כשגנאדי סוקולוב יעלה הערב (20.00) במדי מכבי ת"א על הפרקט בהדר יוסף, למפגש חצי גמר גביע האתגר בכדורעף נגד פונטה בסטארדו מפורטוגל (גומלין בשבוע הבא), ההתרגשות תציף אותו. הוא יסתכל על האולם המלא באוהדים ולראשונה אחרי זמן רב יחוש איך המסע שלו – שכלל גם לא מעט ויתורים בדרך – מתכנס לרגע המיוחד הזה. המשחק הראשון בחצי גמר המפעל היוקרתי, השלב הגבוה ביותר של קבוצה ישראלית במפעל אירופי בענף מאז ומעולם. משחק היסטורי שגם יוצא בהופעה ה־100 של המועדון במסגרת אירופית.
קפטן מכבי ת"א בכדורעף גדל באשקלון ובכלל התחיל את הקריירה שלו בסיוף. אלא שהחיבור עם הכדורעף – הקליק התרחש במשחקי רחוב בשכונה עם החבר'ה – גרם לו להיפרד מהחרב ולחשב מסלול מחדש. "ההורים לא ניסו לשכנע אותי להישאר בסיוף כי יש לי שם עתיד, לא היו ריבים. ילד צריך לנסות את כל סוגי הספורט, לראות מה מתאים לו", הוא מספר בראיון מיוחד ל"ידיעות אחרונות".
4 צפייה בגלריה
גנאדי סוקולוב שחקן מכבי ת"א בכדורעף
גנאדי סוקולוב שחקן מכבי ת"א בכדורעף
התחיל את הקריירה שלו בסיוף. סוקולוב
(צילום: עוז מועלם)
בגיל 17, בעודו חלק מהאקדמיה לספורט במכון וינגייט (למד עם השחיין יעקב טומרקין באותה הכיתה), סוקולוב חתם כבר במכבי ת"א. "שם זה כבר היה מקצועי, גם הייתי בנבחרת ישראל לנערים. היו לי שאיפות גדולות", הוא אומר.
היום, כשאתה כבר בן 30, אתה יכול לומר שהגשמת את השאיפות שלך? "כשהייתי בן 17 אמרתי שאשחק במכבי ת"א. בתקופה שהגעתי למכבי הקבוצה הייתה בשיאה, היה קהל, האולמות היו מלאים. מיד אמרתי לעצמי שאפתח בהרכב. אחרי שנתיים הצלחתי. חלמתי גם על אירופה. שיחקתי שנה אחת בגרמניה, אבל המרחק מהחברה שלי שני, שכבר הפכה לאשתי, גרם לי לחזור. היה לי מאוד קשה לשמור על מערכת היחסים מגרמניה".
השתהית לכמה שניות כשדיברת על גרמניה. למה, כי ויתרת בעצם על קריירה אירופית? "די ויתרתי על הקריירה שלי בחו"ל. גם אשתי, שהיא שחקנית נבחרת בכדורעף (שני פחם). היה מאוד קשה לשמור על מערכת יחסים ככה. כשאתה מחליט שלא תשחק יותר בחו"ל, מתחילות המחשבות מה תעשה אחרי הספורט. זה לא כמו בכדורגל שאתה יכול לבצע כמה השקעות ולפרוש בגיל 40־38 די מסודר. בכדרועף צריך ללמוד תוך כדי ולנסות להתקדם".
4 צפייה בגלריה
גנאדי סוקולוב שחקן מכבי ת"א בכדורעף
גנאדי סוקולוב שחקן מכבי ת"א בכדורעף
צריך ללמוד תוך כדי וללמוד מטעויות. סוקולוב
(צילום: עוז מועלם)

"רוצים הישג באירופה"

זה לא שסוקולוב נשאר במכבי ת"א מאז אותו ויתור על קריירה כלגיונר. בשלב מסוים הוא מצא את עצמו עוזב את הקבוצה שבה חלם לשחק ועבר למדי היריבה הגדולה הפועל מטה אשר, ובהמשך לכפר־סבא.
בעונת 2019/20 סוקולוב חזר למועדון הצהוב ובחלוף שלוש שנים הוא ירשום הערב שיא מקצועי: "בליגת האלופות בכדורגל יש את הקבוצות הכי טובות ומתחת יש את הליגה האירופית, שבהקבלה זה איפה שאנחנו. כל קבוצה ישראלית שתצליח להגיע לחצי הגמר - זה יהיה הישג. לקחתי כבר הרבה אליפויות, לא מעט גביעים, ועכשיו המשחק הזה בגביע האתגר – הישג שאף אחד לא עשה בארץ נכון לעכשיו. שום דבר לא מתקרב לעשיית הישג באירופה".
4 צפייה בגלריה
גנאדי סוקולוב שחקן מכבי ת"א בכדורעף
גנאדי סוקולוב שחקן מכבי ת"א בכדורעף
שיא מקצועי. סוקולוב
(צילום: עוז מועלם)

"תבואו בטירוף, בלי אבוקות"

אגב, סוקולוב מתנשא לגובה 2.02 מטר, ואם תיתקלו בו ברחוב כשהוא על המדים הצהובים יש סיכוי טוב שתחשבו שהוא בכלל שחקן של עודד קטש. "אני נחשב גבוה לישראלי בענף, אבל זה לא נדיר. האינטואיציה הראשונית של כולם זה שאני משחק כדורסל, אז אני מיד אומר שאני משחק כדורעף ומסביר בחיוך שיש גם את הספורט הזה".
לפני כשלושה שבועות התרחשה תקרית מכוערת במשחק רבע הגמר של מכבי ת"א נגד אומוניה ניקוסיה (0:3) בהדר יוסף. אוהדים זרקו אבוקה וחפצים למגרש, המשחק הופסק, ושר הספורט מיקי זוהר, שצפה במשחק מהיציע, נאלץ להתערב בקריאה להפסיק לזרוק חפצים אל המשטח.
"זה לא משהו שגרתי, מקרה נדיר. היה משהו נקודתי עם הקהל של ניקוסיה וחלק מאוד קטן מהקהל שלנו, אי־אפשר להכליל את כולם", אומר סוקולוב. "אני הייתי בתוך המשחק, לא שמתי לב מה קרה שם. אבל באמת שזה לא מייצג את הקהל שלנו".
4 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי ת"א מפונים ממשחק הכדורעף
אוהדי מכבי ת"א מפונים ממשחק הכדורעף
רק בלי אבוקות הפעם
(צילום: אתר מכבי ת"א בכדורעף)
מסר לקהל הערב? "תבואו בהמוניכם ובטירוף, רק בלי אבוקות. תדחפו אותנו ותעזרו לנו לעלות לגמר. אתם מפתח מאוד חשוב במשחק הזה. אם נצליח להגיע לגמר זה יהיה מדהים. לא רק לקבוצה שלנו – לכדורעף הישראלי".