ממשלת קרואטיה אימצה את הגדרות האנטישמיות של הברית העולמית לזיכרון השואה

הגדרת האנטישמיות של IHRA התקבלה בשנת 2016 ומאז 39 מדינות אימצו אותה • בשבוע שעבר נפגש שר החוץ אלי כהן עם ראש ממשלת קרואטיה ודן איתו על הקשרים בין המדינות ותפקידה המוביל של קרואטיה במאבק באנטישמיות כמי שתהיה הנשיאת ארגון

ראש ממשלת קרואטיה, צילום: AFP

שביעות רצון בירושלים מהחלטת ממשלת קרואטיה בסוף השבוע לאמץ את הגדרות האנטישמיות, הכחשה ועיוות השואה של הברית העולמית לזיכרון השואה (IHRA International Holocaust Remembrance Alliance) - פורום בינלאומי בו חברות כיום 36 מדינות. קרואטיה הצטרפה ל- IHRA עוד בשנת 2005 והחל מחודש מרץ הקרוב תשמש כנשיאה תורנית של הארגון למשך שנה.

הגדרת האנטישמיות של IHRA התקבלה בשנת 2016 ומאז 39 מדינות אימצו אותה ומעל אלף ארגונים ומוסדות ברחבי העולם, בהם קבוצות כדורגל, אוניברסיטאות, רשויות מקומיות ועוד. משרד החוץ מקדם בשנים האחרונות את אימוץ הגדרת האנטישמיות בקרב ארגונים, מוסדות ומדינות, במטרה לייצר שפה משותפת וחיזוק המאמץ הבינ"ל המשותף להתמודדות עם תופעת האנטישמיות.

שיכתוב הנרטיב

בשנים האחרונות ממשלת קרואטיה מתמודדת עם ניסיונות של גורמים פוליטיים וחברתיים במדינה לשכתב את נרטיב השואה בתקופת מלחמת העולם השנייה ולפאר את דמותם של ראשי המשטר הפשיסטי ולהצדיק השימוש בסמליו.

שר החוץ אלי כהן: "מברך את קרואטיה על אימוץ הגדרת IHRA לאנטישמיות ומחויבותה למאבק בתופעת אנטישמיות הבזויה שמרימה את ראשה. אימוץ הגדרות האנטישמיות, הכחשת ועיוות השואה הן מסר חד משמעי נגד שיח השנאה".

בשבוע שעבר נפגש שר החוץ כהן עם ראש ממשלת קרואטיה, אנדרי פלנקוביץ, בכינוס הפורום הכלכלי העולמי ודן איתו על הקשרים בין המדינות ותפקידה המוביל של קרואטיה במאבק באנטישמיות כמי שתהיה נשיאת ארגון IHRA במחצית השניה של שנת 2023.
רקע

בזמן מלחמת העולם השנייה פעל בשטחה של קרואטיה מחנה ריכוז Jasenovac הידוע לשמצה בו ניספו מידי משתפי הפעולה המקומיים של משטר אוסטשה עשרות אלפי סרבים, בני רומה ויהודים. כ-80% מיהודי קרואטיה ניספו בשואה. קרואטיה החלה לפעול לאחרונה להשבת יצירות אמנות שדודה ליורשי הבעלים היהודים ולהחליף שמות של רחובות שנקראו בשנות ה-90 על שמם של מדינאים של משטר אוסטשה.

"מסר נגד שיח השנאה". אלי כהן, צילום: אורן בן חקון

את ההכנות לנשיאות IHRA ותכנית הפעילות הלאומית מרכזת יועצת רה"מ קרואטיה, שרה לוסטיג, בת של מפיק הסרט "רשימת שינדלר", ברנקו לוסטיג ז"ל, יליד קרואטיה.

יחסי ישראל קרואטיה השתפרו מאד בשנים האחרונות, הדבר מוצא את ביטויו גם בשיחת הטלפון של שר החוץ אלי כהן עם עמיתו הקרואטי גרליץ'-רדמן ובפגישה בשבוע שעבר בדאבוס עם רה"מ קרואטיה, אנדריי פלנקוביץ'. אחד הנושאים המרכזיים שעלו בשיחות היה חשיבות אימוץ ההגדרות של IHRA .

בירושלים יש שביעות רצון רבה מכך שקרואטיה מצטרפת למחנה ידידות ישראל בא"א. על כן, זה רק טבעי שגם הצעד הקרואטי האחרון לאימוץ הגדרות IHRA הקשור לרובד עמוק יותר של היחסים, מתקבל בשביעות רצון רבה מאד בירושלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר