צבא מבצעי, אבל גם ערכי: התקרית האלימה בחברון הייתה המבחן הראשון של הרמטכ"ל

הקטטה האלימה בין הלוחמים והקצינים בגולני ובחטמ"ר יהודה מטילה צל כבד על המערכת • אפשר להבין (ולא לקבל) אלימות בין צעירים בני 18, אי אפשר ואסור להעלות על הדעת אירוע כזה בקרב קצינים, מהם נדרשת בגרות ואחריות • לא כל שכן, כשהוא קורה בגזרה הכי נפיצה: עיר חמאסית טעונה עם אוכלוסיה יהודית אידיאולוגית • לכן - צדק הרמטכ"ל בגישה התקיפה בה נקט כלפי המעורבים ובענישה המחמירה • כעת, יש לקוות שהמסר יחלחל לחיילים - ויחסוך דם ודמעות

הרמטכ"ל הרצי הלוי (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

אלימות בין חיילים אינה זרה לצה"ל, בוודאי שלא לגולני. החטיבה מס' 1 מחזיקה בהיסטוריה ענפה של אירועים דומים, שמהרבה בחינות הפכו לאחד מסימני ההיכר שלה, כמי שכל המשרתים בה אוחזים בגאוות יחידה ובערבות הדדית שאין לה גבולות.

המושג "אחי", שנולד בגולני, מסמל את הנכונות ללכת עד לקצה, עד המוות, עבור מי שמשרת איתך בקרב, וגם בשגרה. מי שפגע בגולנצ'יק אחד כמוהו שהעליב את החטיבה כולה, וכל מי שחובש כומתה חומה יתאחד מאחורי הנפגע במאבקו בפוגע. אם תרצו, גרסה מודרנית של סיסמת שלושת המוסקטרים: אחד בשביל כולם, כולם בשביל אחד.

התקרית האלימה במוצב גולני

כדור שלג של מילים ומעשים

זה הרקע להתנהלות בפרשת המכות במוצב "חרסינה" בחברון, בין מפקדים מהחטיבה המרחבית יהודה לבין מפקדים וחיילים מגדוד 51 שמשרת בגזרה. כתמיד, הנסיבות לא ממש חשובות; מישהו אמר משהו למישהו אחר, המישהו האחר החליט שהוא נעלב, ומכאן התגלגל כדור שלג של מילים ומעשים שההגדרה "מיותר" עושה עימו חסד. יהיה נכון יותר לתאר אותו כאידיוטי, וככזה שמטיל צל כבד על שיקול דעתם של כל המעורבים באירוע.

חיילי גדוד 51 של גולני (ארכיון), צילום: ללא

זה גם הרקע לענישה המחמירה שעליה החליט הרמטכ"ל, הרצי הלוי - הדחה של סגן מפקד החטיבה המרחבית וסגן מפקד הגדוד ומפקד הפלוגה, נזיפות למפקד החטיבה המרחבית והמג"ד, מניעת קידום מהמ"פ, ועונשי מאסר לסגן מפקד הפלוגה, לארבעה חיילים ולקשר הסמח"ט שהיו מעורבים באירוע.

חלון ההזדמנויות של הרמטכ"ל

מן הסתם יהיו מי שיבקרו את הצעדים הנוקשים האלה, אבל הלוי נהג נכון: אפשר, בדוחק, להבין (לא לקבל, להבין) אלימות בין חיילים, שפועלים עם אמוציות של גיל 18. אי אפשר ואסור להבין כשמי שנוהגים כך הם קצינים, חלקם מנוסים, שמהם כבר נדרשת בגרות ואחריות אחרת לגמרי.

הגזרה הכי נפיצה. הפגנת ענק בחברון (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

הדברים נכונים תמיד, והם נכונים שבעתיים בחברון. לא מדובר באימון בצאלים או ברמת הגולן שבו חיילים משועממים עלולים לעשות שטויות, אלא בגזרה הסבוכה ביותר שצה"ל מתמודד עימה: עיר חמאסית שמעורבת תמידית בטרור, עם אוכלוסייה יהודית אידיאולוגית ורדיקלית, ושלל גורמים חיצוניים שבוחשים תמידית בחבית חומר הנפץ הזאת. כל אלה מספקים לצה"ל מספיק כאבי ראש, גם מבלי שהוא יוסיף משלו. מי שלא הבין את ההיגיון הפשוט הזה ונגרר לאירוע המיותר השבוע, קיבל בראש בתחקיר וישלם את המחיר.

בראשית תפקידו יוכל להגדיר את הערכים שעל בסיסם מבקש לעצב את צה"ל. הלוי עם אביב כוכבי, צילום: דובר צה"ל

לרמטכ"ל, כל רמטכ"ל, יש חלון הזדמנויות צר בראשית תפקידו להגדיר את הערכים שעל בסיסם הוא מבקש לעצב את צה''ל. הלוי הגדיר כעת את שלו: צבא מבצעי אבל גם ערכי, ובעיקר כזה שמתרחק משטויות. צריך לקוות שהמסר המהדהד שעולה מהתחקיר ומהענישה המחמירה יחלחל לכל יחידות הצבא; אם זה יקרה, ייחסכו בעתיד דם ודמעות מחיילים ויחידות אחרות, שיחשבו כעת פעמיים לפני שיתפתו לבצע שטויות דומות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר