לאחר שצברה חובות עתק לבנקים, בית המשפט מחוזי מרכז הוציא לפני מספר ימים צו עיכוב הליכים לחברת תהל מהנדסים יועצים, מחברות תכנון המים הגדולות בישראל. החברה חייבת לבנקים כ-114 מיליון דולר, מתוכם כ-80.4 מיליון בגין חוב הלוואות וכ-33.6 מיליון בגין ערבויות בנקאיות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
השופטת עירית וינברג-נוטוביץ הוציאה את הצו למשך 60 יום ומינתה את עו"ד רונן מטרי כמנהל ההסדר. החברה הגישה לאחרונה באמצעות עו"ד אמיר ברטוב בקשה דחופה לעיכוב הליכים לצורך גיבוש ואישור הסדר חוב. מהחלטת בית המשפט עולה כי החברה מצויה במו"מ מתקדם עם רוכשים פוטנציאליים למכירת נכסיה ופעילותה.
1 צפייה בגלריה
המקום שממנו עוברים המים מהכנרת למוביל הארצי
המקום שממנו עוברים המים מהכנרת למוביל הארצי
המוביל הארצי
(צילום: מקורות)
מהבקשה עולה כי לחברה חוב של כ-61.7 מיליון דולר לבנק הפועלים המיוצג על ידי עו"ד מור נרדיה, כ-26.4 מיליון דולר לבנק לאומי המיוצג על ידי עוה"ד אורי גאון ויניב אזרן, כ-19.9 מיליון דולר לבנק מזרחי המיוצג על ידי עו"ד עמית פינס וכ-6 מיליון דולר לבנק HSBC.
החברה, אשר נמצאת בשליטת קרדן NV, ציינה בבקשה כי הוקמה בשנת 1961, אך פעילות הקבוצה החלה בשנת 1942, כיוזמה של דוד בן גוריון ולוי אשכול, בתור חברה ממשלתית אשר תשמש כזרוע התכנונית של חברת מקורות, שייעודה תכנון הובלת מים בכל רחבי מדינת ישראל, לרבות תכנון המוביל הארצי עליו נסמכת מערכת המים בישראל גם כיום.
החברה ציינה כי החלה בתהליך סדור למציאת משקיע ו/או רוכש לנכסיה שכלל פנייה לעשרות גורמים רלוונטיים. החברה טענה עוד כי אירעו לאחרונה שני אירועים חיצוניים ששיבשו באופן מהותי את תזרים המזומנים של החברה. הראשון, ירידה דרסטית בהזמנות שהתקבלו בחברה ממקורות, לקוחה מהותית ועיקרית של חטיבת ההנדסה של החברה; השני, הודעת ממשלת גאנה על הפסקת תשלום חובות.
"אחד הנכסים הבולטים והבטוחים של החברה לאורך השנים היה החזר הלוואה מממשלת גאנה בסכום שעומד נכון להיום על 21 מיליון דולר המשולם עד לשנת 2036 בתשלומים חצי שנתיים של כ-1.5 מיליון דולר. בסוף חודש דצמבר 2022 הודיעה ממשלת גאנה על עצירת מרבית מתשלומיה המשולמים מחוץ למדינה. החברה לא קיבלה הודעה רשמית מממשלת גאנה, אולם התשלום שיועד היה להשתלם בחודש דצמבר 2022 לא הועבר לחברה".
בקשת החברה הוגשה לפי תיקון 4 שמספק הקלות לחברות שנקלעו לקשיים בעקבות הקורונה. המשמעות היא כי מונה מנהל הסדר ולא נאמן שמשתלט על נכסיה.