זה קרה בדרייב הראשון של המשחק מול מיאמי דולפינס במחזור ה-13 של העונה. ג'ימי גארופולו - שפתח את העונה כקוורטרבק השני של סן פרנסיסקו פורטי ניינרס, אך נזרק שוב לעמדה המרכזית אחרי שטריי לאנס נפצע כבר במחזור השני של עונת הבכורה שלו כפותח ולמעשה סיים אותה - נפצע גם הוא. בענף רווי פציעות כמו פוטבול, אימוץ של גישת "האדם הבא ברשימה" היא הכרח, והאדם הבא ברשימת הזורקים של הניינרס היה הרוקי ברוק פרדי. האיש שלעד יהיה Mr. Irrelevant של 2022, התואר המפוקפק שמוענק לשחקן שנבחר אחרון בדראפט ה-NFL.
261 שחקנים נבחרו בדראפט האחרון לפני פרדי ששיחק בקולג'ים באייווה סטייט. שמונה מהם הם קוורטרבקים. זה לא הפריע לו להיות האחד שעולה על הדשא באותו יום ראשון ומוביל את קבוצתו לניצחון 17:33 על מי שהייתה אז כנראה הקבוצה החמה בליגה, שהגיעה אחרי חמישה ניצחונות רצופים. ההגנה המאוד אגרסיבית של מיאמי - שגם ככה ידועה בכך שהיא שולחת בליצים בתדירות אדירה - הריחה דם, ובתגובה שחרר פרדי את הכדור במהירות פעם אחר פעם. הוא השלים 25 מ-37 ניסיונות מסירה ל-210 יארד, מסר לשני טאצ'דאונים ונחטף פעם אחת. ממש לא משחק מושלם, אבל לא ניתן לבקש יותר מקוורטרבק רוקי שרק ברגע האחרון נכנס לסגל הסופי של הקבוצה.
4 צפייה בגלריה
ברוק פרדי
ברוק פרדי
ניצח את כל ששת משחקיו. פרדי
(צילום: AP)
או שלפחות ככה מקובל היה לחשוב, כי ההופעה ההיא הייתה רק ההתחלה. אחריה, עם פרדי מאחורי הסנטר משום שגארופולו סיים את העונה עם שבר בכף הרגל, ניצחו הניינרס בכל ארבעת המשחקים שנותרו לעונה הסדירה, בדרך למאזן 4:13 ולפלייאוף מהמקום השני ב-NFC. במשחקו השני של פרדי, הניינרס הביסו 7:35 את טמפה ביי באקנירס של טום בריידי, הקוורטרבק שנבחר במקום ה-199 (סיבוב שישי) בדראפט 2000 על ידי ניו אינגלנד פטריוטס, וכיום נחשב לשחקן הפוטבול הגדול בהיסטוריה אחרי שזכה בשבע אליפויות ונבחר חמש פעמים ל-MVP של הסופרבול.
חשוב לציין, פרדי הוא ממש לא הסיבה להצלחה של הניינרס, ובמקביל יכול מאוד להיות שהיא דווקא כן הגורם לפריחה שלו. זו המערכת המושלמת עבור המוסר. ההגנה החזקה בליגה, קו התקפה טוב ששומר על הקוורטרבק (כן, למרות ששניים מהם נפצעו וסיימו את העונה) ויותר מכל - נשק התקפי קטלני בדמות הרץ האחורי כריסטיאן מקאפרי, שהגיע מקרוליינה פנת'רס כשהניינרס היו במאזן 3:3, ושינה לגמרי את פני הקבוצה. ביחד עם התופס דיבו סמואל, מדובר בצמד מאסטרים בהשגת יארדים אחרי התפיסה, מה שהופך את חייו של פרדי לקלים בהרבה. מוסיפים לתערובת גם את הטייט אנד ג'ורג' קיטל, אחד הטובים בליגה בעמדתו, ומקבלים קבוצה שהייתה מועמדת ודאית לאליפות במידה שהיו מחליפים את כל הקוורטבקים בליגה בעציצים.
למעשה, הלך המחשבה המקובל היה שבפלייאוף פרדי לא יידרש לנצח עבור הניינרס, אלא רק לא להפסיד. ואז הגיע משחק הוויילדקארד נגד הפתעת העונה והיריבה לבית סיאטל סיהוקס, במהלכו התעלה פרדי והראה שבשלב כה מאוחר של העונה נותר מקום רק לסיפור סינדרלה אחד. הוא זרק לשלושה טאצ'דאונים והוסיף אחד בריצה, השלים 18 מ-30 ניסיונות המסירה שלו ל-332 יארד והוביל את קבוצתו - והפעם בכל מובן המילה - לניצחון 23:41, אחרי שלהפסקת המחצית היא ירדה בפיגור. מדד המסירה ( Passer rating) שלו במשחק היה 131.5. עד כמה מדובר בנתון חריג תעיד העובדה שהממוצע של מי שמוביל את הליגה בנתון זה, פרדי עצמו, עומד על 111.
4 צפייה בגלריה
כריסטיאן מקאפרי
כריסטיאן מקאפרי
קל יותר כשהוא בקבוצה שלך. מקאפרי
(צילום: רויטרס )
4 צפייה בגלריה
ראסל ווילסון
ראסל ווילסון
האחרון שניצח משחק פלייאוף כרוקי עד פרדי. ווילסון
(צילום: רויטרס)
הוא הרוקי קוורטרבק הראשון שניצח במשחק פלייאוף מאז שראסל ווילסון עשה זאת לפני 10 שנים, הרוקי הראשון אי פעם עם ארבעה טאצ'דאונים במשחק פלייאוף, והוא הצטרף לרשימה מצומצמת של שחקנים שזרקו ל-300 יארד לפחות במשחק הפלייאוף הראשון שלהם. שלושת השמות האחרים ברשימה - מתיו סטאפורד, ארון רוג'רס וקורט וורנר - זכו בספורבול. פרדי גם הפך לרוקי השני עם לפחות 200 יארד באוויר ולפחות שתי מסירות לטאצ'דאון בניצחון הפלייאוף הראשון שלו. הקודם היה סמי באו, חבר היכל התהילה, שעשה זאת עם וושינגטון בגמר אליפות ה-NFL אי שם ב-1937.
מעבר לכל הנתונים שבעזרתם ניתן היה למלא ספר שלם (בכל זאת ספורט אמריקאי), הניצחון על הסהיקוס משפר את תדמיתו של פרדי משום שמדובר היה במשחק מהסוג בו רוקי קוורטרבק מצופה היה לקמול. המחצית הראשונה הייתה רעה בניגוד למצופה, והוא נדרש להוביל מהפך. למרות שהתחיל את המשחק בצורה מעורערת הוא לא נרתע, לא איבד את הראש, ובמחצית השנייה שיחקו הניינרס כמו פייבוריטים לזכייה בסופרבול.
לאחר המשחק דווח כי פרדי ימשיך בעמדת הפותח בהמשך הפלייאוף גם אם גארופולו, שתהליך ההחלמה שלו מתקדם בצורה טובה מהצפוי, יהיה כשיר. כנראה שהניינרס לא מתרגשים מהעובדה שרוקי קוורטרבק אף פעם לא פתח בסופרבול, אלא מתכננים להיות חלוצים. כדי לרשום צעד נוסף בדרך לשם, הם צריכים לעבור את דאלאס קאובויז ודאק פרסקוט (1:30 בין ראשון לשני), ולעלות לגמר ה-NFC. פרדי אמנם עוד לא הפסיד בקריירה שלו, אך הוא גם טרם התמודד עם קבוצה ברמתה של דאלאס.