יום שני, 10.06.2024 שעה 12:24
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
8525-7536מכבי ת"א1
7428-7536מכבי חיפה2
6140-5536הפועל ב"ש3
5947-4836הפועל חיפה4
4444-3836מכבי בני ריינה5
4446-3936בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
4057-4433מכבי פ"ת2
3848-3633מכבי נתניה3
3745-2933מ.ס אשדוד4
3640-4533בית"ר ירושלים5
3649-2833הפועל חדרה6
3351-3533הפועל ת"א7
2451-2533הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • בני סכנין
  • 1 - 4
  • הפועל ב"ש
  • מכבי חיפה
  • 2 - 0
  • הפועל חיפה
  • מכבי ת"א
  • 0 - 2
  • מכבי בני ריינה

תיתן לו כנפיים: זלצבורג תפורה על אוסקר גלוך

המועדון יציב מאוד, הצמיח כבר לא מעט כוכבים, לא מהווה קפיצת מדרגה גבוהה מדי בשלב ראשון, נותן אפשרות לשחק בליגת האלופות וגם מסלול ישיר לגרמניה

|
אוסקר גלוך (רדאד ג'בארה)
אוסקר גלוך (רדאד ג'בארה)

האסוציאציה המיידית עם רד בול זלצבורג היא ארלינג הולאנד, והיא לא ממש רלוונטית כאשר מדברים על המעבר המסתמן של אוסקר גלוך לאלופת אוסטריה. יש יסוד סביר להניח כי החלוץ הנורבגי היה מתפתח לכוכב על בתסריטים רבים, וקדנציה קצרה יחסית בעירו של מוצארט לא בנתה אותו, אלא רק סייעה לו בדרכו. הקבלות לצעירים אחרים שחותמים במועדון יהיו מגוחכות, אבל דבר אחד כן אפשר ללמוד מהמקרה שלו. 

זלצבורג היא זו שזכתה בשירותיו של הולאנד בקיץ 2018, כאשר מועדונים גדולים הרבה יותר הביעו בו עניין, כי היא הציעה את התנאים האופטימליים, ומשפחתו של הנורבגי ידעה לזהות זאת. במובנים לא מעטים, היא פשוט היעד הנכון עבור צעירים מוכשרים, כי זו המומחיות של זלצבורג.

היא יודעת לטפח אותם, זה חלק מרכזי ואינטגרלי מהאסטרטגיה שלה, וחשוב אפילו יותר – באמת יש כאן אסטרטגיה ארוכת טווח שעובדת ומוכיחה את עצמה, ולכן זלצבורג היא מועדון יציב במיוחד. שחקן שמגיע לשם יודע בדיוק מה הוא יקבל, ולא צפויות לו הפתעות. מכאן, זה תלוי בעיקר בו, כי בזלצבורג משתוקקים בהגדרה להצלחתו. 

זלצבורג יודעת לטפח צעירים. הולאנד (רויטרס)זלצבורג יודעת לטפח צעירים. הולאנד (רויטרס)

ליציבות של זלצבורג מספר היבטים – זו יציבות עסקית, יציבות הישגית, יציבות סגנונית ויציבות ניהולית. עבור שחקן צעיר, היציבות הזו בהחלט חיונית, בעיקר בכל הקשור לסגנון. קחו, למשל, את מכבי תל אביב שלא מתעניינת בכך כלל. פחות משנה חלפה מאז ערך גלוך את הופעת הבכורה בליגת העל באפריל, אבל הוא כבר הספיק לעבוד עם שלושה מאמנים.

מלבד היותם זרים – תנאי הכרחי וכמעט יחיד עבור הנהלת הצהובים – אין בין מלאדן קרסטאיץ', ולאדן איביץ' ואייטור קראנקה שום דבר משותף. גישותיהם לשחקנים ולכדורגל בכלל נבדלות זו מזו באופן מוחלט. אפשר, כמובן, לטעון כי בריא להיחשף לשיטות שונות בגיל צעיר, אבל בוודאי לא בתדירות הזו. התנודות התכופות פוגעות בהתקדמות מקצועית של שחקנים בתחילת דרכם.

גלוך כבר עבד עם מספר מאמנים זרים. קראנקה (רדאד ג'בארה)גלוך כבר עבד עם מספר מאמנים זרים. קראנקה (רדאד ג'בארה)

בזלצבורג הסגנון ידוע. הוא קבוע, וכל המאמנים מאמינים בו – גם אם כל אחד מהם מביא, באופן טבעי, ניואנסים משלו לתפקיד. התחלופה בהחלט קיימת, בין היתר כי גם מאמנים זוכים לקידום, אבל היא לא פוגעת במעטפת הכוללת, כאשר המנהל הספורטיבי כריסטוף פרוינד מכהן כבר מאז 2015, וסירב לאחרונה לעזוב כאשר קיבל הצעה מצ'לסי. האוסטרי יודע היטב שאין לו סיכוי לקבל בסטמפורד ברידג' את המנדט לבצע את האסטרטגיה שלו כפי שהוא רואה לנכון, בעוד בזלצבורג הוא נהנה מחופש פעולה נרחב ביותר, וגם מקבל גב איתן מהבוסים. 

הוא זה שאחראי לבחירת השחקנים בשוק, והוא ממנה את המאמנים – לעיתים תכופות מתוך המערכת. המאמן הנוכחי, מתיאס יאייסלה הגרמני, התחיל לעבוד עם הקבוצה הצעירה באקדמיה ב-2019, קודם לקבוצת המילואים ליפרינג בליגה השנייה ב-2021, ובחלוף חצי שנה זכה לקידום נוסף לסגל הבכיר. הוא מכיר את המועדון היטב מבפנים, ולכן סיכויי הצלחתו היו גבוהים יותר.

שחקני רד בול זלצבורג (רויטרס)שחקני רד בול זלצבורג (רויטרס)

הסגנון הזה – לחץ גבוה ואינטנסיבי, מעברים מהירים מהגנה להתקפה, דגש על ארגון בחלק האחורי ויצירתיות בחלק הקדמי – בהחלט יתאים לגלוך. אוסקר הוא קשר עם הספק עבודה מצוין ללא כדור, שמתבסס בעיקר על ראיית משחק ואינסטינקטים משובחים כאשר הכדור ברגליו. במידה לא מבוטלת, הוא מזכיר בתכונותיו של דומיניק סובוסלאי ההונגרי, והצלחתו המסחררת בזלצבורג בהחלט עשויה להיות מעודדת לקראת המעבר של הישראלי – זה יכולה להיות המודל לחיקוי מבחינתו.

המקרה של סובוסלאי שונה מהותית, כי הוא הצטרף לאקדמיה של זלצבורג בגיל 15, התקדם דרך קבוצת המילואים, וזכה למקום בהרכב בקבוצה הבוגרת בהיותו בן 18, כאשר הוא כבר מכיר היטב את המועדון ואת השיטה. אוסקר צפוי להגיע בגיל 18 מבחוץ ולהיכנס לסגל הבכיר ללא רקע בתוך רד בול, אבל הוא מסוגל עקרונית להיכנס למשבצת זו בדיוק – הקשר היצירתי שהמשחק עובר דרכו. 

הצטרף לזלצבורג בגיל 15. דומיניק סובוסלאי (רויטרס)הצטרף לזלצבורג בגיל 15. דומיניק סובוסלאי (רויטרס)

כיום מאייש אותה לוקה סוצ'יץ', היהלום הקרואטי בן ה-20 שצמח אף הוא באקדמיה ונמצא על הכוונת של מספר מועדונים בכירים, ביניהם ליברפול ולאציו. ייתכן כי ההנהלה מייעדת לגלוך את תפקיד היורש, ומעוניינת להחתימו כבר בחלון ההעברות הנוכחי על מנת לאפשר לו להתאקלם בשקט תעשייתי. כדאי לזכור שגם הולאנד הגיע בינואר 2019 והמתין חצי שנה על הספסל כאשר מונס דאבור היה בהרכב – ונכנס להרכב רק אחרי שהישראלי נמכר ברווח נאה לסביליה.

באופן כללי, זלצבורג ממש לא מתנגדת לעזיבת כוכביה כאשר הם בשלים לכך. זו מהות העסק, והיא לא מצפה מהשחקנים להישאר במועדון בטווח הארוך. המועדון ממומן על ידי קונצרן רד בול, אבל הכנסות ממכירות שחקנים מהוות חלק חשוב מהתקציב. מחלקת הסקאוטינג, שפרוסה במדינות רבות באירופה, באפריקה ובאסיה, מאתרת כישרונות אלמוניים יחסית שמתאימים לפרופיל שחקני זלצבורג, ויש הנאה מיוחדת כאשר הם מלוטשים תוך זמן קצר לכוכבים איכותיים הרבה יותר. זה קרה, למשל, עם סאדיו מאנה שהגיע ממץ הצנועה ב-2012 והמשיך בחלוף שנתיים לסאות’המפטון כדי להפוך גם לסופרסטאר בליברפול.

גם הוא תוצר של זלצבורג. מאנה (רויטרס)גם הוא תוצר של זלצבורג. מאנה (רויטרס)

העניין הוא כי בתוך רשת הכדורגל של רד בול קיימת גם אופציה של קידום "פנימי" ללייפציג. על הנייר מדובר במועדונים נפרדים, בעיקר לצורכי העבודה בעיניים מול אופ"א, אבל בפועל הם מנוהלים על ידי אותם אנשים. ראלף ראנגניק, למשל, היה במשך שנים האחראי על שתי הקבוצות, והמעבר מאוסטריה לבונדסליגה קל מאוד בתוך הקונצרן.

נאבי קייטה, שאותר על ידי זלצבורג ב-2014, עבר ללייפציג ב-2016, פרח בגרמניה ונמכר לליברפול ב-2018. סובוסלאי עבר ללייפציג ב-2021, ובקיץ הבא יעשה את הדרך החלוץ הסלובני בן ה-19 בנימין ששקו – ההודעה על כך נמסרה כבר באוגוסט שעבר. גם גלוך יוכל, אם כך, בסיטואציה מסוימת לעשות את הצעד הטבעי לקבוצת צמרת בבונדסליגה, אם הדבר יתאים לכל הצדדים.

יילך בעקבות הכוכבים? גלוך (רדאד ג'בארה)יילך בעקבות הכוכבים? גלוך (רדאד ג'בארה)

זלצבורג ולייפציג אינן פופולריות במיוחד, בלשון המעטה, בקרב אוהדי הכדורגל באוסטריה ובגרמניה. הן נתפסות כמועדוני פלסטיק נטולי מסורת, שמשרתות אינטרסים של קונצרן מסחרי מפוקפק. יש בזה המון צדק, אבל הם גם מנוהלים היטב בניגוד לחלק נכבד מהקבוצות "המסורתיות", ולכן מבחינת שחקנים צעירים יש אינטרס ברור להעדיף אותם על פני אופציות אחרות – מה גם שהסיכוי לשחק בליגת האלופות גבוה במיוחד. דווקא מותו של הבעלים דיטריך מאטשיץ באוקטובר העמיד בסימן שאלה מסוים את המשך קיומו של הפרויקט, אבל בינתיים רד בול משדרת עסקים כרגיל, וללא הדמות השנויה במחלוקת של הבוס שזוהה עם הימין הקיצוני התדמית עשויה להשתפר. 

בזלצבורג, יוכל אוסקר גלוך להיות בטוח שהוא נמצא בידיים של מקצוענים, שמכירים היטב את המלאכה ויעשו את המקסימום על מנת לעזור לו לצמוח מקצועית. ההשקעה הכספית הגבוהה שתבוצע בו מראה עד כמה הסקאוטים של זלצבורג מעריכים אותו ומאמינים בו. הוא יגיע לליגה צנועה יחסית באוסטריה, ולכן קפיצת המדרגה לא תהיה גדולה מדי בגיל 18, אבל גדולה מספיק כדי להתפתח כבר עכשיו, ובמיוחד בעונה הבאה. לאחר מכן, אם יצליח, יהיו אופציות רבות פתוחות בפניו, כולל קידום ללייפציג – וכאן הכל תלוי בעיקר בו. 

מסלול ישיר לבונדסליגה. גלוך (אורן בן חקון)מסלול ישיר לבונדסליגה. גלוך (אורן בן חקון)
אסור לפספס
נגןהצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
הצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
נגןצ'ארלס בארקלי כמעט ומכניס אגרוף לאוהד
צ'ארלס בארקלי מאיים על אוהד מציק באגרוף
נגןהכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
גם הכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
נגןאבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
אבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */