האסירות הביטחוניות בבית הסוהר דמון עוררו השבוע סערה שגרמה להגברת המתיחות הביטחונית ולהתלכדות של עזה שהחליטה להיכנס למשוואה, כאשר היום (שישי) משרד האסירים הפלסטיני הכריז על הפסקת המשבר ועל השהיית צעדי המחאה. בניגוד לכך, נראה שהסערה רחוקה מלהסתיים - בשב"ס הבהירו בעקבות הדיווחים כי "לא הושגו הבנות ולא מתנהל מו"מ עם האסירים הביטחוניים".

הסיקור של הפלסטינים שמתסיס את הגדה והרצועה – הכול על משבר האסירות

"הגענו להבנות עם שב"ס, התנאים המלאים של האסירות בכלא יחזרו לקדמותם ביום ראשון עם סיום הבידוד שלהן ונפסיק את צעדי המחאה בכל בתי הסוהר", מסר משרד ההסברה של האסירים הפלסטיניים. בשירות בתי הסוהר הודפים את הטענות ומסרו כי "בניגוד לפרסומים במרשתת על הגעה להבנות עם האסירים הביטחוניים ברצוננו להבהיר שלא הושגו הבנות ולא מתנהל מו"מ".

"האסירה המסיתה נשפטה ונענשה בבידוד עד יום שלישי. שירות בתי הסוהר ערוך לפעולה נחושה מול כל הפרת סדר ומשמעת במתקניו וימשיך לנהוג ביד קשה כלפי כל אסיר אשר יפעל לפגיעה בביטחון המדינה", הוסיפו בשב"ס. אתמול העלו בשב"ס את הכוננות בבתי הכלא הביטחוניים לנוכח המתיחות הגוברת וערוכים בפריצה מיידית לתאים, בשל התרעה ממשית על כוונות של אסירי חמאס לפגוע בסוהר - כפי שדווח ב"מהדורה המרכזית".

גורמים ברצועה: "האיומים של בן גביר בנוגע לדיכוי האסירים יציתו הסלמה חדשה"

בינתיים, תפילות יום שישי עברו באגפים הביטחוניים בבתי הכלא ללא אירועים חריגים - אך בשב"ס ממשיכים לשמור על דריכות ועל עירנות גבוהה. בכיר חמאס מושיר אל-מצרי אמר בצל הסערה, כי "סוגיית האסירות נמצאת בראש סדר העדיפויות של ההתנגדות שתיאלץ את ישראל לשחרר את כולן. ההחלטות והנהלים של ישראל נגד האסירים מוסיפים שמן למדורה".

הפגנה למען חמאס ברצועת עזה (צילום: רויטרס)
הפגנה למען חמאס ברצועת עזה | צילום: רויטרס

גורמים בעזה אמרו אתמול ל-N12 כי "ירי הרקטות מעזה רק מציף מחדש את נושא האסירים שמייצג קו אדום עבור הפלסטינים. יש כוונה לאותת לקהילה הבין-לאומית להפעיל לחץ על ישראל למנוע את איומי הדיכוי של בן גביר כלפי האסירים". עוד הוסיפו כי "המסר הכי חשוב הוא לממשלת נתניהו - האיומים של בן גביר לדיכוי האסירים יציתו הסלמה חדשה וכדור האש הזה עלול להתגלגל למלחמה גלויה. זה לא מה שנתניהו מעוניין בעת הזו, לקראת חודש הרמדאן ובזמן שהוא מנסה לסלול את הדרך לנורמליזציה עם סעודיה".

השמועות ברשתות החברתיות והתגובות ברחוב הפלסטיני

בכלא דמון שבצפון יש כמעט 30 אסירות ביטחוניות, החל מנערות בנות 17 ועד לנשים בשנות החמישים לחייהן שביצעו פיגועי תופת. עם היוודע על הפיגוע הקטלני שאירע בנווה יעקב בערב שבת, עשרות אסירים בכמה בתי סוהר הביטחוניים הפגינו גילויי שמחה עם קריאת צהלה ומחיאת כפיים – ואלו הוכנסו לבידוד כעונש.

בעקבות כך, החלו להתפשט ברשתות הפלסטיניות השמועות על כך שהאסירות הותקפו לכאורה באכזריות ופורסמה ההקלטה שבה לכאורה זועקת אחת האסירות לעזרת הפלגים, וזו עוררה הד חסר תקדים ברחוב הפלסטיני. בהמשך בעזה שיגרו ירי רקטי לעבר העוטף שליכד בין הרצועה לבין המתרחש בבתי הסוהר הביטחוניים - כאשר מטרתו הייתה לאותת לישראל: "האסירות הפלסטיניות הן קו אדום".