שתף קטע נבחר

הסוחרים: חשש לתיאום מחירים בענף הספנות

איגוד לשכות המסחר פנה לממונה על ההגבלים העסקיים וביקש ממנה לפתוח בחקירה, בחשד שמתנהל הסדר כובל בין חברות הספנות. באיגוד טוענים: "כל חברות הספנות העלו את המחירים בזו אחר זו במשך זמן קצר של שבועיים. זה תמוה"

האם מתקיים הסדר כובל לתיאום מחירים בין חברות הספנות? שאלה זו עולה מטענות של איגוד לשכות המסחר, המייצג את עסקי המסחר הגדולים בישראל. היועץ המשפטי של האיגוד, שלומי לויה, שלח היום (ד') מכתב לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, ובו דרישה לפתוח בחקירה בחשד לקיומו של הסדר כובל בין חברות הספנות.

 

"פניתי לקן בעקבות תלונות רבות שקיבלנו מיבואנים ויצואנים על ייקור היטל הנמל שגובות חברות הספנות", אומר לויה ל-ynet, "חברות הספנות המובילות בישראל הודיעו במקביל ובהפרשי זמן זעומים האחת מהשנייה, בתוך פחות משבועיים, על כוונתן לייקר את היטל הנמל שהן גובות, כאשר גם מועד כניסת התעריפים היקרים לתוקף הוא לפרקי זמן סמוכים ביותר. זה מוזר ותמוה".

 

"החברות טוענות כי הן נערכות להעלאת תעריפי הובלה במסגרת הרפורמה בנמלים, אבל הטיעון הזה אינו מחזיק מים", אומר לויה, "למה להעלות את המחירים כבר עכשיו, כשעדיין אין נתונים ממשיים על ההתייקרויות".

 

אתה חושד שהחברות תיאמו ביניהן מחירים?

 

"אני לא גוף חוקר ואין לי סמכות לחשוד. יש רשות חוקרת, שאחראית לחקור דברים כאלה, ואני מבקש ממנה לבדוק. אני מקווה שהבדיקה תעלה שלא נעשה תיאום".

 

"חברות הספנות יצטרכו לגבות יותר"

בין החברות שלויה מזכיר במכתבו לקן נמנות צים, המבורג, מרסק, MSC,  אלאלוף, בורצ'ארד וקוסקו, שלטענתו, המגובה במסמכים, כולן העלו את המחירים במהלך החצי הראשון של יולי.

 

לויה צירף לפנייתו חוזר שלשכת הספנות, המאגדת את חברות הספנות, שלחה לסוחרים, בו נכתב: "חברות הספנות, שאינן מסוגלות לקחת בחישוביהן ממוצעי רווח והפסד של הלקוחות, יאלצו, קרוב לוודאי, בטווח הבינוני והארוך ואולי כבר באופן מיידי, לגבות מהלקוחות הרבה יותר ממה שחשבו מתכנני המוצר הזה שנקרא 'רפורמה בתעריפי הנמלים'".

 

נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק, מסר בתגובה: "הפנייה אינה מוכרת לי. כשאקבל אותה מאיגוד לשכות המסחר או מהממונה על ההגבלים, אגיב".

 

הממונה על ההגבלים מוסרת בתגובה: "קיבלנו את הפנייה ואנחנו בודקים את הנושא".

 

גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה הימית, המייצג את בעלי המטענים, מוסר בתגובה: "העלאת דמי ההובלה הימית היא תופעה כלל עולמית. היה לנו ברור שדמי ההובלה הנמוכים שנגבו בזמן המשבר הכלכלי, שבקושי כיסו את ההוצאות וגרמו לחברות הספנות הפסדים של מיליארדים לא יוכלו להמשיך לאורך זמן".

  

"עם זאת, אנחנו מצפים מחברות הספנות לגילוי אחריות דומה כלפינו, ולא לעליית מחירים בלתי מבוקרת והשתת תוספות מחיר תמוהות ולא מוצדקות והיטלים חסרי הצדקה. אנחנו מוכנים לשמור על חברות הספנות - אבל בפירוש לא בכל מחיר". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום אילוסטרציה
נשיא איגוד לשכות המסחר
צילום: מיכה קירשנר
הממונה על ההגבלים, רונית קן
מומלצים