מאזינים לפודקאסטים? יש מצב שיש לכם אופי אליטיסטי

מחקר של אוניברסיטת רייכמן זיהה כי אנשים משכילים המשתכרים יותר, בעלי סיכוי גבוה להאזין להסכתים • המשמעות: המעמד הגבוה ממשיך לצרוך ידע - וכך מתעצמים הפערים בין החזקים לחלשים • מיהו מאזין הפודקאסט הממוצע בישראל?

תאזינו כדי לעשות כסף? פודקאסטים (אילוסטרציה), צילום: גטי

כחצי מיליארד איש ברחבי העולם מאזינים באופן קבוע לפודקאסטים, שמספרם הכולל עומד על כחמישה מיליון עם לא פחות מ-70 מיליון פרקים. תעשיית ההסכתים מעשירה את המאזינים בידע, מעבירה לנו נסיעות ארוכות ומלווה אותנו בזמן פעילויות ספורט – אבל יש לה השלכה נוספת, פחות ידועה.

מחקר חדש של פרופ' יאיר גלילי ופרופ' טל סמואל-עזרן מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת רייכמן, מצא כי אחת ההשלכות של הופעת הפודקאסטים היא הרחבת הפער החברתי. המחקר בחן האם צריכת פודקאסטים, המזוהה בעיקר עם המעמד הגבוה, מתרחבת במעמד זה גם לפודקאסטים שאינם "אליטיסטיים", כדוגמת בתחומים כגון ספורט.

גברים, חילונים, בני דור המילניום. המאזינים לפודקאסטים בתחום הספורט. ניצחון ארגנטינה במונדיאל (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

בידור ואסקפיזם

החוקרים מצאו כי האזנה לפודקאסטים בנושאי ספורט, רק מדגישה את האופי האליטיסטי של צרכני הפודקאסט. זאת, בין היתר, משום שקבוצות עשירות במידע נוטות להתכוונן יותר לרכישת מידע, בעוד שקבוצות אחרות השתמשו בו יותר למטרות בידור ואסקפיזם. "בדקנו את מאזיני שלושת הפודקאסטים הפופולריים בישראל בתחום הספורט, ובחנו את הדמוגרפיה שלהם. רובם גברים חילוניים, בני דור המילניום, עם הכנסה מעל הממוצע".

"הנתון מדגיש את האופי האליטיסטי של צרכני פודקאסטים של ספורט", מסבירים החוקרים. "מסקנות המחקר מחזקות את התפיסה שפלטפורמת הפודקאסטים מושכת בעיקר את מי שכבר עשיר במידע, ובכך עוזרת להגדיל את פערי הידע והפערים הדיגיטליים", מסביר פרופ' גלילי, מייסד ומנהל המעבדה לחקר הספורט, התקשורת והחברה באוניברסיטת רייכמן.

אם לסכם זאת במילים פשוטות, מאזינים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה מאזינים גם לפודקאסטים שנחשבים פשוטים יותר, מתחום הספורט למשל.

"נכון, וכך גדל פער הידע הרחב ממילא בין האוכלוסיות השונות בישראל, שחלקן כלל לא מאזינות לפודקאסטים".

קשר ברור בין שכר להאזנה (ארכיון),

עוד ז'אנרים

החוקרים שיתפו באופן שבו הם צופים את התפתחות פורמט הפודקאסטים בעתיד. "ניתן להניח שפודקאסטים יתרחבו לאוכלוסיות רחבות יותר. אנחנו רואים שבשנים האחרונות קמים עוד ז'אנרים של פודקאסטים כדוגמת קומדיות, אימה ועוד. אנחנו מעריכים שתעשיית ההסכתים תמשיך להתרחב ליותר אוכלוסיות, כך שכל אחד יוכל למצוא בה את עצמו, מה שאולי יסייע לצמצום הפערים החברתיים".

מהו לטעמכם הקשר בין שכר להאזנה לפודקאסטים?

פרופ' עזרן: "במחקרים קודמים נדבק אלמנט השכר וראו שאנשים עם שכר גבוה יותר, כאלה שעובדים בהיי-טק, נוטים יותר להאזין לפודקאסטים. מכאן ניתן להניח את הקשר שקיים בין שכר להאזנה".

פרופ' גלילי: "הניתוח שלנו זיהה כי מי שמשכיל יותר ומשתכר שכר גבוה יותר, הוא בעל יש סיכוי גבוה יותר להתכוונן ולהאזין לפודקאסטים, ובכך להגדיל את הפערים מבני גילם באותה קבוצה".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר