יום שני, 10.06.2024 שעה 09:56
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
8525-7536מכבי ת"א1
7428-7536מכבי חיפה2
6140-5536הפועל ב"ש3
5947-4836הפועל חיפה4
4444-3836מכבי בני ריינה5
4446-3936בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
4057-4433מכבי פ"ת2
3848-3633מכבי נתניה3
3745-2933מ.ס אשדוד4
3640-4533בית"ר ירושלים5
3649-2833הפועל חדרה6
3351-3533הפועל ת"א7
2451-2533הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • בני סכנין
  • 1 - 4
  • הפועל ב"ש
  • מכבי חיפה
  • 2 - 0
  • הפועל חיפה
  • מכבי ת"א
  • 0 - 2
  • מכבי בני ריינה

"תופעת ההימורים בספורט - כמו סרטן שמתפשט"

ועדת החינוך, התרבות והספורט התכנסה הבוקר לדיון על מכירה והטיית משחקים בראשותו של ח"כ טייב: "זהו נושא רחב יותר שאפילו נוגע בביטחון המדינה"

|
הועדה הבוקר (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
הועדה הבוקר (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

בעקבות הבקשה לדיון מהיר שהגישו שלושה חברי כנסת, סימון דוידסון, יבגני סובה ואריאל קלנר, ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות חבר הכנסת יוסף טייב התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון על מכירת והטיית משחקי ספורט.

יו”ר הוועדה וחבר הכנסת יוסף טייב, אמר בפתיחה: “תופעת ההימורים הבלתי חוקיים בספורט היא כמו סרטן שמתפשט. לפי מה שפורסם נראה שיש לזה השלכות רוחב גדולות יותר, של מימון משפחות פשע. זהו נושא רחב יותר מקבוצות ושחקנים נקודתיים ואפילו נוגע בביטחון המדינה”.

בוועדה נכחה רוני זינגר, שפרסמה לאחרונה תחקיר נרחב ששודר בכאן 11 וכלל בין היתר עדויות למקרים רבים של הטיית ומכירת משחקים בכדורגל הישראלי. זינגר אמרה: “החשיפה הגיעה אחרי עבודה של חמישה חודשים. גורמים סיפרו לנו בגוף ראשון איך קיבלו כסף תמורת הטיה או מכירת משחק. אותם גורמים יודעים בדיוק איך משחק יסתיים עוד לפני שהחל, הדברים האלה יקרו גם בשבת הקרובה במגרשי הכדורגל. זה קורה גם בליגת העל”.

ח"כ יוסף טייב (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)ח"כ יוסף טייב (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

בהמשך, נציג חטיבת החקירות במשטרה, רב פקד דרור לובן אמר כי אם ישנה תופעה כזו, היא מאוד חמורה, והוסיף כי המשטרה אינה מכירה את הנושא כתופעה בפני עצמה: “אנחנו עובדים על פי תלונות. במהלך 2019 ו-2021 קיבלנו בין שמונה לעשר תלונות שהגיעו מההתאחדות לכדורגל, ששכרה חוקר פרטי. התלונות נבחנו ונסגרו ולא הוגש ערר על אף אחת מהן. בשנת 2022 לא הגיע אלינו כלום”.

יו”ר הוועדה, חבר הכנסת יוסף טייב, הוסיף על התחקיר של זינגר: “אם התחקירנים הגיעו לאותם מקומות, גם למשטרת ישראל זה יהיה קל להגיע ולחשוף אותם. כשיש מידע מודיעיני על עבירות סמים המשטרה פועלת, אז למה בהימורים בספורט זה לא קורה?”. נציג המשטרה שנכח ענה לחבר הכנסת וטען שאין לו תשובה בעניין.

ועדת החינוך, התרבות והספורט (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)ועדת החינוך, התרבות והספורט (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

מנכ"ל ארגון השחקנים ושחקן העבר, מושיקו מישאלוף, אמר: “קל לשחקן שלא מקבל שכר חודשיים או יותר להסכים ל-100,000 שקל. גם הלנת שכר של שחקנים זה לא בסדר”.

חבר הכנסת סימון דוידסון, שהיה חלק מחברי הכנסת שביקשו דיון מהיר שיעסוק בנושא, דיבר על אותם אנשים שמתעסקים בהימורים ופוגעים בשאר האוהדים: “השחקנים שמתפתים למכור משחקים אינם יוצאים רק נגד הקבוצה שלהם, אלא נגד הספורט כולו. אותם שופטים שמתחזים לשופטים, לא פוגעים רק בקולגות שלהם, אלא בספורט הישראלי כולו.

סימון דוידסון (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)סימון דוידסון (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

עוד הוסיף: “יוצא שהאוהדים מקבלים הצגה שנכתבה מראש, ממש כמו תיאטרון, זה לא משחק אמיתי”. עוד הוא אמר על התרחבות ההימורים הלא חוקיים כי הם החריפו את התופעה הקיימת, ושלפי ההערכות היקף שוק ההימורים הזה נאמד במיליארדי שקלים בשנה.

התובע הראשי בהתאחדות לכדורגל, ניר רשף, דיבר על כך שההתאחדות אחראית רק לארגון המשחקים, ולא לחקור אותם: “דרושה פעילות מודיעינית מצד גורמי האכיפה שכלל לא קיימת עתה למיטב ידיעתי. כל תלונה שמתקבלת אצלנו על חשד להטיית משחק, מועברת לחברת חקירות חיצונית שמבצעת את העבודה עבורנו, אבל סמכויות החקירה שלה מוגבלות”.

ועדת החינוך, התרבות והספורט (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)ועדת החינוך, התרבות והספורט (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, יובל וורגן, אמר: “בשנים 2015-2022 פעל כוח משימה בנושא ההימורים באינטרנט, כולל ספורט, במסגרת להב 443. הפעילות הופסקה לאחרונה בעקבות שינויים בסדר העדיפויות, כפי שהמשרד לביטחון פנים הודיע בקיץ האחרון. החלטת ממשלה מ-2016 הורתה על הקמת צוות בין-משרדי לטיפול בהימורים הבלתי חוקיים, אלא שהצוות לא קם. ב-2022 קיבלנו תשובות ממשרד האוצר שזה עדיין על הפרק”.

מנכ”ל המועצה להסדר ההימורים בספורט, מאיר ברדוגו, אמר: “מועצת הטוטו מוכנה לממן יחידת משטרה במאבק בהימורים הלא חוקיים”. חבר הכנסת אריאל קלנר, הוסיף: “תופעת מכירת והטיית המשחקים היא הרס הענף, שהורסת את האמון החברתי בספורט. צריך למגר את התופעה הזו במיוחד שמדובר במעורבות גורמים פלילים”.

ועדת החינוך, התרבות והספורט (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)ועדת החינוך, התרבות והספורט (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

סגן ראש מנהל הספורט, חנן דנציגר, אמר שצריך להוקיע את התופעה ולתת למשטרה את הכלים להתמודד איתה: “משרד הספורט הוא לא המשטרה. הוא הצד שמשקיע מיליארד שקלים בספורט”. חבר הכנסת דוידסון, דייק את דנציגר: “מדובר ב-270 מיליון שקלים בלבד ולא מיליארד. אולי אתה כולל גם מתקנים ומטעה את הציבור ערב הגשת תקציב”.

יוסף טייב, יו”ר הוועדה סיכם: “הוועדה דורשת מההתאחדות לכדורגל להכריז על הבעיה כתופעה שדורשת טיפול מיידי. קיבלנו עתה הודעה משינו זוארץ, המנכ”ל החדש בהתאחדות לכדורגל, שהודיע כי בשבוע הבא ייפגש עם המפכ”ל וזאת אחת הסוגיות הראשונות שיעלו בפגישתם”.

שינו זוארץ (ההתאחדות לכדורגל בישראל)שינו זוארץ (ההתאחדות לכדורגל בישראל)
אסור לפספס
נגןהכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
גם הכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
נגןאבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
אבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
נגןתומר חמד בחופשה מפסיד במשחק טניס ומתעצבן
תומר חמד בחופשה מפסיד במשחק טניס ומתעצבן
נגןאיך הגיב לוקה דונצ'יץ' להחתמה של אמבפה?
איך הגיב לוקה דונצ'יץ' להחתמה של אמבפה?
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */