3 – מקור שלוש הרעידות הוא מדרום לאריאל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק משמעותי באירועים האחרונים, אך עולה החשש כי ישנו קשר בין הרעשים החזקים בטורקיה לאלו שהתרחשו בשעות האחרונות בישראל. פרופסור שמואל מרקו מאוניברסיטת ת"א מסביר.

שני רעשים חזקים בטורקיה – זה סביר?

בשני המקומות יש סבירות גבוהה לרעידות אדמה כך שבהחלט ייתכן שיהיו כאלה גם בזמנים סמוכים. גם מקומות אחרים בעולם היו עוד רעידות. רק היום היו במקסיקו, טאיוואן, קולומביה, אירן, אינדונזיה, פיג׳י, ארגנטינה, ועוד. גם עליהן אפשר לשאול אם הן קשורות לטורקיה. לא ידוע על קשר במרחק כזה גדול.

הרעשים האחרונים יכולים לנבא משהו על העתיד?

כרגע לא. אנחנו לא יודעים לחזות זמן של רעידות עתידיות. אין שום דרך לדעת אם בעקבות רעידה או רעידות מסוימות יקרו עוד או שדווקא יהיה שקט.

רעידות אדמה באזור הזה הן דבר שכיח?

האזור העיקרי שמחולל רעידות אדמה זה העתק ים המלח - לאורך מפרץ אילת, הערבה, בקעת הירדן, הכינרת, החולה, החרמון והלאה ללבנון וסוריה. מדי פעם יש רעידות שחורגות מהרצועה הזו בכמה קילומטרים, לא מאד נפוץ אבל מוכר.

האם צפויה בקרוב רעידה חזקה?

זה לא תרחיש דמיוני. רעידות אדמה כבר פקדו את ישראל. לפני קצת פחות ממאה שנים, בשנת 1927, רעדה האדמה מתחת לים המלח, וגרמה למאות הרוגים וכמעט אלף פצועים. אז אוכלוסיית ישראל הייתה קטנה באופן משמעותי וגם הבניינים היו נמוכים בהרבה. על פי פרופ' שמואל, הרעידה האחרונה שנחשבת חזקה במונחים מדעיים התרחשה בשנת 1033, כמעט לפני אלף שנים: "זה לא אומר שהרעידות שהיו אחר כך לא משמעתיות, אבל אז היא הייתה עוצמתית ביותר".

"במשך אלף שנים הצטבר מאמץ אדיר שלא השתחרר עדיין והוא ללא ספק עתיד להשתחרר ברעידה אחת או בכמה רעידות. זה יקרה בטוח, אבל אנחנו לא יודעים מתי. זה כמו הגשם הראשון של החורף, אתה יודע בוודאות שהוא יבוא", הוא מסביר. "פיקוד העורף עושה תרחישים ומעריך את איכות הבנייה ותגובת הקרקע. רעידה כמו שהייתה לפני אלף שנים מוערכת באלפי נפגעים. חשוב להגיד שהמוכנות לרעידת אדמה מוטלת לא רק על המדינה, אלא גם על כל אזרח ומשפחה".

 מדוח שהפיץ בשנה שעברה משרד הבינוי והשיכון עולה כי בתרחיש של רעידת אדמה חזקה בארץ - יש כ-80 אלף מבנים שמוגדרים בסיכון גבוה, כאלה שנבנו לפני ששונה תקן הבנייה בשנת 1985. באירוע קיצון 35% מהם יינזקו קשה - כלומר, נזק כבד ייגרם ל-28,600 מבנים. וכפי שמסביר מנכ"ל תנועת אור, הערים שבסיכון גבוה להיפגע ברעידת אדמה נמצאות כולן בפריפריה - קריית שמונה, צפת, טבריה, חצור, מגדל העמק, עפולה, קצרין, ראש פינה, בית שאן ואילת.

"הכתובת על הקיר והיא אדומה ובוהקת. רעידת אדמה שתגרום להרס, מוות וחורבן בבית שאן והאזור היא לא תרחיש בדיוני, אלא מוחשי", מתריע ראש עיריית בית שאן ז'קי לוי. "אנו קוראים לממשלת ישראל לתקצב באופן מידי תכניות שכבר אושרו לחיזוק מבנים באזורים ובערים שהוגדרו כמסוכנות בעת רעידת אדמה. על ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט) להתכנס כפי שהיה נעשה בעת איום טילים מעזה וכפי שקרה בתקופת הקורונה, משום שהתוצאות במקרה של רעידת אדמה יהיו קשות פי כמה: אלפי הרוגים, וזה רק בבית שאן".