בנקים ברחבי העולם מזהירים: הרפורמה המשפטית תפגע בדירוג האשראי של ישראל

תאגיד ההשקעות ג'יי פי מורגן פרסם סקירה רשמית לשוק הישראלי • לפי נתונים רשמיים, תוכניתו של שר המשפטים יריב לוין עשויה לאיים על הצמיחה הכלכלית • הדו"ח מתייחס לאירועים המתרחשים במדינה - ומקביל אותם "למה שקרה בפולין" • חברת הפיננסים הבריטית ברקליס: "אם המחאה תסלים - הסוכניות עלולות להגיב" • הבנק האמריקני: "השווקים בתל אביב נכנסו לטלטלה, המשקיעים חוששים"

ג'יי פי מורגן האמריקני (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

על רקע הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין ורה"מ בנימין נתניהו, בנק ההשקעות האמריקני ג'יי פי מורגן פרסם הבוקר (שישי) סקירה רשמית לשוק הישראלי. לפי הנתונים, אם המהפכה המשפטית אכן תמומש - הדבר עלול להוביל להשפעות על הצמיחה ולהורדת דירוג בישראל, בדומה למה שקרה בפולין.

בתוך כך, בנק ברקליס הלונדוני הצטרף לאזהרה של ג'יי פי מורגן. "הסוכנויות עלולות להוריד את תחזית הדירוג של ישראל ואפילו את הדירוג אם הרפורמה המשפטית של ישראל תאומץ כפי שהוצעה במקור והמחאה ההמונית תסלים", לשון הצהרת ברקליס. בבנק מציינים כי גם אם דירוג האשראי של ישראל ייפגע, המדינה לא צפויה לצאת מה-WGBI, מדד איגרות החוב הממשלתיות העולמי.

 
 
"המשקיעים חוששים". נתניהו ויריב לוין בישיבת ממשלה (ארכיון), צילום: עמית שאבי

"מתיחות גיאו-פוליטית מתגברת"

"השווקים בישראל נכנסו לטלטלה בגלל סיכון ייחודי שנובע ממתיחות גיאו-פוליטית מתגברת, שנוספה לחששות המשקיעים מתוכניות הממשלה לבצע רפורמות משפטיות", כתבו האנליסטים בדסק השווקים המתעוררים באירופה של בנק ההשקעות. 

יקדם את הרפורמה על שלל סעיפיה למרות האזהרות? רה"מ נתניהו, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

עוד נכתב כי "כל הידרדרות בחוזק המוסדות יכול להשפיע על ההשקעות במדינה ויש אף סיכון שלילי לדירוג האשראי הבינלאומי של ישראל. עם זאת אנו צופים כי ההשפעה על השווקים תהיה מוגבלת". בכתבה שפורסמה לפני כארבעה ימים, לא היה מדובר בסקירה של כלכלני הבנק אלא עדכון יומי מדסק מסחר שהופץ ללקוחת הבנק.

 

אי הוודאות תמשיך לייצר תנודות

בג'יי פי מורגן מציינים כי הכותרות הפוליטיות משפיעות על השקל ואגרות החוב הממשלתיות. "אנחנו מצפים שהאי-ודאות תוביל להמשך התנודיות של השוק, אנחנו סבורים שהשקל יחזור לרמת התואמת לנאסד"ק והאגרות ימשיכו להיסחר בפרמיה".

אגרות ישראליות ומטבע זר בדרך כלל נסחרות בואפן סינכרוני עם השווקים האמריקנים. מאז הבחירות בישראל אי הודאות הפוליטי גבר והוביל לביצועי חסר ישראלים (למרות שהיו רמות שווי גבוהות במיוחד). האירועים האחרונים שקשורים ישירות לרפורמה המשפטית השנויה במחלוקת והגברת הסיכונים הגיאופוליטיים מגבירים את הלחץ, גם אם מוגבל, והובילו את רמת שער החליפין למעל תאימות נאסד"ק.

ביצועי חסר ישראלים. הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: יהושע יוסף

ללא שינוי משמעותי בתחום הגיאופוליטי במזרח התיכון, השקל אמור לחזור לרמת תאימות נאסד"ק. בנוסף, קיים סיכון שהממשלה תודיע על עוד הוצאות ציבוריות שיכריחו את הבנק המרכזי להישאר ניצי וזה טרם מגולם בשיעורים.

לא הצעד הראשון

בחודש שעבר, מנכ"לית פפאיה גלובל, חברה בינלאומית בבעלות ישראלית, הודיעה כי היא צפויה להוציא את כספי החברה מישראל, בעקבות הרפורמה המשפטית: "בעקבות ההצהרות של ראש הממשלה נתניהו כי הוא נחוש להעביר רפורמות שיפגעו בדמוקרטיה ובכלכלה, קיבלנו החלטה עסקית בחברת להוציא את כל כספי החברה מישראל. זהו צעד עסקי כואב אך מתבקש".

שר המשפטים יריב לוין מציג את המהפכה שלו במערכת המשפט // צילום: יוני ריקנר

 

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את הממשלה בחשבון הטוויטר שלו בעקבות הודעת הג'יי פי מורגן: "בשביל להציל את עצמו ממשפט ולסדר לעבריין מורשע משרד ממשלתי נתניהו הורס את הכלכלה. השקעות זרות יברחו, הריביות יעלו. כל ישראלי צריך להיות מודאג ממה שזה יעשה לפרנסה שלו".

 

משרדי פפאיה גלובל. חברות נוספות ילכו בעקבותיה?, צילום: ללא קרדיט
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר