החלפת (מ)שטר: המלך צ'ארלס לא יופיע על שטר של 5 דולר אוסטרלי

מכה סמלית לחבר העמים הבריטי • הבנק המרכזי האוסטרלי הודיע: במקום המלכה אליזבת, השטר החדש יקבל עיצוב ילידי • ההחלטה גובתה בידי רה"מ אלבניזי, שתומך בהפיכת אוסטרליה לרפובליקה

5 דולר אוסטרליים. יוחלפו בעיצוב ילידי, צילום: Getty Images

המלכה מתה, יחי המלך? לא כשמדובר בכסף אוסטרלי: בהחלטה דרמטית הודיע הבנק האוסטרלי המרכזי כי המלך צ'ארלס השלישי לא יחליף את אמו, המלכה אליזבת המנוחה, על שטר בשווי 5 דולר מקומי.

במקום המלך, שהוא הריבון הסמלי של אוסטרליה ועוד 13 מדינות בחבר העמים הבריטי, יזכה השטר החדש לעיצוב "שמוקיר את התרבות וההיסטוריה של האוסטרלים הראשונים". על פי הודעת הבנק, הממשלה תמכה במהלך.

ראש הממשלה האוסטרלי אלבניזי ליד דיוקן המלך צ'ארלס, צילום: אי.פי.אי

ההחלטה להעדיף את הילידים על פני המלך כבר עוררה סערה ביבשת, שכן היא נוגעת לעצם החברות של אוסטרליה בחבר העמים, בוודאי כאשר בראשות הממשלה המקומית עומד אנתוני אלבניזי, שתומך בהפיכת המדינה לרפובליקה. ראש האופוזיציה, פיטר דאטון, אמר כי אלבניזי מילא תפקיד מרכזי בהדחת צ'ארלס מהשטר ועליו לקבל אחריות עליה. "אני חושב שזו מתקפה נוספת על המערכות שלנו, על החברה שלנו ועל מוסדותינו", הטעים דאטון.

הליגה המונרכיסטית האוסטרלית האשימה את אלבניזי בפגיעה בדמוקרטיה האוסטרלית. "למעשה, זהו ניאו־קומוניזם בפעולה", אמר יו"ר הליגה, פיליפ בנוול.

שטרות אוסטרליים. כסף קטן, סמליות גדולה, צילום: אי.פי

מנגד, יו"ר התנועה האוסטרלית הרפובליקנית, קרייג פוסטר, טען כי "האוסטרלים צריכים לראות רק את עצמם על השטרות". "אין יותר הצדקה לכך שמלך שלא בחרנו בו יהיה על הכסף שלנו, במקום מנהיגים מהאומות הראשונות ואוסטרלים דגולים אחרים", נימק. על שטר של 50 דולר אוסטרלי מופיע דיוויד אונאיפון - מוזיקאי, מטיף ויוצר בן האומה נגרינדג'רי (Ngarrindjeri).

ב־1999 נערך באוסטרליה משאל באשר לעתיד המדינה בחבר העמים הבריטי, ורוב האזרחים הצביעו בעד ההישארות. עם זאת, הרוחות המנשבות באוסטרליה השתנו, וב־2021 הוצאו מההמנון המילים "אומה צעירה ובת חורין", המזוהות עם סיום הממשל הישיר מלונדון, ולטובת ההכרה באומות הילידיות בנות 65 אלף שנה. את השינוי בהמנון הוביל דווקא ראש הממשלה הקודם, סקוט מוריסון השמרן. סקר שנערך באוקטובר האחרון מצא כי 43% מהאוסטרלים מעדיפים שטר שבו יופיע אוסטרלי, לעומת 34% שבחרו במלך.

עד סוף השנה צפויים האוסטרלים להצביע במשאל עם על שינוי בחוקה, שיכיר באומות הילידיות. ואילו עיצוב והנפקת השטר החדש יצריכו עוד שנים אחדות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר